Moet ik bij de LBS klagen over een nieuw kaarsrecht wiel met ongelijke spaakspanning?
5 min read
Gevraagd door: Elijah Miller
Moeten alle fietsspaken dezelfde spanning hebben?
Te losse spaken blijven loszitten en moeten steeds opnieuw getuned worden. Te strak gespaakte spaken veroorzaken schade aan de velg, spaaknippels en naafflenzen. Alle spaken in het wiel moeten ongeveer dezelfde gemiddelde spanning hebben.
Hoe weet je of je spaken te strak gespannen zijn?
Te strak gespannen spaken kunnen leiden tot vervorming en/of scheuren in de buurt van de nippelgaten van de velg, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding. Let op de scheur bij de rode pijl. Te veel spanning kan ook leiden tot het falen van de naafflens.
Wat veroorzaakt een wiel dat uit het lood staat?
Een van de meest voorkomende redenen waarom wielen niet meer kloppen: losse spaken. Controleer de spanning door twee spaken tegelijk tussen duim en vingers uit te knijpen, aldus LaPorta. Een echt losse spaak zal duidelijk zijn (als je dit vaker doet, zul je subtiele verschillen kunnen voelen).
Hoe span je een nieuw wiel?
Citaat uit video: Maar je kunt zien dat de schotel een beetje uit de aandrijfkant is. Dus ik'm ga spanning toevoegen gewoon vrij gelijkmatig over de hele weg rond het wiel. Maar wat ik aan het doen ben is…
Welke spanning moet er op de spaken staan?
De meeste velgen hebben een aanbevolen bereik van 100 tot 120 Kilogram-kracht, of 980 tot 1177 Newton. Dit is in de veronderstelling dat er geen druk in de band is. Hoewel het niet supernauwkeurig is, is knijpen toch een nauwkeurigere techniek om de spaakspanning te beoordelen dan te voelen hoeveel moeite het kost om een spaaknippel te draaien.
Moeten de spaken aan de aandrijfzijde strakker zijn?
Breng altijd eerst de spaken aan de aandrijfzijde omhoog. Ik maak er een regel van om nooit meer dan 3 volledige slagen per keer aan te spannen (voor elke wielomwenteling). Normaal gesproken is dat alles wat ik nodig heb om de wielen op spanning te krijgen. Nadat je de spaken aan de aandrijfzijde op spanning hebt gebracht, raak je ze niet meer aan.
Moeten fietsspaken strak of los zitten?
strak
Een van de belangrijkste aspecten van het onderhoud van een fiets is het strak houden van de spaken. Losse spaken kunnen ervoor zorgen dat het wiel niet meer goed uitgelijnd is, wat tot gevaarlijke rijomstandigheden kan leiden.
Hoe zet je de spaakspanning vast?
Merk op dat de spaken aan de velg moerachtige voorzieningen hebben, nippels genaamd. Van bovenaf gezien worden nippels met de spaaksleutel met de klok mee gedraaid om de spaakspanning aan te spannen en tegen de klok in om ze losser te maken. Om er zeker van te zijn dat u de nippel in de juiste richting draait, moet u het wiel altijd zo draaien dat de nippel eerst naar boven komt.
Hoeveel kost het om een wiel uit te lijnen?
Als het wiel te repareren is – het ziet er over het algemeen goed uit maar heeft een wiebel – kun je verwachten dat je plaatselijke fietsenmaker $20 – $30 rekent om het wiel te laten corrigeren met professionele apparatuur zoals een balanceerstandaard voor de perfecte lijn en rondheid.
Hoe lang duurt het om een wiel uit te lijnen?
10 minuten. Behalve als je klaagt. Dan duurt het 1-2 weken. Tijdens het drukke seizoen, dat nu is, kan een fietsenmaker 5-7 keer per dag een beurt geven, minder als hij met klanten te maken heeft.
Hoe vaak moet je een wiel uitdraaien?
ongeveer één keer per jaar
U moet de wielen en spaken ongeveer één keer per jaar (als u vaak fietst) laten spaken en spannen. Fietsspaakringen kunnen worden getokkeld, net als elk ander snaarinstrument zoals een gitaar of een harp.
Hoe zet je een wiel uit zonder spaaksleutel?
Citaat uit video: Dat is tegen de klok in, draai dat vast en we draaien dit vast, kleine aanpassingen. Per keer. Draai opnieuw het wiel. Als het open gaat de remhendels een beetje meer sluiten.
Hoe meet je de spaakspanning van een fiets?
Trek de spaken met je vingers over elkaar om te zien welke spaak losser zit. Til de lossere spaak weg om de strakkere spaak alleen te plukken en de toonhoogte te controleren. Controleer of de velg niet beschadigd is of dat er geen kromme velgverbinding is in de buurt van de spaken die niet gelijkmatig gespannen zijn.
Hoe gebruik je een spaakspanningsmeter?
Citaat uit video: Plaats de spaak tussen de twee bovenste pennen en de onderste pen en zorg ervoor dat u vóór de eerste kruising bent. Eenmaal geïnstalleerd kunt u de hendel voorzichtig loslaten voor een nauwkeurige meting.
Hoe controleer je de spaakspanning van een motorfiets?
Citaat uit video: Pak op je achterwiel gewoon een kleine moersleutel. Dit is een 10 mm steeksleutel. En laat het wiel opkrikken, zodat je op elke spaak kunt tikken. En je zorgt ervoor dat ze allemaal rinkelen.
Hoe weet je of de spaken van je motorfiets loszitten?
Tik lichtjes met een schroevendraaier of een metalen voorwerp op elke spaak. Ze moeten allemaal eenzelfde “ping” geluid maken. Als ze een lagere, doffe “plof” maken, dan zijn ze los.
Hoe zet je een motorfietswiel goed?
Citaat uit video: Elke nippel een kwartslag draaien zal dit patroon voortzetten tot de nippels beginnen te zien. En je kunt vullen als ze in de rand kijken.