Hoe weet je wanneer je een stalen voorvork moet vervangen?
4 min read
Gevraagd door: Amanda Smith
Wanneer moet ik mijn carbon vork vervangen?
Elke vork die tekenen van barsten vertoont, mag niet worden bereden en moet onmiddellijk worden vervangen. Over het algemeen gaat een onderdeel van koolstofvezel veel langer mee dan een onderdeel van metaal.
Hoe kies ik een vorkvervanger?
Citaat uit de video: Als je van een quick release voor komt en je bent op zoek naar een behoorlijke performance upgrade dan is de kans groot dat de nieuwe vork een bolt through as op zich zal hebben sommige wielen kunnen worden omgebouwd.
Welke invloed heeft de vorklengte op het rijgedrag?
Een langere offset resulteert in minder naloop, wat zorgt voor een lichter maar zenuwachtiger stuurgevoel. Omgekeerd vergroten kortere offsetvorken de naloop, waardoor je stabieler en zwaarder stuurt, vooral in steile bochten of op hobbelige stukken.
Hoe weet ik of mijn vork past?
Waarom zijn carbon vorken beter?
Van woon-werkverkeer tot het afleggen van korte afstanden, carbon vorken zijn de keuze van de fietser geworden voor elk type rit, vanwege hun lichtgewicht en hoge treksterkte. Het vervangen van een stalen vork door een carbon vork kan het gewicht van je fiets tot 50% verminderen.
Kun je 140mm vorken op een 120mm fiets zetten?
Van 120 mm naar 140 mm is prima. Het geeft je waarschijnlijk 1 graad speling op je voorvork en verhoogt je bb-hoogte met ongeveer 1/2″. Als je de vork tot 160 mm verhoogt, ga je volgens mij tot het uiterste.
Is 150mm veerweg te veel voor een trailfiets?
Te veel veerweg kan ook de feedback van je trailfiets afstompen. Wij bevelen aan dat een trailvork idealiter 34mm veerpoten heeft, bij 130-140mm, voor een 29er – eventueel tot 150mm, voor de kleinere 27,5in wielmaat.
Hoeveel verandert een langere vork de balhoofdhoek?
Als de vork langer wordt, komt het stuur omhoog en wordt de balhoofdhoek kleiner. Een ruwe schatting: elke 20 mm extra veerweg komt overeen met één graad verschil in de balhoofdbuishoek.
Verandert een grotere vorkslag de balhoofdhoek?
Het toevoegen van veerweg aan je vork is een go-to voor veel rijders omdat het niet alleen je geometrie verandert, maar je ook de vruchten plukt van een beetje meer veerweg. Als vuistregel geldt dat een extra 20 mm veerweg overeenkomt met 1° hoekaanpassing en 10 mm groei in het midden vooraan.
Zijn aluminium vorken goed?
De waarheid is dat aluminium vorken niet wenselijk zijn. Ze zijn lichter dan stalen vorken, maar niet veel, en rijden hard. Carbonvorken zijn lichter dan stalen vorken en soepeler dan aluminium modellen.
Absorberen carbon vorken schokken?
Carbonvorken, zowel voor MTB-fietsen als voor wegfietsen in het algemeen, absorberen schokken beter dan andere metalen materialen en zorgen dus voor een betere rijervaring.
Heb ik een carbon vork nodig?
Deze kenmerken zijn typisch voor fietsen die worden gebruikt voor toertochten, wedstrijden en het afleggen van lange afstanden in het algemeen. Ze zijn ook nuttig voor off-road fietsen, dus als je een lichte, flitsende fiets wilt, kun je op zoek gaan naar carbon vorken. Wil je een lichtere fiets om op te trainen, dan is carbon ook geschikt voor jou.
Kan ik een 29er vork op een 26 fiets zetten?
Het zou werken, maar het zou geen enkel voordeel opleveren. Het zou waarschijnlijk de geometrie van de motor in de war sturen en gewicht toevoegen. Je krijgt alleen meer veerweg als de vork die je erop zet meer veerweg heeft dan de vork die je vervangt.
Hoe meet je de slag van de vork?
Gebruik een trekband rond de stang om de meting te doen. Duw de zip tie tot aan de ruitenwisserafdichting en druk de vork dan helemaal in. Dit is uw totale slag. Vul de vork vervolgens tot de normale druk, duw de ritssluiting terug tot aan de ruitenwisser en ga uw favoriete route rijden.
Hoe beïnvloedt de vorkslag de balhoofdhoek?
Geometrische veranderingen
Als de vork langer wordt, komt het stuur omhoog en wordt de balhoofdbuishoek kleiner. Een ruwe schatting: elke 20 mm extra veerweg komt overeen met één graad verschil in de balhoofdbuishoek.
Moet ik mijn MTB vork upgraden?
In het algemeen krijg je betere prestaties naarmate je meer geld uitgeeft, bij trail en XC vorken krijg je een lichtere vork en een beter gevoel, bij trail/enduro vorken krijg je normaal gesproken betere prestaties, een stijver chassis en meer afstellingen.
Is 100mm veerweg genoeg voor trail rijden?
Ja, dat is genoeg. Pro-Dh’ers hebben/gebruiken ongeveer 200 mm. Gewone stervelingen rijden dingen die half zo ruig en half zo snel zijn. Dan is 100 mm genoeg voor ons.
Wat moet ik eerst upgraden op een mountainbike?
3. Wat moet je eerst upgraden op je mountainbike? Het eerste wat je moet upgraden is alles waar je last van hebt, of om ergernissen op je fiets te verhelpen. Dat kunnen andere handvatten zijn, een breder stuur (of in sommige gevallen een korter stuur), een kortere stuurpen, meer grip biedende of lichtere banden, een zadel en pedalen.