Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe werkt een snelspanner voor fietsen?

3 min read

De snelspanner bestaat uit een trekstang die door de holle as gestoken wordt. Aan de linkerkant zit de spanner waarmee de as vastgezet wordt. Aan de rechterkant is de trekstang van schroefdraad voorzien waarop een asmoer geschroefd wordt.

Hoe werkt een snelspanner?

De snelspanner heeft aan de ene zijde een schroefdraad, waarmee een borgstuk aangedraaid kan worden. Aan de andere zijde zit een veersysteem en een hefboompje, waarmee het wiel in het frame wordt geklemd. Voordat de uitvalnaaf op racefietsen werd gebruikt, werd vaak gebruikgemaakt van vleugelmoeren.

Wat is het verschil tussen een steekas en een snelspanner?

Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.

Hoe voorwiel fiets monteren?

Stap 1: Om het voorwiel te monteren dient u eerst de voorvork stangen te draaien, totdat deze naar voren wijzen. Stap 2: Schroef beide asmoeren (a) los. Stap 3: Plaats het voorwiel nu tussen de stangen van de voorvork in de voorwielhouders (e).

Hoe vast zet je een steekas?



Wat is een steekas?

Ipv een snelspanner steek je een complete holle as, een soort pijpje door het wiel en vork. Deze schroef je vast. Voordeel: stijver en het wiel zit er altijd recht in. Kans op aanlopen van schijfremmen is daarom wat lager.

Welke steekas voor Tacx?

Tacx heeft een andere oplossing bedacht: je gebruikt een vervangende extra lange steekas die je in jouw fiets monteert. Voor een 135×12 mm steekas heb je adapter type T1706 nodig. Voor een 135×12 mm steekas heb je adapter type T1708 nodig.

Wat voor vet op steekas?

Beetje water er tussen en het gaat vast zitten. Hoeft niet eens lager vet te zijn, beetje vettig maken met Kroon oil Handy oil. Heel dun laagje op de as is al voldoende.

Wat is steekas boost?

Mountainbike wielen met Boost zijn in recente jaren een begrip geworden, waar de achternaaf 148mm breed is in plaats van 142mm of 135mm. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm die tot nog toe standaard was. Met Boost naven kun je nog bredere banden erop leggen!

Wat is een steekas auto?

De steekas van een auto zorgt voor de aandrijving van de wielen. Deze worden doormiddel van de steekas aangedreven vanuit de versnellingsbak. Op het moment dat je gas geeft wordt er energie vanuit de motor, met behulp van de zuigers, naar de versnellingsbak toegestuurd.

Waar zit steekas?

De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto’s met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd. De as steekt in de onderstaande afbeelding bij nummer 5 door het wiellager heen welke ook vertanding heeft.

Welke onderdelen behoren tot de aandrijflijn?

De aandrijflijn is eigenlijk een verzamelnaam voor alle onderdelen, waarlangs de aandrijfkracht wordt overgebracht. Van de motor, de koppeling, de versnellingsbak, de cardanas tot de eindoverbrenging met het differentieel, de aandrijfassen en ten slotte de wielen.

Hoe weet ik of mijn aandrijfas kapot is?

Er zijn 5 veel voorkomende symptomen waaraan u kunt merken of uw aandrijfas niet meer goed functioneert.

  • Trillingen. Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. …
  • Een bonkend geluid. …
  • Een piepend geluid. …
  • Onbestuurbare as. …
  • Stuur problemen.


Kan je met een kapotte aandrijfas rijden?

Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.

Hoe controleer je een aandrijfas?

Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.