Kettinglijn berekening - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Kettinglijn berekening

5 min read

Gevraagd door: Rhonda Cook

Hoe vind je de juiste kettinglijn?

De kettinglijn is de afstand tussen de middellijn van uw frame en de gemiddelde middellijn van uw kettingblad(en). Voor 1X is dit eenvoudig – als het midden van uw kettingblad tanden 49mm van de middellijn van uw frame is, dan is uw kettinglijn 49mm. Het wordt iets moeilijker als u meerdere voorste kettingbladen heeft.

Hoe meet je een trapas kettinglijn?


Citaat uit de video: Onderdeel van de trapas. Dus je zet er een schuifmaat op. En je meet het en dan kijk je in dit geval is het 73. Dus de meest voorkomende maten zijn 68 en 73.

Waarom is de kettinglijn belangrijk?

De kettinglijn is om verschillende redenen zeer belangrijk: efficiëntere overbrenging; hoe minder je de ketting buigt, hoe kleiner het vermogensverlies; betere werking en minder kans dat de ketting van de ringen valt; minder slijtage door minder wrijving; betere werking van de voorderailleur; en stillere werking.

Hoe wordt de vaste kettinglijn gemeten?

Citaat uit de video: Het is omdat uh goed meten en het is gewoon klote. Dus ik ga gewoon met de ketting eraf en zonder een van deze bouten aan te raken, zie je wat ik hier doe?

Wat is beter 1X of 3X crankstel?

Versnellingsbereik van verschillende aandrijvingen:
In het bovenstaande voorbeeld van fietsen met een gewone aandrijving, halen de 1X-fietsen in hun hoogste versnelling een topsnelheid van 47 tot 48 km/u, terwijl een 2X- of 3X-fiets 15-20% meer snelheid biedt en uitkomt op 56 tot 57 km/u.

Wat is de kettinglijn in de trapas?

De ideale kettinglijn
Deze meting is de kettinglijn. Dit is de technische tekening voor één van de vier direct mount cranks van FIRST, die elk een andere kettinglijn hebben. Het midden van de trapas komt overeen met het exacte midden van het trapashuis, dat ook het geometrische midden van het frame is.

Hoe weet ik welke lengte trapas ik nodig heb?

Om de maat van de benodigde trapas te weten te komen, meet je de binnenkant van het trapashuis in je frame, dat zal 73mm, 70mm of 68mm zijn. Sommige oudere frames kunnen Italiaanse trapassen met schroefdraad hebben, in plaats van de modernere Engelse.

Wat is de beste versnelling voor één versnelling?

Voor vlakke plaatsen is een verhouding van 2,6 tot 3,0 ideaal voor de meeste mensen. Met de laagste waarde van dit bereik, met een cadans van 90 omw/min, kun je ongeveer 30 km/u rijden, met de hoogste 34 km/u. Als u net begint aan uw avontuur op een fiets met één versnelling of een vaste versnelling, is een overbrengingsverhouding van ongeveer 2,7-2,8 ideaal.

Heb je boost spacing nodig voor 12 speed?

Als je 12 speed rijdt, zijn de spelingen tussen ketting en cassette zo klein dat je met een fiets met een boost spaced kettingblad MOET rijden. Als je dat niet doet, zal de ketting “tikken” op het volgende grotere tandwiel in de kleinste 2-3 tandwielen van de cassette.

Wat is boost op een crankstel?

De boost heeft alleen betrekking op fietsen met een 148 mm brede afstand tussen de uitvaleinden voor de achternaaf, de aandrijving is 3 mm naar buiten verschoven. Dit kan al dan niet van invloed zijn op de lengte van de crankas, afhankelijk van de combinatie van fiets en crank. In de meeste gevallen heeft dit alleen geleid tot bredere q-factor cranks en niet tot langere assen.

Wat is de Q-factor op een fiets?

De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van elke crankarm op het punt waar het pedaal vastzit, terwijl de standbreedte de afstand is tussen het midden van het ene pedaal en het midden van het andere.

Hoe zet je kettinglijnen op single speed?

Citaat uit de video: Naar het midden van mijn kettingring en we zitten op laten we zeggen 50 51. En 1/2 laten we zeggen 52 millimeter. Dus dat is mijn andere nummer 52 millimeter – laten we zeggen tot ketting.

Wat is kettingring offset?

De offset van een ring is hoeveel deze afwijkt van een standaard vlakke kettingring, en wordt gebruikt om de juiste band/frame speling te verkrijgen en ook om de juiste kettinglijn in te stellen.

Welke kettinglijn is superboost?

Super Boost Plus 157 maakt gebruik van de bestaande kettinglijn die is ontwikkeld voor DH-fietsen, maar gebruikt standaard trailbike BB-breedtes en crankcombinaties om de prestaties van 29″ en Plus-fietsen naar een hoger niveau te tillen.

Wat is de betekenis van kettinglijn?

Kettinglijn is de hoek van een fietsketting ten opzichte van de middellijn van het fietsframe. Men zegt dat een fiets een perfecte kettinglijn heeft als de ketting evenwijdig is aan de middellijn van het frame, wat betekent dat het achtertandwiel direct achter het voorste kettingblad ligt.

Wat is kettingring offset?

De offset van een ring is hoeveel hij afwijkt van een standaard vlakke kettingring, en wordt gebruikt om de juiste band/frame speling te verkrijgen en ook om de juiste kettinglijn in te stellen.

Wat is het verschil tussen boost en niet boost crankstel?

Het enige verschil tussen boost en niet boost aandrijfkits is het crankstel. Het enige verschil tussen een boost en niet boost crankstel is het kettingblad. Je kunt een crankstel omwisselen van boost naar niet boost of omgekeerd door gewoon een ander kettingblad te monteren. Ik hoop dat dit nuttig is!

Welke kettinglijn is niet-boost?

Non-boost of boost crankstel betekent eigenlijk dat je een kettingblad nodig hebt met de juiste offset. Voor een 1x systeem moet de kettinglijn ongeveer 49 mm zijn, wat betekent dat de afstand tussen het midden van je BB en de tanden van je kettingblad ongeveer 49 mm moet zijn.

Kan ik een niet-boost crank gebruiken op een boost fiets?

Ik gebruik non-boost ringen/crank op mijn boost fietsen omdat het de lagere versnellingen, waar ik toch al het meeste trapwerk doe, enigszins bevoordeeld. Als er voldoende ruimte is tussen de ring en de achtervork en de ketting en de bandknoppen, werkt het goed.