Wat voor soort trapas is dit? En wat is er kapot? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat voor soort trapas is dit? En wat is er kapot?

5 min read

Gevraagd door: Jane Munoz

Hoe weet ik welk type trapas ik heb?


Citaat uit de video: Gevonden op elk punt hier door op het informatie icoontje in de hoek te drukken. De trapas is het lagersysteem tussen je fiets cranks.

Hoe weet je of mijn trapas kapot is?

Om te controleren of je BB aan vervanging toe is, laat je de ketting van het kleinste kettingblad vallen en draai je de cranks rond. Als er een zijwaartse wiebel is, of een knarsend gevoel, is het tijd voor een nieuwe.

Hoe klinkt een gebroken trapas?

Als de crankarmen draaien, maakt de trapas een droog krakend geluid, en dat wordt meestal veroorzaakt door asschommelingen rond droge lagers, waar het vet binnenin uit de vele contactpunten is gewassen,” zegt hij.

Wat gebeurt er als de trapas het begeeft?

Het meest voorkomende symptoom van een losse of versleten trapas is ritmisch kraken bij elke fiets. De interface tussen crank en as bestaat uit acht splines (ribbels die de as op zijn plaats houden), waardoor meer oppervlakte ontstaat voor een betere pasvorm.

Wat is het verschil tussen BB30 en BSA?

BSA is Engels standaard en heeft schroefdraad in het gat, meestal gebruikt in shimano, terwijl BB30 Italiaanse standaard is en geen schroefdraad heeft, meestal gebruikt in CP.

Wat zijn de verschillende soorten trapassen?

Er zijn twee hoofdtypen trapassen, één met een behuizing met schroefdraad waarin de lagers worden geschroefd, of een press-fit ontwerp waarbij de lagers in de behuizing worden gedrukt.

Kun je rijden met een gebroken trapas?

Als het je crankarm is die beweegt op de as, moet je niet fietsen. Als het van de binnenkant van de trapas komt en het is een interne BB, is er niets aan de hand. Als het een externe BB is, is het een beetje riskanter.

Hoeveel kilometer moet een trapas meegaan?

Wat betreft een trapas, aan de lage kant, misschien 5000 mijl. De basis Shimano die de meeste mensen gebruiken (UN51/55/gelijkwaardig) kan redelijkerwijs 10k+ mijl verwachten. Maar soms heb je pech en krijg je een trapas die misschien 500 mijl meegaat.

Hoe vaak moet een trapas worden vervangen?

Om de drie maanden of zo haal ik de cranks eruit en als het een bb met schroefdraad is, verwijder ik de bb en doe ik de volledige service. Ongeveer drie maanden is normaal gesproken voldoende tijd, zelfs in de beste omstandigheden, om vuil in de kleine openingen en contactpunten rond het crankstel en de trapas te krijgen.

Waarom maakt mijn fiets een krakend geluid als ik trap?

Wielgeluiden alleen bij het trappen
Geluiden per wielomwenteling die alleen optreden wanneer u trapt, houden meestal verband met het freewheel of de Freehub. De lagers van het freewheel of de Freehub kunnen los zitten, of de cassette kan los zitten op de behuizing van de Freehub. Kijk of je de tandwielen heen en weer kunt bewegen.

Waarom rammelt mijn fiets als ik hard trap?

De ketting kan tegen de kooi van de voorderailleur schuren en zo het geluid veroorzaken. In dat geval moet je de voorderailleur trimmen. De ketting schuurt alleen in sommige versnellingen tegen de derailleur, omdat hij van hoek verandert bij het schakelen. Dat is waarom je fiets een klikkend geluid maakt wanneer je hard trapt.

Waarom maakt mijn motor een schrapend geluid?

Schrapen en knallen:
Waarschijnlijk het meest voorkomende van alle vervelende fietsgeluiden, schrapen en knallen komt meestal voor wanneer er een probleem is met je derailleur of het schakelen.

Is BB92 hetzelfde als PF92?

De binnendiameter van het trapashuis van het frame is 37mm. Een lager met een OD van 37mm wordt direct in het frame geperst. Trek stapt over van het BB90/95 systeem naar wat zij PF92 noemen, wat hetzelfde is als een BB92 (41mm ID shell en 92mm breedte).

Wat is een hollowtech trapas?

De HOLLOWTECH-technologie is een ultralichte holle crankarm die door SHIMANO is gemaakt met de eigen smeedtechnologie van het bedrijf die ook de stijfheid behoudt.

Wat is BB68 bottom bracket?

BB68/73S | Bottom Bracket, maakt het gemakkelijker om het trapashuis van je fiets af te stemmen op de as van je crankstel. KENMERKEN. + Eenvoudig te installeren. + Geschikt voor zowel 68 als 73mm buisbreedte. + Verbetert de afdichting tegen de elementen en vermindert de weerstand van de afdichting.

Is BB92 hetzelfde als PF92?

De binnendiameter van het trapashuis van het frame is 37mm. Een lager met een OD van 37mm wordt direct in het frame geperst. Trek stapt over van het BB90/95 systeem naar wat zij PF92 noemen, wat hetzelfde is als een BB92 (41mm ID shell en 92mm breedte).

Hoe weet ik welke crankset ik heb?

Afdrukken. Shimano cranks worden allemaal geïdentificeerd met modelinformatie boven of rondom het gebied aan de achterkant van de pedaaldraad. Bijvoorbeeld; FC-6700/6750 = Shimano Ultegra. De cranklengte bevindt zich vaak in hetzelfde gebied, wat handig is om te weten voordat u een bestelling plaatst.

Is PF30 en BB30 hetzelfde?

Zijn PF30 en BB30 hetzelfde? Nee, ze zijn niet hetzelfde. Maar ze zijn ook niet zo verschillend. 6806 is een nummer dat de lagers beschrijft die voor zowel PF30 als BB30 worden gebruikt.

Is Shimano JIS of ISO?

Shimano en de meeste andere Aziatische fabrikanten gebruiken de JIS-norm. Campagnolo en andere Europese fabrikanten gebruiken ISO.

Hoe kun je JIS van ISO onderscheiden?

ISO en JIS lijken erg op elkaar – de hoek van de conus is hetzelfde, maar de ISO-asuiteinden zijn iets smaller. In noodgevallen kunt u soms een JIS-spindel gebruiken met een ISO-slinger. Om de bredere JIS-conus te compenseren, kiest u een spindel die ongeveer 1-2 mm korter is.

Wat betekent JIS op de trapas?

de Japanse Industriële Standaard
J.I.S. is de Japanse Industriële Standaard, en wordt over het algemeen gebruikt op in Azië gemaakte vierkant conische cranks. Alle gangbare zwarte assen met standaardnummering hebben een J.I.S.-conus. Veel van deze assen hebben aan beide uiteinden een uitsteeksel met schroefdraad voor een moer, in plaats van een holle buis met schroefdraad voor een bout. J.I.S.