Waarom hebben de naafschalen zulke verschillende diameters?
5 min read
Gevraagd door: Jose Capers
Zijn alle fietsnaven even groot?
Naven moeten worden afgestemd op de voor- of achterkant van uw fiets; ze hebben elk een andere maat.
Wat zijn de verschillende naafmaten?
Algemene maten
- 100 mm – Moderne voornaven, inclusief snelspanners en sommige soorten steekassen.
- 110 mm – Sommige voornaven met steekassen inclusief 20 mm en boost-standaarden.
- 110 mm achter – BMX.
- 120 mm achter – moderne spoornaven.
- 126 mm achter – oudere racefietsen met 5 en 6 versnellingen.
- 130 mm achter – niet-disc weg fietsen.
Wat zijn de verschillende soorten fietsnaven?
Er zijn vier soorten naven beschikbaar: de spoornaaf, de flip flop naaf, de vrijloopnaaf of de cassette naaf. De aanbevolen manier voor een vaste versnelling is de constructie van een nieuw achterwiel. Daarbij kun je gebruik maken van een track hub. Het kenmerk van een versnellingsnaaf is de getrapte schroefdraad.
Welke naven gebruiken profwielrenners?
De opvallende groene naven zijn Chris King R45 naven. Ze gebruiken lichtgewicht naafhuizen en lagers die in eigen huis worden gemaakt. De achternaaf heeft een RingDrive systeem met 45 tanden voor een snelle inschakeling.
Hoe weet ik mijn naafmaat?
Meet over het midden van de wielnaaf om de diameter te bepalen. Het boutpatroon van de wielnaaf is het aantal bouten op de naaf en de diameter van de cirkel waarin ze zijn gerangschikt.
Wat is beter Pallen of ratel?
Ratelsystemen zijn over het algemeen sterker en betrouwbaarder en vergen minder onderhoud dan traditionele palsystemen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de kracht die van de aandrijflijn op het wiel wordt overgebracht over een groter oppervlak wordt verspreid. Naven die “luider” zijn, hebben doorgaans meer aangrijpingspunten.
Maken naven je fiets sneller?
2- Ze zijn sneller
Omdat luide naven meer aangrijpingspunten en pallen hebben, grijpen ze sneller in, waardoor het trappen sneller gaat. Door de snelle aangrijping bij het trappen gaat er minder energie verloren via de pedalen.
Wat betekent naafgrootte?
De buitendiameter is de naafboring, terwijl de binnendiameter de diameter van de voertuignaaf zelf is. Bijvoorbeeld: een naafcentrische ringmaat van 73-67,1 betekent dat de centrale boring van het wiel 73 mm breed is en dat de naaf van het voertuig 67,1 mm breed is.
Wat is het verschil tussen HG en XD naven?
Micro Spline gebruikt 23 splines om de cassette te monteren, terwijl HG er maar 13 heeft. Deze extra spreiding van de belasting maakt aluminium freehub bodies duurzamer. XDR vs XD is net hetzelfde als Shimano’s 11-speed HG weg vs MTB. Waarschijnlijk zal het Micro Spline wegsysteem hetzelfde hebben, maar dat is nog niet uitgebracht.
Passen alle cassettes op alle naven?
De meeste cassette-naven zijn compatibel met Shimano cassette tandwielen. SRAM cassettes en de meeste Miche, IRD en SunRace cassettes gebruiken dezelfde tandwielafstand als Shimano, maar tenminste sommige SRAM 10-speed cassettes passen niet in aluminium Dura-Ace naven.
Hoe kies ik de juiste hub?
Citaat uit de video: En op zijn beurt wordt de grootte van de naaf die u nodig heeft bepaald door de grootte en vorm van de assen op uw aanhangwagens. As. Na het verwijderen van het wiel een bestaande naaf kijken naar de as.
Zijn fietsnaven een upgrade waard?
De kwaliteit van je naven heeft een aanzienlijk effect op het gewicht, de rotatieweerstand en de stijfheid van je wielen. Een verbeterde naaf heeft waarschijnlijk betere lagers, eventueel cartridge-lagers; deze gaan waarschijnlijk langer mee en zijn gemakkelijker te vervangen als ze hun tijd gehad hebben.
Moeten de naafringen exact zijn?
Citaat uit de video: En het wordt voorgesteld. Dat je ze weer gebruikt het zijn geen structurele veiligheidsstukken. Maar dit is wat ervoor zorgt dat het wiel perfect gecentreerd is op de naaf.
Is de grootte van de wielnaaf van belang?
De naafdiameter is daarom een uiterst belangrijke overweging bij de montage van nieuwe wielen, of het nu gaat om OEM of aftermarket. Als de naafdiameter kleiner is dan de as, past het wiel gewoon niet. De meeste aftermarket wielen worden daarom gemaakt met een grotere naafdiameter om ervoor te zorgen dat ze op een groot aantal auto’s passen.
Hoe strak moeten naafringen zijn?
Het belangrijkste is de strakheid van de passing van het wiel op de naaf. Welke geeft een strakke pasvorm die geen enkele beweging van het wiel toelaat. Mijn naafcentrische ringen passen zeer goed op de wielen, maar passen nauwgezet op de naven.
Kun je de naaf van een fietswiel vervangen?
Simpel antwoord: ja, maar het is het niet waard. De kosten van de naaf, spaken, nippels en het opnieuw laten maken van het wiel zijn hoger dan de kosten van een nieuw wiel. Zelfs als je de spaken hergebruikt is een nieuw wiel nog steeds goedkoper. Wielen bouwen vereist speciale apparatuur, deskundigheid en tijd om het goed te doen.
Hoe kies ik een fietsnaaf?
– Er zijn een aantal zaken waarmee rekening moet worden gehouden bij het kiezen van een nieuwe naaf of naafset, waaronder het lagertype, de materialen, de standaard voor schijfbevestiging, het type as en de velgen. Type lager: Lagers van goede kwaliteit, afgedicht en beschermd tegen vuil en water, zijn de sleutel tot lange en gezonde naven.
Wat is het verschil tussen HG en XD naven?
Micro Spline gebruikt 23 splines om de cassette te monteren, terwijl HG er maar 13 heeft. Deze extra spreiding van de belasting maakt aluminium freehub bodies duurzamer. XDR vs XD is net hetzelfde als Shimano’s 11-speed HG weg vs MTB. Waarschijnlijk zal het Micro Spline wegsysteem hetzelfde hebben, maar dat is nog niet uitgebracht.
Zijn alle snelspanners even groot?
Typische maten voor steekassen voor en achter zijn 10 mm, 12 mm, 15 mm en 20 mm, afhankelijk van de discipline en de standaard van de fabrikant, dus zorg ervoor dat je de juiste maat koopt voor je vorken en naven (in het geval van de laatste zijn er adapters beschikbaar om naven te gebruiken met gewone 5 mm QR, of naven van een andere maat).
Hoe worden snelkoppelingsnaven gemeten?
Meten van een snelspanner voor vervanging
Diameter: de spie moet in de holle naafas passen. U kunt ofwel de binnendiameter van de as meten, ofwel de diameter van de huidige spies. De meeste assen gebruiken een 5 mm dikke spies.
Zijn snelspanners standaardmaat?
Een quick release wiel heeft een holle as, 9mm diameter vooraan en 10mm achteraan, met een spies van 5mm diameter die er doorheen loopt. Tot voor kort gebruikten alle racefietsen velgremmen en hadden ze allemaal voorassen van 100mm breed en achterassen van 130mm breed.