Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Mag ik de frameschade negeren (of moet ik een budget carbon frame nemen)

5 min read

Gevraagd door: Jeff Sears

Hoe makkelijk is het om een carbon frame te beschadigen?

Hansell zegt: “Het is vrij moeilijk om carbon “maar een klein beetje” te beschadigen, dus als het eruit ziet als een barst, dan is de kans groot dat het een barst is. Bovendien is de elasticiteit van koolstofvezel meestal minder dan die van de verf, dus als de verf gebarsten is, is de kans groot dat er ook een trauma aan het carbon is ontstaan.

Barst koolstofvezel gemakkelijk?

Dat komt omdat aan de ongelooflijke stijfheid van koolstofvezel een prijskaartje hangt: Op zichzelf is het vrij broos en gevoelig voor splijten en barsten.
14 apr 2022

Is het carbon frame beschadigd?

Helaas voor zo’n steunpilaar in de fietsindustrie is de hoge modulus koolstof die in fietsframes en onderdelen wordt gebruikt, ondanks de hoge treksterkte nogal broos. Ontworpen om krachten op een bepaalde as te verwerken, heeft een scherpe impact uit een andere richting, bijvoorbeeld van een valpartij, het potentieel om ernstige schade te veroorzaken.
5 juni 2016

Hoe weet ik of mijn koolstofvezel frame beschadigd is?

Kijk goed naar krassen, vooral als ze diep of door de lak heen zijn. Tik met een euromunt op een verdachte plek en luister of u een ander geluid hoort. Een normaal “tik”-geluid wordt een doffe plof als de koolstof is gebroken. Druk zachtjes op het verdachte gebied om te voelen of het zachter is dan het omliggende gebied.
26 augustus 2015

Wat is de zwakte van koolstofvezel?

Het grootste nadeel van koolstofvezelcomposieten zijn de productiekosten. Koolstofvezelcomposieten worden meestal vervaardigd door handmatige plaatsing van enkele lagen koolstofweefsel. Het hele proces kost tijd en brengt kosten met zich mee.
17 februari 2020

Hoe lang gaat een carbon frame mee?

Tenzij ze beschadigd of slecht gebouwd zijn, kunnen frames van carbon fietsen oneindig lang meegaan. De meeste fabrikanten raden nog steeds aan het frame na 6-7 jaar te vervangen, maar carbon frames zijn zo sterk dat ze vaak langer meegaan dan hun berijders.

Wat is een nadeel van het gebruik van koolstofvezel voor fietsen?

Flexibele sterkte en levensduur is het grootste nadeel van koolstofvezel. Koolstofvezel is een zeer stijf materiaal dat niet graag gebogen wordt. Ook veel buigen veroorzaakt scheuren en barsten in de structuur en legt de individuele vezels bloot die op zichzelf niet zo sterk zijn.
1 mei 2020

Hoe kwetsbaar is een carbon fiets?

Mythe: Fietsen van carbon zijn kwetsbaarder dan modellen van aluminium of staal. De werkelijkheid: Carbon frames zijn relatief sterk en kunnen een aanzienlijke hoeveelheid kracht weerstaan, maar alleen als het wordt toegepast in de richting die de ingenieurs bedoeld hebben – bijvoorbeeld een wegschok van een kuil.
10 maart 2014

Kan een carbon fiets een crash overleven?

Dus als je een carbon fiber fiets naar ons brengt, en je beschrijft een crash waar de fiets niet op berekend is, zullen we aanraden om het frame te vervangen. De fiets kan veilig zijn om op te rijden.

Wat zijn de nadelen van koolstof?

Kooldioxide gas kan giftig en zeer schadelijk zijn voor de mens, Het verhoogt de temperatuur van de atmosfeer van de aarde, Het veroorzaakt het global warming effect dat slechte effecten heeft op de aarde.
25 apr 2015

Kan koolstofvezel tegen hitte?

Koolstofvezel is hittebestendig
Een van de belangrijkste voordelen van het kiezen van koolstofvezel voor uw project is de hittebestendigheid. Uw koolstofvezelproduct zal niet buigen of smelten onder extreem hoge temperaturen, waardoor het een ideaal alternatief is voor metalen en staal.
18 juli 2018

Wat kost koolstofvezel?

De kosten van koolstofvezels houden rechtstreeks verband met de kosten en het rendement van de precursor waaruit zij worden verkregen en met de conversiekosten. Momenteel is koolstofvezel gebaseerd op polyacrylonitril (PAN) en de gemiddelde kostprijs van niet-ruimtevaartkwaliteit bedraagt ongeveer 21,5 dollar/kg, met een omzettingsefficiëntie van slechts 50%.

Kun je gebarsten koolstofvezel repareren?

Er is geen speciaal gereedschap, uitrusting, product of opleiding vereist voor het repareren of vervangen van een koolstofvezelcomponent. Elk van de producten die momenteel worden gebruikt om vezelversterkte kunststoffen en glasvezel te repareren kan worden gebruikt voor cosmetische reparatie van carrosseriepanelen, kappen, dekken en deuren.
19 aug 2016

Is koolstofvezel sterker dan staal?

Hoewel staal in het algemeen wordt beschouwd als de standaard in de bouw en de industrie, is koolstofvezel in termen van sterkte/gewichtsverhouding aanzienlijk sterker dan staal. In deze toepassing wordt “sterkte” gedefinieerd door de weerstand van een materiaal tegen vervorming of “elasticiteitsmodulus”.
23 november 2021

Is koolstofvezel sterker dan plastic?

Koolstofvezelonderdelen zijn in het algemeen noch homogeen noch isotroop. De eigenschappen van een koolstofvezelonderdeel liggen dicht bij die van staal en het gewicht ligt dicht bij dat van kunststof. De verhouding sterkte/gewicht (en stijfheid/gewicht) van een koolstofvezelonderdeel is dus veel hoger dan die van staal of kunststof.

Is koolstofvezel duurzamer dan aluminium?

Koolstofvezel is niet zo duurzaam als aluminium. Koolstofvezel is onvoorspelbaar, omdat analyse en faalresultaten niet zo gecontroleerd zijn als bij aluminium. Koolstofvezel versplintert, en kan barsten of splijten. Aluminium versus koolstofvezel is goedkoper, maar koolstofvezel is trekvast en niet buigzaam.

Is een carbon frame de moeite waard?

Voor ons geld is het gevoel van carbon superieur aan dat van aluminium, en kan het in feite de upgradekosten op zich waard zijn. Er zijn twee belangrijke factoren die we zien als een voordeel van een carbon frame ten opzichte van een aluminium frame: demping en torsiestijfheid.
26 maart 2019

Beschadigt de zon koolstofvezel?

Verzwakt zonlicht de koolstofvezels? Hoewel de koolstofvezels zelf niet gevoelig zijn voor UV-schade, kan de hars die wordt gebruikt om koolstofvezels aan elkaar te hechten dat wel zijn, wat betekent dat uw koolstofvezelonderdelen of frames na verloop van tijd kunnen degraderen, “in theorie”.