Zijn Z-vormige cranks een goed idee?
5 min read
Gevraagd door: Amy Videen
Hoe kies ik een crankstel?
Cranks zijn er in verschillende maten, meestal van 165 mm tot 190 mm, en de ideale cranklengte wordt vaak bepaald door drie factoren: je lengte, je fietsdiscipline en je persoonlijke voorkeuren. Als je je cranklengte verandert, verandert dat hoe het voelt om op je fiets te trappen, en het kan je pasvorm op je fiets veranderen.
Maken cranks een verschil?
Het onderzoeksbewijs is duidelijk: cranklengte maakt geen verschil voor vermogen op de weg – op de baan ligt dat iets anders – tenzij je zo kort als 80 mm of zo lang als 320 mm gaat. En als fietsfitter en fysiotherapeut heb ik nooit een reden gehad om groter te gaan.
Hoeveel soorten crankstellen zijn er?
Het crankstel, ook wel chainset genoemd, bestaat uit crankarmen en kettingbladen. Crankstellen zijn er in drie hoofdformaten: enkel, dubbel en drievoudig.
Hoe strak moeten crankarmen zijn?
Citaat uit de video: We stoppen het gereedschap in de dop. Met een paar vingers doen we ongeveer vier inch pond. Soms niet zoveel als je de crankarm naar de lagers brengt.
Welke cranklengte gebruiken de profs?
Citaat uit de video: Deze formule gaat ervan uit dat de cranklengte ongeveer negen punt zeven procent van onze lengte is.
Hoe lang moet een crankstel meegaan?
Zolang de crankarmen regelmatig op dichtheid worden gecontroleerd, moeten ze jaren en jaren meegaan. Ik heb oude Sugino Aero Tour (AT) crankarmen die ik al meer dan vijfentwintig jaar gebruik zonder enige slijtage aan de vierkante taps. Ik heb vier of vijf kettingbladen gemonteerd en versleten met dezelfde crankarmen.
Wat is beter 170mm of 175mm crank arm?
Macdermid ontdekte dat rijders hun piekvermogen bijna 1 seconde sneller bereikten met cranks van 170 mm dan met cranks van 175 mm. Dat betekent dat kortere cranks rijders een betere acceleratie geven, wat een verschil kan maken bij het passeren van andere rijders of bij het nemen van een obstakel.
Waarom zijn kortere cranks beter?
Omgekeerd kan de overstap naar kortere cranks voordelen hebben. “Als je worstelt met knie- of rugproblemen op de fiets, kunnen kortere cranks helpen”, zegt Burt. “Niet omdat ze het probleem direct verhelpen, maar omdat kortere cranks je gewrichten en heupflexoren minder belasten.”
Zijn kortere cranks beter voor de knieën?
Met andere woorden, een kortere crank geeft je minder hefboomwerking, maar die kortere crankarm zorgt ervoor dat je neergaande slag begint waar je lichaam meer kracht kan creëren. Dit levert (volgens de Canfields) meer kracht op en is (volgens de hieronder aangehaalde studie) beter voor je knieën en heupen.
Kan ik elk crankstel op mijn fiets zetten?
Crankstellen zijn niet altijd uitwisselbaar. Elke crank is ontworpen voor een specifieke trapas. Zelfs als de cranks dezelfde interface gebruiken (octalink, square taper, of hollow tech), is het moeilijk om ze om te wisselen tussen fietsmerken of zelfs modellen van hetzelfde merk.
Maakt de lengte van de krukas uit?
Het belangrijkste is je aslengte: zolang je de juiste kettinglijn kunt instellen, zit je goed. Maar, nogmaals, het beste is om nooit normen te mengen als je het kunt vermijden. Als je een kottercrank wilt vervangen door een vierkantcrankafstelling, zoek dan niet verder dan een cartridge trapas.
Kan ik een groter crankstel op mijn fiets zetten?
Ja, dat kan. Dat maakt hem geschikt voor verschillende terreinen en maakt het trappen gemakkelijker. Een kleiner kettingblad op je racefiets zetten is geen probleem, maar misschien moet je je crankstel veranderen.
Zijn langere cranks beter voor het klimmen?
2. Kortere cranks zijn gemakkelijker te draaien en dus beter voor acceleratie en snelheid dan langere cranks. De traditie wil dat circuitrijders altijd kortere cranks gebruikten, omdat hun rijstijl die eigenschappen vereiste.
Wat doen kortere crankarmen?
Met een kortere crank kun je onder een lagere rughoek rijden, waardoor het frontale oppervlak kleiner wordt en de aerodynamica verbetert. Het kan frustrerend zijn te weten dat er vele crankopties beschikbaar zijn die voor een sporter geschikt zijn.
Hoe beïnvloedt de cranklengte het rijgedrag?
Citaat uit de video: Похожие запросы
Passen alle crankstellen op alle fietsen?
Crankset compatibiliteit. U kunt de kettingbladen van uw crankstel vervangen, maar niet alle kettingbladen passen op alle cranks. Ten eerste kunnen verschillende crankstellen een verschillend aantal armen of direct-mount interfaces (die de cranks met de kettingbladen verbinden) hebben, en ze kunnen anders gepositioneerd zijn.
Wat is het verschil tussen 170mm en 175mm cranks?
Macdermid ontdekte dat rijders hun piekvermogen bijna 1 seconde sneller bereikten met cranks van 170 mm dan met cranks van 175 mm. Dat betekent dat kortere cranks rijders een betere acceleratie geven, wat een verschil kan maken bij het passeren van andere rijders of bij het nemen van een obstakel.
Wat is een 50 34 crankstel?
Compact kettingblad
Een compact kettingblad heeft een 50-tands buitenste kettingblad en een 34-tands binnenste kettingblad. Dit betekent dat de tandwielen lager zijn (gemakkelijker te draaien, maar ze brengen je een kortere afstand per pedaalomwenteling) dan bij een 53/39 kettingblad (hierboven) met dezelfde cassette.
Hoe kies ik de maat van het kettingblad?
Citaat uit de video: Het is eenvoudig om de juiste maat kettingblad te kiezen. Neem jezelf mee op een fietstocht en observeer waar je ketting de meeste tijd doorbrengt op de achterste cassette. Je moet ongeveer tachtig
Welke maat kettingblad is het beste voor klimmen?
Mountainbike kettingbladen zijn verkrijgbaar in kleinere maten tot 26t, hoewel ik de meeste rijders zou aanraden eerst een 30t of 28t te proberen om te ervaren hoeveel gemakkelijker het is om te klimmen. Voor gravelfietsen zou ik niet kleiner dan 38t aanraden om de topsnelheid op afdalingen te behouden.
Is een kleiner kettingblad beter?
De grootte van een kettingring (vaak uitgedrukt in het aantal tanden, bv. een 53t ring) speelt een directe rol in de versnelling van je fiets, waarbij grotere ringen een hogere (moeilijker in te drukken) versnelling betekenen en kleinere ringen een lagere (gemakkelijker in te drukken) versnelling.