Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Is de plaatsing van de achtervering van invloed op de vering?

5 min read

Gevraagd door: Sheri Sharp

Maakt de richting van de schok uit?

De meeste vorken zijn van het emulsietype, behalve sommige patroonvorken. Dit betekent dat ze lucht en olie samen mengen, zodat de richting zeker van belang is, aangezien olie zwaarder is dan lucht.

Hoeveel veerweg moet een achterdemper hebben?

Daarom moet de achterwielophanging van de meeste auto’s met een massieve as een schokdemper hebben met een veerweg van minstens 5 cm, terwijl de onafhankelijke voorwielophanging een veerweg van slechts 3 cm kan hebben.

Kan ik mijn achterdemper ondersteboven monteren?

Conclusie
Inderdaad, als u van het soort bent dat de voorkeur geeft aan koelere fietsen met een mooier uiterlijk, dan doet u er goed aan de luchtschokdemper van uw motorfiets ondersteboven te monteren. Vergeet echter niet dat niet alle schokdempers veilig ondersteboven kunnen worden gemonteerd.

Welke hoek moeten de achterschokdempers hebben?

Als u een massieve vooras met bladveren hebt, met de boeien achteraan gemonteerd, moeten uw schokdempers zo ver mogelijk naar buiten worden gemonteerd, maar met een lichte helling naar achteren (ongeveer 1 tot 2 graden helling naar achteren voor elke 2 inch lift boven de standaard, geometrisch samengesteld).

Wat doet een achterdemper?

De achterschokdemper heeft twee basisfuncties: Het gewicht van de achterkant van de motor ondersteunen met een schokdempende veer, en op en neer schommelen van de vering controleren door demping.

Hoeveel doorbuiging moet mijn achterdemper hebben?

20% – 30% doorbuiging
Voor de achterschokdemper wordt 20% tot 30% doorbuiging aanbevolen. Voor het grootste deel kan dit worden gebruikt voor zowel trail- als downhillmotoren. Nogmaals, houd er rekening mee dat je meer of minder doorbuiging wilt, afhankelijk van je fiets, gewicht en rijvoorkeuren. Voor de voorvork wordt 10% doorbuiging aanbevolen.

Welke kant moeten de schokken op?

De juiste manier om ze te monteren is zoals afgebeeld, met de hoes naar beneden en het label naar beneden, zodat het niet ondersteboven zit. Dus als u niet zeker weet welke kant op uw schokdempers zit of u vraagt zich af of u ze op beide manieren kunt monteren, kijk dan altijd naar het Bilstein-logo. Als het op zijn kop staat, zijn uw schokdempers dat ook!

Is er een boven- en onderkant aan een schok?

De binnenste buis wordt de druk- of werkcilinder genoemd, terwijl de buitenste buis de reservebuis wordt genoemd. De buitenste buis wordt gebruikt om overtollige vloeistof op te slaan. De bovenste bevestiging van de schokdemper is verbonden met het frame van het voertuig. Deze bovenste bevestiging wordt de zuigerstang genoemd, en onderaan bevindt zich de zuiger.

Wat gebeurt er als uw schokken te lang zijn?

Het andere probleem is dat als de schokdemper die op het voertuig is gemonteerd te lang is, de vering van het voertuig in dat geval te maken kan krijgen met “Bottoming out”. Deze term wordt gebruikt wanneer de schokdemper volledig is ingedrukt, maar de ophanging nog een toegestane afstand moet afleggen.

Hoe weet ik of mijn vering reist?

Er zijn een paar verschillende manieren om de veerweg te meten. De meest gebruikelijke manier is het gebruik van een liniaal of meetlint om de totale lengte van de slag te bepalen, van boven naar beneden. Andere methoden zijn het gebruik van een schuifmaat of nonius om te meten hoeveel de vering beweegt bij volledige extensie.

Wat bepaalt de slag van de achterschokdemper?

