Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Zijn binnenvertande naven UCI-legaal?

4 min read

Gevraagd door: Zakia Washington

Hoe werken interne versnellingsnaven?

Een set in elkaar grijpende tandwielen, een planetair systeem genoemd, helpt je een heuvel op te rijden of sneller te gaan op een vlakke weg. Afhankelijk van de versnelling draait de aandrijfeenheid eerst de buitenste ringtandwielen, of de planetaire tandwielen dieper in de naaf, draaiend rond zonnetandwielen in het midden.

Wat is het verschil tussen naaf en derailleur?

Voor woon-werkverkeer zouden ze dat moeten zijn. Terwijl derailleurs regelmatig de ketting moeten onderhouden en af en toe moeten worden bijgesteld, lopen naafversnellingen meestal zonder enige verzorging. Het schakelen gebeurt binnenin de naaf, waar kleine tandwielen in elkaar grijpen om het achterwiel met een andere snelheid te laten draaien dan het tandwiel.

Wat is een derailleurnaaf?

Met een achterderailleur kun je schakelen tussen de tandwielen. Meestal vallen de tandwielen van het achtertandwiel halverwege tussen de tandwielen in de naaf. Dit zorgt voor een halve versnelling, zodat het verschil tussen de tandwielen niet zo groot is. Deze opstelling vereist meestal een kettingspanner.

Zijn interne versnellingsnaven beter?

Interne versnellingsnaven zijn betrouwbaarder dan derailleursystemen en vergen veel minder onderhoud. De getrapte overbrengingsverhoudingen van de bovenste versnelling maken grote kettingbladen overbodig bij fietsen met kleine wielen. In tegenstelling tot derailers kunnen versnellingsnaven bij stilstand schakelen, erg prettig in het drukke stadsverkeer.

Bestaat Sturmey Archer nog steeds?

Het bekendste product van Sturmey-Archer is de AW breedratio naafversnelling met drie versnellingen, geïntroduceerd in 1938 (hoewel gepatenteerd in 1936) en in 2018 nog steeds in productie in een sterk gewijzigde vorm.

Zijn naafversnellingen goed?

Naafversnellingen zijn geweldig, omdat ze zelden onderhoud nodig hebben en jarenlang meegaan. Afgezien van elke paar duizend km olie in de naaf aanbrengen, kan er niet veel mis gaan, omdat ze beschermd zijn tegen regen, sneeuw, zout, enz.

Zijn Sturmey Archer naven goed?

De klassieke Sturmey-Archer AW naaf is het meest betrouwbare schakelmechanisme ooit gemaakt, en heeft zelden meer nodig dan een beetje middelzware olie om de zoveel tijd. 95 procent van de schakelproblemen bij 3-snelheden hebben te maken met de bedieningskabel of de versnellingspook.

Wat is het verschil tussen derailleurversnelling en naafversnelling?

Terwijl de technologie van de derailleurversnellingen in het oog springt, verbergt de naafversnelling de techniek in de naaf van het achterwiel. De bewegende delen zijn daardoor beschermd tegen regen, stof, zout en zand. Hoogwaardige naafversnellingen kunnen dezelfde overbrengingsverhoudingen bereiken als derailleurversnellingen. Beter nog, je kunt schakelen terwijl je stilstaat!

Zijn fietsen met 3 versnellingen goed?

Een fiets met 3 versnellingen is een geweldige optie. Het geeft je meer keuzes en meer flexibiliteit dan een fiets met één versnelling, maar komt niet in de buurt van de vele opties van fietsen met zeven, 21 of zelfs hogere versnellingen. Met een fiets met 3 versnellingen kun je bergop, bergaf en vlak terrein aan.

Hoe werkt de Alfine hub?

Citaat uit de video: Dus het vermogen wordt overgebracht naar de ring versnelling met een verhoogde snelheid. En de rolkoppeling drijft de naafschijf aan. De verhouding tussen de tandwieldrager en het tandwiel is één omwenteling per punt…

Wat is een interne versnellingsfiets?

Interne versnellingen
Een fiets met interne versnelling is een fiets met meerdere versnellingen ingebouwd in de naaf van het achterwiel. De vroegere fietsen hadden 2 of 3 versnellingen die allemaal in de naaf verborgen zaten. Moderne fietsen kunnen 3, 5, 8 of meer versnellingen hebben.

Hoe smeer je een Sturmey Archer naaf?

Smering. De ideale regel voor smering is “weinig maar vaak”. Twee of drie druppels olie per week houden de naaf in topconditie.

Wanneer werd de Sturmey-Archer 3 versnellingsnaaf uitgevonden?

1902
Zijn ingenieurs werkten met patenten van Henry Sturmey en James Archer, wat in 1902 resulteerde in de eerste Sturmey-Archer versnellingsnaaf voor fietsen met 3 versnellingen.

Hoe werkt een kickshiftnaaf?

De naaf werkt via een terugtraprem: Je duwt lichtjes met je voeten om te schakelen (zowel opwaarts als neerwaarts), en je duwt harder om te remmen.

Hoe stel je een interne versnellingsnaaf af?

Citaat uit de video: Blijf draaien tot de strepen op één lijn liggen. Probeer nu een paar keer op en neer te schakelen. En dan terug naar de vierde versnelling om er zeker van te zijn dat de strepen uitgelijnd blijven. Geweldig goed gedaan.

Hoe werkt de Alfine hub?

Citaat uit de video: Dus het vermogen wordt overgebracht naar de ring versnelling met een verhoogde snelheid. En de rolkoppeling drijft de naafschijf aan. De verhouding tussen de tandwieldrager en het tandwiel is één omwenteling per punt…

Wat is een versnellingsnaaf?

door Sean Hacking 14 september 2020. Interne versnellingsnaven zijn technologische hoogstandjes die al hun complexe onderdelen verbergen in een handig, oliebadachtig pakketje om de gebruiker versnellingen te geven zonder het gebruik van derailleurs.

Wat is beter Shimano Alfine vs Nexus?

De Alfine naafversnelling is de verbeterde tegenhanger van Shimano’s succesvolle Nexus naaf. Hij is soepeler, voelt beter aan en lijkt robuust genoeg om jaren mee te gaan.