Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Zijn klachten onder Titel IX openbaar?

3 min read

Wat is een klacht Volgens AWB?

Klachten hebben volgens de omschrijving van het artikel betrekking op de wijze waarop het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens de klager of een ander heeft gedragen. Daarmee wordt de reikwijdte van de regeling op soortgelijke wijze omschreven als in artikel 12 van de Wet Nationale ombudsman.

Wat beoordeelt een ombudsman?

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.

Hoe moet een bestuursorgaan een klaagschrift behandelen?

Het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

Kan iemand die niet tevreden is over de afhandeling van een klacht door een bestuursorgaan daartegen beroep indienen bij de bestuursrechter?

Indien de klager niet tevreden is over de wijze van afhandeling dan wel het resultaat daarvan, kan hij een klacht indienen bij de Nationale ombudsman, mits deze bevoegd is klachten over gedragingen van het desbetreffende bestuursorgaan in behandeling te nemen.

Wat is het doel van een klacht?

Wil je excuses, erkenning, verbetering van de kwaliteit, herstel van de behandeling of een maatregel tegen jouw zorgverlener? Dit doel is nodig om te bepalen op welke manier je een klacht moet indienen.

Wat is de definitie van een klacht?

Een klacht is volgens het woordenboek een uiting van ontevredenheid. Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over het gedrag van een medewerker of over de kwaliteit van het onderwijs of een onderwijsvoorziening. Je kunt een klacht indienen die over een individuele kwestie gaat die jou raakt.

Wat is een interne klacht?

Formeel gezien, is een klacht iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat/adviseur of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de …

Welke drie soorten klachten onderscheiden we?

Dat klinkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Grofweg kun je drie soorten klachten onderscheiden: een klacht over jouw dienstverlening, jouw product of jouw dienst.

Welk hoofdstuk van de Algemene wet bestuursrecht gaat over klachtbehandeling?

Klachtbehandeling.

Waar staat de Bevoegdheidsregeling bestuursrechtspraak?

Bij elk van de bestuursrechters, genoemd in hoofdstuk 2 van de bij deze wet behorende Bevoegdheidsregeling bestuursrechtspraak, kan beroep worden ingesteld tegen een besluit waarover die rechter in hoger beroep oordeelt, indien hij toepassing heeft gegeven aan artikel 8:113, tweede lid.

Wat is verdagen Awb?

Indien het niet mogelijk is om binnen de in het eerste lid gestelde termijn een beslissing te nemen, dan kan het bestuursorgaan op grond van het derde lid de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen. Van deze verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de indiener.

Welke soorten beleidsregels kent de Awb?

Met de definitie van beleidsregels in artikel 1:3, vierde lid, Awb wordt in wezen een onderscheid aangelegd tussen drie verschillende soorten beleidsregels, te weten, beleidsregels betreffende: . de afweging van belangen, . de vaststelling van feiten of, . de uitleg van wettelijke voorschriften.

Wie maakt beleidsregels gemeente?

Bestuursorganen van gemeenten, provincies en waterschappen maken hun beleidsregels bekend in hun eigen elektronische publicatieblad.

Wat is het specialiteits beginsel?

Het specialiteitsbeginsel

Dat beginsel zorgt ervoor dat het openbaar bestuur in speciale gevallen waarvoor wet- of regelgeving is vastgesteld, alleen het specifieke belang behartigen waarop die wet- of regelgeving zich richt. Denk bijvoorbeeld aan de Erfgoedwet.