Hoe weet ik welke remschijven ik moet kopen voor mijn motor?
5 min read
Gevraagd door: Danielle Caceres
Hoe weet ik welke rotoren ik nodig heb?
Bel uw plaatselijke OEM-dealer en vraag naar de originele rotormaten of OEM-onderdeelnummers van rotoren/blokken op basis van het VIN-nummer van uw voertuig (het VIN-nummer staat vermeld in uw eigendomsbewijs). De dealer vertelt u misschien niet de rotormaat, maar wel de originele onderdeelnummers voor uw voertuig.
Zijn fietsremrotors belangrijk?
Hoe groter de rotor, hoe meer remkracht en betere warmteverdeling, maar ook hoe groter het gewicht. Gewoonlijk gaan downhillers voor 205 mm rotors vooraan en 180 mm achteraan. Voor rustigere disciplines zoals XC zijn 160mm rotors gebruikelijker.
Hoe weet ik welke maat remschijven ik nodig heb?
Hoe een remschijf
- id = binnendiameter te meten: meet van binnenrand naar binnenrand.
- OD = Buiten diameter: meet van buitenrand naar buitenrand.
- Diameter van boutgat: meet vanaf de binnenrand van het boutgat naar de tegenover de binnenrand.
<
< li> Meting van de binnenrand van de montagegat naar de binnenrand van het boutgat.
Wat voor soort remmen heeft mijn fiets nodig?
Er zijn vier belangrijke soorten fietsremmen: schijfremmen, velgremmen, terugtrapremmen en trommelremmen. In het algemeen worden schijfremmen en velgremmen als de populairste en meest gebruikte beschouwd. Toch biedt elk van deze remmen unieke voordelen, kenmerken en compatibiliteit met specifieke fietsdisciplines.
Maakt de grootte van de rotor uit?
De eenvoudigste remupgrade om meer remkracht te krijgen is het vergroten van de rotor. Je kunt remblokken vervangen en experimenteren met verschillende materiaalsamenstellingen voor gevoel en duurzaamheid, maar de grootte van de rotor heeft een veel grotere invloed op de absolute remprestaties.
Zijn alle remschijven hetzelfde?
Wanneer het tijd is om uw rotors te vervangen, moet u er rekening mee houden dat niet alle rotors hetzelfde zijn. In feite zijn er vier verschillende types waaruit u kunt kiezen, dus voordat u de rotors van uw auto vervangt, moet u ervoor zorgen dat u de juiste kiest voor uw behoeften.
Hoe lang gaan fietsrotors mee?
De levensduur van een fietsrotor is meestal ongeveer 2-5 jaar. Een van de redenen hiervoor is dat het moeilijk kan zijn om te zien of uw rotor aan vervanging toe is of niet, omdat er geen waarschuwingssignalen zijn. Dit maakt het gemakkelijk voor eigenaren om te veel te betalen voor vervanging door te lang te wachten.
Kan ik elke rotor gebruiken met schijfremmen?
In het algemeen worden schijfremrotors van dezelfde diameter beschouwd als onderling compatibel, maar er zijn enkele gevallen waarin dit niet het geval is: De rotordikte is niet altijd hetzelfde bij alle fabrikanten en remklauwen kunnen ontworpen zijn met dikkere/dunnere rotors in gedachten.
Kan ik grotere rotors op mijn motor zetten?
Ja, maar er zit niet veel in. SRAM en Shimano claimen beide een gewichtstoename van slechts 20 gram per rotor bij de overgang van een 140 naar een 160 mm maat, en als je frame is ontworpen voor 160 mm rotoren, kun je de adapter weggooien die veel setups gebruiken.
Hoe kies ik remschijven?
De beste manier om er zeker van te zijn dat u de juiste remschijven krijgt, is de diameter van de reeds gemonteerde remschijven te controleren. De diameter en dikte van de schijf is hieronder afgebeeld. Om de diameter te meten hoeft u het wiel misschien niet te verwijderen, maar het zou het meetproces vergemakkelijken.
Hoe meet je schijfrotors?
Citaat uit de video: Maar als je een grote set remklauwen had, zou je het kunnen doen. Maar een eenvoudige manier die we hebben gevonden is een groot stuk papier. en scheurt er een klein gat in en nu ligt het over de rotor.
Zijn de voorste en achterste rotors even groot?
De voor- en achterremrotors zijn niet hetzelfde. De voorste rotors zijn groter dan de achterste. Technisch gezien doen ze dus niet hetzelfde werk. De voorste rotors nemen het grootste deel van de remkracht voor hun rekening, en daarom slijten de voorste remblokken sneller dan de achterste.
Stoppen grotere rotors beter?
Grotere rotors betekenen een betere warmteoverdracht en betere remprestaties.
Wanneer moet ik de rotor van mijn fiets vervangen?
Rotors moeten ook worden vervangen als de totale dikte van het remoppervlak minder dan 1,5 mm bedraagt. Als u uw rotor al een tijdje hebt of vermoedt dat hij dun aan het worden is, gebruik dan een set Vernier-kalibers om te meten, of laat uw winkel dat doen.
Zijn zwaardere remschijven beter?
Citaat uit de video: Похожие запросы
Zijn rotors universeel?
Remrotors en remblokken zijn niet universeel voor alle auto’s, maar kunnen tussen bepaalde voertuigen worden uitgewisseld. De grootte van de remblokken en de rotors, de naafboring/het patroon en de wielmaat zijn slechts enkele factoren die moeten worden gecontroleerd alvorens te proberen ze om te wisselen.
Hoe kies ik remschijven?
De beste manier om er zeker van te zijn dat u de juiste remschijven krijgt, is de diameter van de reeds gemonteerde remschijven te controleren. De diameter en dikte van de schijf is hieronder afgebeeld. Om de diameter te meten hoeft u het wiel misschien niet te verwijderen, maar het zou het meetproces vergemakkelijken.
Zijn de voorste en achterste rotors even groot?
De voor- en achterremrotors zijn niet hetzelfde. De voorste rotors zijn groter dan de achterste. Technisch gezien doen ze dus niet hetzelfde werk. De voorste rotors nemen het grootste deel van de remkracht voor hun rekening, en daarom slijten de voorste remblokken sneller dan de achterste.
Hoe meet je de dikte van de rotor?
Om de minimale operationele dikte van uw rotor te meten, plaatst u een micrometer op het dunste punt van het oppervlak van de rotor, waar hij de remblokken ontmoet. Als uw rotor voorbij deze dikte is afgesleten of moet worden gesneden, hebt u nieuwe rotoren nodig.
Hoe dik moeten mijn rotors zijn?
Citaat uit de video: U vindt de minimale operationele dikte gegraveerd op de zijkant van de rotor. Binnen de nerven van de rotor. Of op de kop van de rotor.
Zijn dikkere rotors beter?
Het grootste voordeel van het vergroten van je rotors is een betere warmteafvoer. Wanneer je je remschijven en remblokken hard gebruikt (bijvoorbeeld op het circuit), worden ze sneller warm. Daardoor kunnen deze onderdelen moeilijk afkoelen.