Een schokdemper wordt niet gemeten aan de hand van de veerweg van de fiets – die grotendeels wordt bepaald door het type vering dat op uw frame wordt gebruikt – maar aan de hand van de slaglengte en de oogafstand. De slaglengte is de hoeveelheid waarmee de schokdemper wordt samengedrukt wanneer hij volledig wordt belast.

Wat gebeurt er als schokdempers ondersteboven worden gemonteerd?

Typische twin-tube schokdempers, of ze nu standaard zijn of op gas werken, zijn om vele belangrijke redenen niet ontworpen om ondersteboven te functioneren. Pogingen om dit wel te doen zullen waarschijnlijk resulteren in slechte schokdempers, voortijdig falen en mogelijke schade aan uw voertuig.

Moet je schoklaarzen gebruiken?

Schokdempers kunnen zonder schokdempers worden gebruikt en zullen perfect functioneren. Veel offroaders die met grote hoeveelheden modder te maken hebben, raden zelfs aan helemaal geen laarzen te gebruiken, omdat laarzen modder tegen de schokdemperstang kunnen houden en na verloop van tijd putjes in de stang kunnen veroorzaken of de afdichting kunnen verbreken.

Werken schokdempers ondersteboven?

Nee. Met uitzondering van enkele speciale schokdempers mag u uw schokdempers nooit ondersteboven monteren. Typische schokdempers met twee buizen zijn om vele belangrijke redenen niet ontworpen om ondersteboven te functioneren.

Moet je uitlijnen na het vervangen van achterschokdempers?

Het vervangen van die schokdempers heeft niets te maken met de uitlijning, tenzij de veer wat spanning heeft verloren.

Moet ik de voor- en achterschokdempers tegelijk vervangen?

Net als het vervangen van uw remmen of banden, moet u uw schokdempers paarsgewijs vervangen. U hoeft echter niet de voor- en achterschokdempers tegelijk te vervangen. Zolang u beide voor- of beide achterschokdempers tegelijk vervangt, zit u goed.

Zijn achterschokdempers belangrijk?


Citaat uit de video: Похожие запросы

Nee. Met uitzondering van enkele speciale schokdempers mag u uw schokdempers nooit ondersteboven monteren. Typische schokdempers met twee buizen, standaard of met gas, zijn om vele belangrijke redenen niet ontworpen om ondersteboven te functioneren.

Is de oriëntatie van MTB-schokdempers van belang?

De oriëntatie van de schokdempers heeft meestal te maken met de speling. Anders is er geen reden om ze op een bepaalde manier te monteren. Zolang de schokdemper alle onderdelen van de ophanging en het frame vrijlaat als hij “rechtsom” wordt gemonteerd, is er geen reden waarom het niet zou kunnen.

Waar vindt de schok plaats in het mondstuk?

De stroming binnen de convergerende-divergerende straalpijp is isentropisch omdat er binnen de straalpijp geen schokgolven zijn. Schokgolven ontstaan buiten de straalpijp omdat de statische druk van de stroom bij de uitgang lager is dan de tegendruk en de stroom dus moet worden samengedrukt om uiteindelijk de tegendruk te bereiken.

Waarom gebeuren normale schokken?

Een normale schok treedt op voor een supersonisch voorwerp als de stroming een grote draai maakt en de schok niet aan het lichaam kan blijven zitten. De losschok komt zowel bij wiggen als bij kegels voor. Een normale schok is ook aanwezig in de meeste supersonische inlaten.

Wat veroorzaakt een sonische knal?

Sonic boom is een impulsief geluid, vergelijkbaar met donder. Het wordt veroorzaakt door een object dat sneller beweegt dan het geluid – ongeveer 750 mijl per uur op zeeniveau. Een vliegtuig dat door de atmosfeer reist, produceert voortdurend luchtdrukgolven, vergelijkbaar met de watergolven die worden veroorzaakt door de boeg van een schip.

Wat veroorzaakt golfslag?

Golfweerstand wordt veroorzaakt door de vorming van schokgolven rond het vliegtuig in supersonische vlucht of rond sommige oppervlakken van het vliegtuig in transonische vlucht.