Nederlands | English | Deutsch

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Als ik de vork van mijn cyclocrossfiets vervang door een spoorvork, wat is dan het effect op de geometrie van de fiets?

5 min read

Gevraagd door: Justin Unruh

Hoe beïnvloedt de geometrie van een fiets het rijgedrag?

Hoe hoger de hoogte van de trapas, hoe hoger het massamiddelpunt van de rijder, en dus hoe meer de fiets geneigd is te hellen bij hobbels, hard remmen of steile hellingen. In die zin verbetert een lagere trapas de stabiliteit op dezelfde manier als een langere wielbasis.

Hoe beïnvloedt de vorkoffset de wegligging?

Door de vorkhoek (offset) te verkleinen, blijft de balhoofdhoek gelijk voor stabiliteit bij hoge snelheid en op steile en ruwe paden, maar staat het wiel dichter bij de stuuras voor een betere besturing, vooral bij lagere snelheden.

Wat maakt de geometrie van een fiets uit?

De geometrie van een fiets bepaalt twee zeer belangrijke dingen: hoe de fiets stuurt en uw positie op de fiets. Het ene uiterste zijn fietsen die ontworpen zijn voor wedstrijden. Hun geometrie geeft je doorgaans een scherper rijgedrag voor een responsiever rijgedrag.

Hoe beïnvloedt de vorklengte de balhoofdhoek?

Geometrische veranderingen
Als de vork langer wordt, komt het stuur omhoog en wordt de balhoofdbuishoek kleiner. Een ruwe schatting: elke 20 mm extra veerweg komt overeen met één graad verschil in de balhoofdbuishoek.

Wat is agressieve fietsgeometrie?

Agressieve geometrie plaatst je bovenlichaam lager voor aerodynamica en de fietsen hebben de neiging tot een nerveus rijgedrag. Bij de ontspannen geometrie zit je meer rechtop en voelt de fiets stabieler aan op snelheid.

Verandert de vorkoffset de hoek van de balhoofdbuis?

Zowel de balhoofdbuishoek als de vorkoffset kunnen de lengte van het trailnummer veranderen. Door de balhoofdbuishoek slapper te maken (verkleinen) maak je de trail langer. Door de vorkoffset te verkleinen, maak je de trail ook langer.

Verandert de vorkoffset de wielbasis?

Een veel voorkomende is de gedachte dat een vork met verminderde offset je voorwiel naar je toe trekt, waardoor de wielbasis aanzienlijk korter wordt. In werkelijkheid is de verandering te verwaarlozen. In het geval van een 29’er met een balhoofdhoek van 65 graden, zal een overstap van een 51 mm naar een 44 mm offset vork de wielbasis met 5,78 mm verkorten.

Hoe kies ik een vork offset?

Als je een nieuwe fiets koopt en bochtenwerk is je zwakke punt, kan een vork met verminderde offset helpen. Als je enduro- of downhillwedstrijden wilt rijden, kan een vork met een kleinere offset je een licht voordeel geven. Uiteindelijk denk ik dat een vork met een kleinere offset het beste werkt op langere en slappere fietsen met een grote veerweg.

Wat is een fiets met een ontspannen geometrie?

Het zadel is naar achteren geplaatst en laag geplaatst, terwijl de bovenbuis is verlengd voor een ontspannen zithouding en een sterker gevoel van evenwicht voor de rijder.

Op welke maat motor moet een man van 1 meter 75 rijden?

Maattabel voor racefietsen

Rider Height (feet/inches) Rider Inseam (inches Bike Frame Size (centimeters)
5’4″-5’7″ 28. 5″-30″ 52-54 cm
5’6″-5’9″ 29.5″-31″ 54-56 cm
5’8″-5’11” 30. 5″-32″ 56-58 cm
5’10”-6’1″ 31.5″-33″ 58-60 cm

Wat is belangrijker stapel of bereik?

Bij een gegeven bereik brengt een grotere stapel u in een meer rechtopstaande rijpositie; uw handen worden naar boven bewogen en uw lichaamshouding gaat meer richting verticaal.

Hoe pas je de geometrie van een fiets aan?

Citaat uit de video: Je kunt de geometrie van de motor veranderen. Zonder geld uit te geven, dus als je die mogelijkheid hebt, pak dan je inbussleutels en verwissel dingen, probeer het eens op je favoriete stukje trail.

Kan ik 150mm vorken op een 140mm fiets zetten?

Het gaat hoe dan ook goed. Alleen als je meer dan 25 mm in veerweg omhoog of omlaag gaat, moet je je echt zorgen maken: je zult waarschijnlijk je geometrie negatief beïnvloeden en schade aan het frame riskeren.

Wat doet een steilere hoofdhoek?

Een steilere balhoofdhoek maakt de fiets veel responsiever bij lagere snelheden en kan de rijder helpen de fiets door langzamer, krapper en technischer terrein te manoeuvreren.

Hoe beïnvloedt de zitbuishoek het rijgedrag?

Zitbuishoeken variëren van ongeveer 70-75 graden. Een steilere hoek brengt het zadel naar voren en een ondiepere hoek naar achteren. Steil is prima voor racers. Zij kunnen dan hard rijden in een aero-crowch, omdat de meer open heuphoek de ademhaling of krachtoverbrenging niet belemmert.

Is een hoofdhoek van 67 graden slap?

De balhoofdhoek is de hoek van de balhoofdbuis ten opzichte van de grond. Een “slappe” hoek varieert van 63 tot 66 graden. Dit betekent dat de vork van de fiets verder uitsteekt, waardoor hij stabieler rijdt bij hoge snelheden, maar ook trager stuurt.

Wat is een fiets met een ontspannen geometrie?

Het zadel is naar achteren geplaatst en laag geplaatst, terwijl de bovenbuis is verlengd voor een ontspannen zithouding en een sterker gevoel van evenwicht voor de rijder.

Wat is belangrijker stapel of bereik?

Bij een gegeven bereik brengt een grotere stapel u in een meer rechtopstaande rijpositie; uw handen worden naar boven bewogen en uw lichaamshouding gaat meer richting verticaal.