Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Shimano cassette voor racefiets achteraan wiebelt tijdens vrijlopen

5 min read

Gevraagd door: Marlin Hogg

Is het normaal dat de achterste cassette wiebelt?

Je achterste cassette hoort niet te wiebelen als hij goed is gemonteerd en het achterwiel is nagetrokken, maar een beetje wiebelen is niet ongewoon bij cassettes. Sommige fietscassettes wiebelen en andere niet en meestal is het niet het probleem hoe je ze hebt gemonteerd, maar wie ze heeft gemaakt.

Hoe voorkom ik dat mijn cassette wiebelt?

Citaat uit de video: Als de cassette erg los zit volg dan onze instructies de rechterbovenhoek anders als hij niet lijkt te bewegen of wiebelt. Je kan het dubbel controleren. Door een verstelbare sleutel te gebruiken. En

Wat veroorzaakt het wiebelen van de vrijloop?

Meestal is een wiebelend freewheel het gevolg van een verkeerd afgestelde naaf of een ongelijk profiel van de naaf. Een wiebelend freewheel komt zelfs voor bij relatief dure fietsen. Je zult moeite hebben om een freewheel te vinden zonder wobble.

Waarom zit mijn fietscassette los?

Citaat uit de video: De oplossing laat het wiel vallen en draai dat vast Lachlan.

Kun je de achterste cassette te strak spannen?

Ja, je kunt een fietscassette te strak aandraaien en dat loopt meestal niet goed af. Als je ver boven het aanbevolen aandraaimoment voor je cassetteslotring gaat, draai je hem te strak aan. Daarom is het gebruik van een momentsleutel aan te raden bij het aandraaien van je cassette.

Hoe weet ik of mijn cassette los zit?

De diagnose van een losse cassette is eenvoudig: houd het achterwiel in de ene hand en de cassette in de andere, en schuif hem over de as. Als hij ook maar een beetje beweegt, zit hij los. Om de cassette vast te zetten, verwijdert u het achterwiel van de fiets, en schroeft u de snelspanner van het wiel los.

Hoe repareer je een slippende vrijloop?

Als de pallen in de vrijloop vastzitten, kan dat tot gevolg hebben dat hij gaat slippen, dus haal de vrijloop van de naaf, laat hem weken en schud hem in oplosmiddel/ontvetter om alle smurrie eruit te halen en smeer hem dan opnieuw in met een zware olie (zoals dikke motorolie). Gebruik geen vet – niet goed voor die kleine veertjes en tandjes binnenin.

Hoe draai je een vrijloop aan?

Citaat uit de video: En leg de ketting erop en druk dan het pedaal naar beneden. Zodat het mooi strak komt te zitten of je kunt de kettingzweep gebruiken, dat is zo’n ding. En eigenlijk wikkel je het gewoon om de ketting.

Waarom slipt mijn achterste cassette?

Deze kunnen tegelijkertijd optreden – een vuile ketting veroorzaakt snelle kettingslijtage, een versleten ketting veroorzaakt slijtage van de cassette. Als u al lang met een slippende ketting rijdt, is de kans groot dat zowel de ketting als de cassette versleten zijn en dat u beide moet vervangen.

Wiebelt de vrijloop?

Citaat uit de video: Als dit toevallig de aandrijfzijde is zal het freewheel op en neer bewegen en wiebelen als het wiel vrij rondgedraaid wordt. Af en toe kom je naafdoppen tegen.

Waarom trillen mijn tandwielen?

De cassette is niet goed aangedraaid. Een verbogen achteras. Speling in het naaflager. Het laatste tandwiel zit niet goed.

Wat is het verschil tussen een freewheel en een freehub?

De term “vrijloop” verwijst naar de hele tandwielgroep met het vrijloopmechanisme erin. De vrijloop wordt op een set schroefdraad aan de rechterkant van de naaf van het wiel geschroefd. Bij een vrijloopsysteem is het vastzetmechanisme een onderdeel van de naaf van het wiel.

Heb ik een momentsleutel nodig voor de cassette?

Het is helemaal niet belangrijk. De cassetteborgring moet alleen strak genoeg zitten om niet los te komen, want hij doet niets anders dan voorkomen dat de cassette eraf glijdt – sommige cassetteborgringen zijn zelfs van aluminium. Gebruik een lange sleutel en zet er een beetje kracht achter, dan komt het goed.

Hoe weet ik of mijn achterste cassette versleten is?

“De eenvoudigste manier om te bepalen of je cassette versleten is, is door een nieuwe ketting te monteren. Als de ketting overslaat onder trapbelasting dan is het tijd voor een nieuwe cassette.

Hoe weet je wanneer je een nieuwe cassette nodig hebt?

Citaat uit de video: Een van de duidelijkste indicatoren van een versleten cassette is wanneer de tandwielen overslaan terwijl je net je ketting hebt vervangen.

Hoeveel tanden heeft een cassette?

Over het algemeen beginnen cassettes met 10, 11 of 12 tanden. Nogmaals, er zijn uitzonderingen, met opties met 9-, 13- of 14-tands kleinste tandwielen. Soms zie je dat merken naar hun cassettes verwijzen met een bepaald bereik in de vorm van een percentage.

Wat is het verschil tussen een vrijloop en een cassette?

Om vast te stellen welk type je op je fiets hebt, moet je eerst het achterwiel van de fiets halen. Draai dan met de hand de tandwielen achteruit, als alles behalve de as beweegt, dan is het een cassette. Staat een deel van het blok stil wanneer de tandwielen bewegen, dan is het een vrijloop.

Hoe repareer ik mijn fiets tandwiel?

Citaat uit de video: Je moet de vlakke kant tegen het tandwiel plaatsen. Zet de borgring erop en draai hem eerst met de hand vast voordat je de borgring gebruikt. Gereedschap.

Zijn alle derailleurs hetzelfde?

Nee, derailleurs zijn niet universeel. Een derailleur die werkt met de ene fiets kan niet werken met een andere fiets op basis van factoren zoals de kooilengte. Controleer het verschil tussen de kleinste en grootste tandwielen en ook de kettingringmaat om de compatibiliteit van de derailleur te bepalen.

Hoe lang gaan achterderailleurs mee?

Een achterderailleur van goede kwaliteit kan 3 tot 5 jaar meegaan, terwijl merkloze of kwalitatief minder goede exemplaren 2 jaar meegaan, ongeacht de duurzaamheid van de achterderailleur zal het jockeywieltje na verloop van tijd slijten en kan zeer goedkoop door nieuwe worden vervangen.

Hoe weet ik of mijn achterderailleur versleten is?

Alle derailleurs slijten op een gegeven moment. Controleer op slijtage door zijdelings aan de onderste kooi te trekken. Vergelijk deze beweging in de koppeling van een nieuwe derailleur. Slordige draaipunten en koppelingen zorgen voor inconsistent schakelen, en de enige oplossing is een nieuwe derailleur.