Hoek bovenbuis bij stalen en carbon racefietsen - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoek bovenbuis bij stalen en carbon racefietsen

5 min read

Gevraagd door: Rebecca Walker

Hoe beïnvloedt de hoek van de balhoofdbuis het rijgedrag?

Eenvoudig gezegd bepaalt de balhoofdhoek hoeveel moeite het kost om het voorwiel te draaien. Naarmate de balhoofdhoek toeneemt, is het voorwiel gemakkelijker te draaien. Het is ook mogelijk een scherpere bocht te maken, en dus neemt de wendbaarheid van de fiets in het algemeen toe met de hoek van de balhoofdbuis.

Waarom zijn de bovenbuizen schuin?

De reden die de fabrikanten daarvoor opgaven was dat door de schuine bovenkant van de buis, en dus de vrije ruimte boven de grond als fit-element, het nu mogelijk was meer rijders op minder frames te laten passen. (Het bleef de sceptici niet onopgemerkt dat het ook de voorraadlast van de fabrikant sterk vermindert).

Hoe meet je de hoek van een bovenbuis?

Lijn de bovenkant van de waterpas uit met de middellijn van de bovenkant van de balhoofdbuis. Beweeg vervolgens de waterpas naar achteren en naar voren totdat de loodlijn het midden van de trapasas snijdt. Meet nu de afstand tussen de bovenkant van het schietlood en de balhoofdbuis en je hebt je bereik.

Wat doet een steile balhoofdhoek met de manier waarop een fiets rijdt?

Hoe steiler de balhoofdbuishoek, hoe beter het rijgedrag, maar met minder stabiliteit op snelheid. De meeste trailfietsen hebben een miniem bereik van ergens tussen 65 en 67 graden. Downhill fietsen hebben een hoek van 62 tot 64 graden.

Hoeveel verschil maakt de balhoofdhoek?

Wanneer de balhoofdhoek steiler is, wordt de motorfiets wendbaarder en beweeglijker. De motor reageert sneller op stuurinput, waardoor hij sneller overstuurt. Racefietsen hebben meestal “steile” balhoofdhoeken van 72 tot 74 graden. Een halve graad is meer merkbaar bij motoren met steilere balhoofdhoeken, vooral bij hogere snelheden.

Heeft de balhoofdhoek invloed op de reikwijdte?

Dat komt omdat de balhoofdhoek niet verticaal is – dus hoe langer de balhoofdbuis, hoe verder naar achteren de top ervan komt te liggen, en dus hoe korter de reikwijdte.

Wat maakt een racefiets agressief?

Over het algemeen kunnen racefietsen worden ingedeeld in twee geometriecategorieën: race- en endurancefietsen. Een racefiets heeft een agressievere geometrie voor een betere aerodynamica, terwijl een fiets met een endurance geometrie (of “sportieve” geometrie) is gevormd voor comfort, met een meer rechtopstaande rijpositie.

Heeft de geometrie van een fiets invloed op de snelheid?

Het korte antwoord is dat “het er van afhangt”. Sommige kijkers merkten op dat het er misschien gewoon niet toe doet. Het doet er absoluut toe en de geometrie van de fiets is inderdaad de krachtigste manier waarop wij de rijderservaring van de fiets kunnen veranderen.

Hoe lang moet mijn bovenbuis zijn?

De belangrijkste overweging die je moet maken als je beslist voor welk frame je gaat, is de effectieve bovenbuislengte: de afstand van de balhoofdbuis tot de zadelpen bij een fiets met een schuine bovenbuis, of gewoon de lengte van de bovenbuis bij een racefiets met traditionele geometrie.

Is een hoofdhoek van 67 graden slap?

Dat is een slappe balhoofdhoek. 65-ish is voor Dh race motoren. 67-ish is ‘normaal’. 70-ish is een wegfiets*.

Hoe beïnvloedt de zitbuishoek het rijgedrag?

Zitbuishoeken variëren van ongeveer 70-75 graden. Een steilere hoek brengt het zadel naar voren en een ondiepere hoek naar achteren. Steil is prima voor racers. Zij kunnen dan hard rijden in een aero-crowch, omdat de meer open heuphoek de ademhaling of krachtoverbrenging niet belemmert.

Hoe meet je een bovenbuis op een racefiets?


Citaat uit de video: Als je nu een frame hebt met een horizontale bovenbuis en de zitbuismeting wordt gewoon genomen vanaf het midden van de trapas.

Wat is agressieve fietsgeometrie?

Agressieve geometrie plaatst je bovenlichaam lager voor aerodynamica en de fietsen hebben de neiging tot een nerveus rijgedrag. Bij de ontspannen geometrie zit je meer rechtop en voelt de fiets stabieler aan op snelheid.

Hoe beïnvloedt de vorkhoek het rijgedrag?

Vorkhoek en offset
De mate waarin de vork afwijkt van deze denkbeeldige lijn wordt bij racefietsen de vorkhoek genoemd, of bij mountainbikes de vorkoffset. Een grotere offset maakt het sturen sneller, een kleinere offset maakt het sturen langzamer.

Welke hoek moet het fietszadel hebben?

De juiste zadelhoek is veel belangrijker dan de meeste fietsers beseffen. Pijn in de onderrug is bijvoorbeeld een veel voorkomend probleem bij fietsers, en een verkeerde zadelhoek is vaak (een deel van) het probleem. De richtlijn voor de hoek van je zadel is tussen 0 graden (horizontaal) en 4 graden neus naar beneden.

Hoe beïnvloedt de zitbuishoek het rijgedrag?

Zitbuishoeken variëren van ongeveer 70-75 graden. Een steilere hoek brengt het zadel naar voren en een ondiepere hoek naar achteren. Steil is prima voor racers. Zij kunnen dan hard rijden in een aero-crowch, omdat de meer open heuphoek de ademhaling of krachtoverbrenging niet belemmert.

Hoe beïnvloedt de balhoofdhoek het rijgedrag van een BMX?

De hoek van de balhoofdbuis bepaalt hoe steil of zacht uw fiets aanvoelt. Een balhoofdbuishoek van 76º brengt het voorwiel dichter bij je voeten. Dit geeft je fiets een pittiger en responsiever gevoel. Dat maakt het sturen en de neushandleidingen echt responsief.

Hoe beïnvloedt de vorkoffset de wegligging?

Door de vorkhoek (offset) te verkleinen, blijft de balhoofdhoek gelijk voor stabiliteit bij hoge snelheid en op steile en ruwe paden, maar staat het wiel dichter bij de stuuras voor een betere besturing, vooral bij lagere snelheden.

Hoeveel invloed heeft de vorkslag op de balhoofdhoek?

Door de veerweg van de vork met 20 mm te vergroten tot 150 mm, wordt de balhoofdhoek met ongeveer 1° verkleind en neemt de hartslag vooraan met 10 mm toe.

Is een hoofdhoek van 67 graden slap?

Dat is een slappe balhoofdhoek. 65-ish is voor Dh race motoren. 67-ish is ‘normaal’. 70-ish is een wegfiets*.

Is 150 mm te veel veerweg?

Die wortels en rotsen kunnen je offline halen, ondanks dat je zeker bent van je stuurinput. Te veel veerweg kan ook de feedback van je trailfiets afstompen. Wij raden aan dat een trailvork idealiter 34mm veerpoten heeft, bij 130-140mm, voor een 29er – eventueel tot 150mm, voor de kleinere 27,5in wielmaat.