Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe kies je de juiste maat hydraulische schijfremrotor voor een toerfiets?

5 min read

Gevraagd door: Maurice Olsen

Hoe weet ik welke maat remschijven ik nodig heb?

Bel uw plaatselijke OEM-dealer en vraag naar de originele rotormaten of OEM-onderdeelnummers van rotoren/blokken op basis van het VIN-nummer van uw voertuig (het VIN-nummer staat vermeld in uw eigendomsbewijs). De dealer vertelt u misschien niet de rotormaat, maar wel de originele onderdeelnummers voor uw voertuig.

Hoe weet ik de maat van mijn motorrotor?

Hoe een remschijf

  1. id = binnendiameter te meten: meet van binnenrand naar binnenrand.
  2. OD = Buiten diameter: meet van buitenrand naar buitenrand.
  3. <

    < li> Meting van de binnenrand van de montagegat naar de binnenrand van het boutgat.

  4. Diameter van boutgat: meet vanaf de binnenrand van het boutgat naar de tegenover de binnenrand.
  5. Hoe kies ik de maat van de remschijf?

    De beste manier om er zeker van te zijn dat u de juiste remschijven krijgt, is de diameter van de reeds gemonteerde remschijven te controleren. De diameter en dikte van de schijf is hieronder afgebeeld. Om de diameter te meten hoeft u het wiel misschien niet te verwijderen, maar het zou het meetproces vergemakkelijken.

    Maakt de grootte van de remschijf uit?

    Grootte en gewicht
    Een grotere remrotor heeft meer oppervlakte om de warmte te verspreiden, waardoor hij thermisch efficiënter is. Dit betekent dat je remmen beter presteren. Het nadeel van een grotere rotor is een hoger gewicht, een grotere remklauw en de noodzaak van grotere wielen.

    Hoe kies ik rotors?

    Hoe u remrotors

    1. Gladste rotoren selecteert, bieden de stilste werking, het laagste stof en de langste padvrouw. …
    2. Boorde rotoren bieden iets meer beet en wrijving dan sleufrotors. …
    3. Sleuf en geboorde rotoren bieden een compromis, halverwege tussen de voordelen van sleufrotors en geboorde rotoren.
    4. Zijn de voorste en achterste rotors even groot?

      De voor- en achterremrotors zijn niet hetzelfde. De voorste rotors zijn groter dan de achterste. Technisch gezien doen ze dus niet hetzelfde werk. De voorste rotors nemen de meeste remkracht voor hun rekening, en daarom slijten de voorste remblokken sneller dan de achterste.

      Kan ik een grotere rotor op mijn motor zetten?

      Ja, maar er zit niet veel in. SRAM en Shimano claimen beide een gewichtstoename van slechts 20 gram per rotor bij de overgang van een 140 naar een 160 mm maat, en als je frame is ontworpen voor 160 mm rotoren, kun je de adapter weggooien die veel setups gebruiken.

      Stoppen grotere rotors beter?

      Grotere rotors betekenen een betere warmteoverdracht en betere remprestaties.

      Waarom zijn de voorste rotors groter dan de achterste?

      De voorste rotor is groter omdat je meer kunt remmen met de voorkant voordat je tractie verliest. De achterste rotor is kleiner omdat veel extra remkracht het wiel toch doet blokkeren, dus een grotere rotor is gewoon zonde.

      Hoeveel mm moeten remschijven zijn?

      Twee tot drie millimeter slijtage is over het algemeen aanvaardbaar. Natuurlijke slijtage van de remschijf is relatief gemakkelijk op te sporen. Wanneer een schijf versleten is, kan een braam aan de rand worden gevoeld, omdat de schijf alleen versleten raakt waar het remblokje wordt gebruikt. Hoe duidelijker de braam, hoe erger de slijtage van de schijf.

      Kan ik elke rotor gebruiken met schijfremmen?

      Je kunt elke rotor gebruiken die je wilt met elke rem, binnen redelijke grenzen. Sommige rotors hebben smallere remsporen dan andere, bijvoorbeeld Shimano, maar over het algemeen is het gewoon een metalen schijf.

      Hoe meet je een rotorhoogte?

      Houd een meter over de bovenkant van de hoed van de remrotor. Meet vervolgens met een gedetailleerd meetinstrument de afstand van de voorzijde van de remrotor tot de hoedhoogte meter.

      Zijn geboorde rotors beter dan massieve?

      Sommige bestuurders vinden dat geboorde rotors beter presteren in natte omstandigheden dan alle andere rotorontwerpen. Geboorde rotors zijn lichter dan traditionele gladde rotors. Daardoor hebben opgeboorde rotors een lagere rotatietraagheid. Dat betekent dat uw voertuig met geboorde rotors sneller kan optrekken en stoppen.

      Passen alle remschijven?

      Remrotors en remblokken zijn niet universeel voor alle auto’s, maar kunnen tussen bepaalde voertuigen worden uitgewisseld. De afmetingen van de remblokken en de rotors, de naafboring/het patroon en de wielmaat zijn slechts enkele factoren die moeten worden gecontroleerd alvorens te proberen ze om te wisselen.

      Kan ik grotere rotors op mijn auto zetten?

      Alleen grotere rotors monteren zal de prestaties niet verbeteren en u kunt problemen krijgen met de speling van de kleinere remklauwbeugels, om nog maar te zwijgen van de slijtage van de rotor die remproblemen kan veroorzaken. Als u de grootte van de rotor wilt veranderen, moet u bijpassende remklauwen monteren.

      Zijn alle remschijven hetzelfde?

      Wanneer het tijd is om uw rotors te vervangen, moet u er rekening mee houden dat niet alle rotors hetzelfde zijn. In feite zijn er vier verschillende types waaruit u kunt kiezen, dus voordat u de rotors van uw auto vervangt, moet u ervoor zorgen dat u de juiste kiest voor uw behoeften.

      Hoe meet je remblokken zonder de wielen te verwijderen?


      Citaat uit de video: Totdat je een duidelijke foto hebt van je remklauwbeugel en het eigenlijke remblok. En zoals je zegt is het buitenste remblok behoorlijk verzonken op dit specifieke voertuig.

      Hoe meet je de dikte van de rotor?

      Om de minimale operationele dikte van uw rotor te meten, plaatst u een micrometer op het dunste punt van het oppervlak van de rotor, waar hij de remblokken ontmoet. Als uw rotor voorbij deze dikte is afgesleten of moet worden gesneden, hebt u nieuwe rotoren nodig.

      Hoe dik moeten mijn rotors zijn?

      Citaat uit de video: U vindt de minimale operationele dikte gegraveerd op de zijkant van de rotor. Binnen de nerven van de rotor. Of op de kop van de rotor.

      Wat gebeurt er als de rotoren te dun zijn?

      Als een rotor te dun is, raakt hij oververhit en trekt hij krom, wat leidt tot een vervelende trilling of pedaalpulsatie. Als rotors dikker waren, konden ze de slijtage van de remblokken aan, werden ze bewerkt en bleef er nog genoeg metaal over om de warmte af te voeren.