Kabel wrijft over derailleur van mountainbike - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Kabel wrijft over derailleur van mountainbike

5 min read

Gevraagd door: Brady Verley

Waarom schuurt mijn ketting over mijn derailleur?

De ketting schuurt omdat de kabel te los zit. En als hij te los zit, resulteert het schakelen op het grote kettingblad slechts in een gedeeltelijke verschuiving. Met voldoende spanning op de derailleurkabel, zal de derailleurkooi naar zijn volledige buitenste limiet bewegen en is er ruimte voor de ketting – en geen wrijving.

Hoe voorkom ik dat mijn derailleur gaat schuren?

Als de ketting langs de buitenrand van de derailleurkooi schuurt, probeer dan de kabelspanning te verhogen door de stelschroef tegen de klok in een kwart tot een halve slag per keer te draaien.

Is het normaal dat de ketting over de voorderailleur schuurt?

Het is mogelijk dat de voorderailleur licht over de ketting schuurt, zelfs bij correct afgestelde fietsen. Dit is waarschijnlijk bij sommige fietsen wanneer je met het grootste tandwiel voor en het kleinste tandwiel achter rijdt.

Hoe strak moet de derailleurkabel staan?


Citaat uit de video: De bout die je kabel krimpt strak en trek die speling strak met je hand of met een tang niet te strak je hoeft echt niet te sleutelen.

Hoe span je een kettingring?

Citaat uit de video: Gebruik een inbussleutel als graadmeter als de kooi te hoog staat ingesteld loop je het risico dat de ketting van het grootste ringetje valt bij het schakelen.

Wat is de kooi van een derailleur?

De derailleurkooi is een scharnierende schakel, met twee poelies. Als de ketting tussen verschillende grootte tandwielen beweegt (voor en achter), verandert de benodigde hoeveelheid ketting. De derailleurkooi vangt deze speling op.

Wat is cross chaining?

Kruisketting is wanneer je in je grote kettingblad en het grootste tandwiel van je achterste cassette zit, of op je kleine kettingblad en je kleinste tandwiel. Het probleem is dat dit je ketting diagonaal tot het uiterste rekt, en onnodig, omdat je ook gewoon naar je andere kettingblad kunt schakelen en een vergelijkbare overbrengingsverhouding kunt vinden.

Hoe stel je een derailleurschroef af?

Als de limiet te ver naar de spaken is ingesteld, draai dan de L-schroef rechtsom en de derailleur gaat naar rechts. Als de limiet te strak is ingesteld en de ketting niet naar het grootste tandwiel kan klimmen, draai dan de L-schroef tegen de klok in tot het tandwiel en de poelie perfect uitgelijnd zijn.

Hoe gebruik je een Shimano barrel adjuster?

Citaat uit de video: Draai de loop gewoon weer helemaal in. En dan er een of twee uit. Draaien. Zorg dat je op de verst naar buiten staande schakelstand staat en de kleinste tandwielen en haal dan de speling uit de kabel bij de kneep.

Hoeveel kost het om een derailleur af te stellen?

Derailleurs – (per derailleur) $25 arbeid voor het afstellen en smeren van de derailleur. Als de kabel en behuizing vervangen moeten worden, is het arbeidsloon $25 plus de kosten van de kabel en behuizing. Als een verbogen derailleur uitgelijnd moet worden, komt daar $15-20 arbeidskosten bij.

Moet je eerst de voor- of achterderailleur afstellen?

In een notendop, stel eerst de voorderailleur af, dan de achterderailleur. Toon activiteit op deze post. Als de derailleur slechts een klein beetje moet worden bijgesteld (ze zijn in principe afgesteld, maar “niet helemaal goed”), dan stel je degene af die duidelijk verkeerd staat, controleer je de algehele afstelling nog een keer, en stel je nog een keer af wat bijgesteld moet worden.

Wat gebeurt er als de voorderailleur te hoog staat?

De meeste voorderailleurs kunnen in hoogte en rotatie worden versteld. Als de kooi te hoog is ingesteld over het grootste ringetje, presteert hij mogelijk niet goed. Een te hoge kooi kan een trage schakeling veroorzaken, en kan de ketting over het grootste ringetje laten glijden. Een te lage kooi blokkeert de ketting in de ring tijdens het schakelen.

Hoe los je een ketting op?

Citaat uit de video: Schakel eerst naar het kleine tandwiel. Draai de buitenste begrenzingsschroef tegen de klok in. Dat is naar buiten trekken ongeveer 1/4 van een draai. En probeer opnieuw te schakelen dat zorgt voor de.

Waarom hebben mountainbikes geen voorderailleur?

Mountainbikes hebben geen voorderailleur meer door de uitvinding van de breedbandcassette, zodat je met minder onderdelen hetzelfde versnellingsbereik hebt, wat gewicht bespaart en de zaken eenvoudiger houdt. Ook ziet de fiets er schoner uit.

Hoe stel je een Shimano achterderailleur af?

Citaat uit de video: De derailleur in het kleine tandwiel. Als we dat gedaan hebben, draaien we de stelschroef helemaal naar binnen zodat we ruimte hebben om hem af te stellen. Na het afstellen van de kabelpositie aan het anker.

Hoe stel je een kettinggeleider af?

Citaat uit de video: Je moet beide bouten gelijkmatig afstellen zodat het achterwiel uitgelijnd blijft. Draai hier je stelbouten in of uit tot je ongeveer drie vingers spanning hebt bij de kettingschuif.

Wat is cross chaining?

Kruisketting is wanneer je in je grote kettingblad en het grootste tandwiel van je achterste cassette zit, of op je kleine kettingblad en je kleinste tandwiel. Het probleem is dat dit je ketting diagonaal tot het uiterste rekt, en onnodig, omdat je ook gewoon naar je andere kettingblad kunt schakelen en een vergelijkbare overbrengingsverhouding kunt vinden.

Hoe werkt een kettingvanger?

Citaat uit de video: En het is gewoon een kleine gizmo die voorkomt dat je ketting van je kleine ring valt. Wanneer je van de grote ring naar de kleine schakelt.

Hoe span je een ketting op een fiets?

Citaat uit de video: Trek terug aan het stuur met een van je handen als je je comfortabel voelt. Met zorg ervoor dat de band niet tegen de room schuurt. En begin een aan te spannen. Opzij.

Hoe strak moet een MTB-ketting zitten?

Hij moet zo strak zitten dat u hem maar een centimeter op en neer kunt bewegen. Als hij doorhangt of veel losser zit, moet u de ketting strakker zetten.

Waarom zit mijn derailleur los?

Waarschijnlijk is het probleem een verbogen derailleurhanger of moet de schroef van de ondergrens worden bijgesteld. Probeer eerst de cassette te bewegen, dan de derailleur en de hanger om er zeker van te zijn dat alles goed vastzit.