Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Kan ik veilig een gat boren vanaf de kroon in de stuurbuis van mijn carbon vork?

4 min read

Gevraagd door: Amy Hemsley

Kan ik een carbon vork boren?

Er zijn geen omstandigheden waarin een gat kan/moet worden geboord in een carbon frame door iemand anders dan de fabrikant.

Kun je een carbon vork repareren?

“Het is zelfs mogelijk om delen van gebroken vorken te repareren, afhankelijk van waar de schade zit. Ik heb dropouts en een gebarsten stuur gedaan, maar als het de vorkbladen zijn, raad ik aan ze te vervangen, want dat is het risico niet waard. Het is hetzelfde als stuurpennen en sturen.”

Hoe snij je een carbon vork stuur?


Citaat uit de video: Dat. Ziet er in principe toch wel cool uit. Het is gewoon veel beter in het werken met een zachter. En delicater materiaal.

Kun je een stermoer gebruiken op een carbon stuurbuis?

Stermoeren zijn niet compatibel met carbonstuurmachines.

Kun je gaten boren in koolstofvezel?

De beste bits voor het boren van koolstofvezel zijn volhardmetaal of diamant. Deze bits zijn echter zeer broos en mogen alleen worden gebruikt in een starre opstelling zoals een boormachine of molen. Als u deze met een handboor probeert te gebruiken, zelfs als u boorbussen gebruikt, kunnen ze gemakkelijk versplinteren.

Kun je een gat boren in een koolstofvezel stuur?

Boor nooit of te nimmer in de structuur van koolstofvezels. Het is net zoiets als met een mes in een geweven touw snijden, je verzwakt de sterkte ervan enorm en dat is zeker niet wat je wilt in zo’n belast apparaat als een stuur, ook al lijkt het overbouwd.

Kun je thuis koolstof repareren?

Een frame van koolstofvezel repareren
Je hebt op internet misschien reparatiesets voor carbonschade gezien, maar het is niet de moeite waard om het zelf te doen – het kan zelfs gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet en het proces moet altijd worden uitgevoerd door een opgeleide professional.

Is het de moeite waard om een carbon frame te repareren?

Het repareren van een carbon frame is in feite veel gemakkelijker en effectiever dan het repareren van een gebroken lichtmetalen frame, en de reparatie is even sterk of sterker dan het omringende materiaal. Ja, er is een kleine gewichtstoename, maar we hebben het over minder dan het verschil tussen een aluminium en titanium bidonhouderbout.

Hoe weet ik of mijn carbon vork beschadigd is?

Controleer op krassen, schaafwonden, gutsen of andere verstoringen van het carbonoppervlak van de vork. Controleer op scheuren of schilfers in de lak of blanke lak, die kunnen duiden op schade aan de carbonstructuur. Controleer alle vorkkronen op scheuren en/of gaten. Controleer op ongewone geluiden of rammels.

Hoe snij je een stuurbuis van een vork zonder gereedschap?

Citaat uit de video: Pak een schone lap en wikkel die om je hoofdsteel. En knoop het zo vast en gebruik gewoon de wasknijper, dat is alles wat ik gebruik. Je kunt ook een paperclip II ding of zoiets gebruiken.

Hoeveel kost het om stuurbuis te snijden?

Het is belangrijk dat de stuurbuis minstens 5 mm korter wordt gesneden dan de bovenkant van de hoogste headset spacer.

Kun je boren en tappen op koolstofvezel staaf?

Koolstofstaven zullen nooit goed tikken. De structuur is als hout, met vezels die over de lengte lopen. Het materiaal zal eerder versplinteren en afbrokkelen dan snijden zoals metaal.

Is het veilig om koolstofvezel te snijden?

Dit kan zo eenvoudig zijn als een stofzuiger, of u kunt investeren in apparatuur zoals een afzuigtafel. Draag altijd ademhalingsbescherming. Koolstofvezelstof is niet giftig, maar het fijne stof dat ontstaat bij het snijden van koolstofvezelplaten kan irriterend zijn voor uw longen. Daarom is het altijd het beste om een ademhalingsapparaat te dragen.

Kun je schroeven zetten in koolstofvezel?

Citaat uit de video:

Hoe meet en snij je een carbon stuurbuis?

Citaat uit de video: Dit kan gemeten worden door de bovenkap op het stuur te plaatsen. En de afstand te meten tussen de onderkant van de flens van de bovenkap… en de bovenrand van de sear.

Hoe snij je koolstof buis?

Bij het doorslijpen van composieten is het ideaal om een met diamant beklede doorslijpschijf te gebruiken in plaats van een getande schijf. Tanden kunnen de vezels vangen en het materiaal scheuren, met splinters of delaminatie tot gevolg. Dikkere buizen kunnen genoeg hitte opwekken om de epoxy opnieuw te activeren, waardoor het blad gaat “gommen”.