Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe voorkom je schade aan de naaf?

5 min read

Gevraagd door: Pittsburgh Malkin

Het antwoord is om een stalen freehub te kopen. Shimano had de individuele tandwielen moeten maken met een ingebouwde spacer zoals ze doen voor de 12 en 13 tandwielen. Dit geeft een breder contactoppervlak zodat het tandwiel niet in het aluminium graaft.

Slijten freehub bodies?

Het is zeer onwaarschijnlijk dat freehub-lichamen aan buitensporige slijtage onderhevig zijn. Aluminium naafhuizen kunnen door de druk van een stalen cassette worden aangetast, maar dergelijke “schade” is meestal alleen cosmetisch. Sommige wielsets van hogere kwaliteit hebben een lichtgewicht stalen naafhuis.

Hoe onderhoud ik mijn vrijloopfiets?

Schoon gebied boven de dop ook.

  1. Föhn droog met perslucht. Gebruik normale voorzorgsmaatregelen bij het gebruik van perslucht. …
  2. Gebruik een vloeibaar smeermiddel aan de achterkant en voorkant. Spin freehub om binnen te werken. …
  3. Monteer en pas Hub aan zoals bij Hub Revise.


  4. Moet ik vet op de naaf zetten?

    Dus een beetje vet op een stalen freehub kan zeker geen kwaad als het gaat om bescherming tegen corrosie. Kortom, geen groot probleem. Als je regelmatig onderhoud pleegt en daarbij af en toe de cassette lostrekt, kan het geen kwaad om de naaf droog te laten.

    Wanneer moet ik mijn naafhuis vervangen?

    Controleer de naaf op slijtage om te zien of hij moet worden vervangen of alleen schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Om dit te doen, pakt u het splinterhuis stevig vast en geeft u het een draaibeweging. Als hij meer dan een paar millimeter heen en weer beweegt, moet u hem vervangen. Anders is een goede schoonmaakbeurt met olie voldoende.

    Zijn ratels beter dan pallen?

    Ratelsystemen zijn over het algemeen sterker en betrouwbaarder en vergen minder onderhoud dan traditionele palsystemen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de kracht die van de aandrijflijn op het wiel wordt overgebracht over een groter oppervlak wordt verspreid. Naven die “luider” zijn, hebben doorgaans meer aangrijpingspunten.

    Hoe strak moet een versnellingsnaaf zijn?

    Meestal hoor je klikken als je draait. Na 4 of 5 keer klikken moet de cassette goed vastzitten.

    Hoe vaak moet ik mijn naven opnieuw inpakken?

    Een norm als “ververs je olie elke 3000 mijl” bestaat niet voor zover ik weet, hoewel hier een suggestie wordt gedaan. Ik rijd ongeveer 3.000-4.000 mijl per jaar en mijn vuistregel is om de naven elke 300-500 mijl te vervangen, en de trapas twee keer per jaar. Dat komt neer op een naafrevisie om de maand.

    Hoe vaak moet u uw naaf onderhouden?

    Reviseer de naaf elke 1500 mijl of zo om de vetten en oliën binnenin vers te houden.

    Wat maakt een freehub lawaaiig?

    Het lawaai in de freehub/freebody is meestal te wijten aan de zeer lichte olie die wordt gebruikt om de binnenste delen te smeren. Dikkere olie kan worden gebruikt om het geluid te verminderen en in sommige gevallen zelfs vet, maar de hoge viscositeit ervan wordt aangewezen als niet zo efficiënt.

    Is lithiumvet OK voor fietsnaven?

    Ik heb net een grote emmer multifunctioneel lithiumvet gekocht om de schroefdraad van een paar nieuwe pedalen te smeren, maar ik moet ook de lagers smeren van een set gebruikte wielen die ik een tijdje geleden heb gekocht. Kan ik gewoon het gekochte lithiumvet gebruiken of moet ik iets op teflonbasis gebruiken? Ja, lithiumvet is prima.

    Hoe smeer je een naafhuis?


    Citaat uit de video: Olie direct rond de rand van de freehub waar deze aansluit op de rand van de naaf die de ruggengraat vasthoudt, zodat de freehub het wiel spint.

    Kan je te veel vet in een naaf doen?

    Te veel vet veroorzaakt schuimvorming en hogere temperaturen. Half vloeibaar vet moet worden gebruikt met een geventileerde naafdop. Het mag niet rond het lager worden ingepakt, omdat het dan inzakt.

    Zijn meer pallen luider?

    Een groter aantal pallen in combinatie met meer aangrijpingspunten resulteert in meer beweging en dus meer geluid. En omdat meer pallen en aangrijpingspunten gelijk staan aan meer trapefficiëntie, hebben duurdere naven er meer en klinken ze dus luider.

    Welke naven gebruiken profwielrenners?

    De opvallende groene naven zijn Chris King R45 naven. Ze gebruiken lichtgewicht naafhuizen en lagers die in eigen huis worden gemaakt. De achternaaf heeft een RingDrive systeem met 45 tanden voor een snelle inschakeling.

    Waarom breken pallen?

    Hoe maak je je naafhuis zo duurzaam mogelijk

    Slijten vrije naaf pallen?

    Naaflagers
    Shimano freehubs kunnen tot op zekere hoogte worden onderhouden, maar als ze versleten zijn, heb je officieel een hele nieuwe freehub nodig, want ze zijn niet ontworpen om te worden gedemonteerd, ook al is het technisch mogelijk.

    Hoe vaak moet u uw naaf onderhouden?

    Reviseer de naaf elke 1500 mijl of zo om de vetten en oliën binnenin vers te houden.

    Hoe weet ik of mijn fietsnaaf versleten is?

    Naaflagers in goede staat voelen soepel aan wanneer u de as draait, omdat het vet binnenin de lagers een coating heeft die metaal-op-metaalcontact voorkomt. Versleten of droge lagers voelen ruw, metaalachtig en droog aan.

    Zijn Shimano naven duurzaam?

    Shimano-naven zijn zeer betrouwbaar en zeer goed, zoals de andere posters al aangaven. Maar ze vereisen wel extra onderhoud voor de lagers en het vet (en op de binnenste kegels na zijn ze allemaal vervangbaar).

    Hoe vaak moet ik mijn naven opnieuw inpakken?

    Een norm als “ververs je olie elke 3000 mijl” bestaat niet voor zover ik weet, hoewel hier een suggestie wordt gedaan. Ik rijd ongeveer 3.000-4.000 mijl per jaar en mijn vuistregel is om de naven elke 300-500 mijl te vervangen, en de trapas twee keer per jaar. Dat komt neer op een naafrevisie om de maand.

    Waarom zijn Shimano naven zo stil?

    Shimano-naven hebben de ratel in de naaf, die in zekere mate van het wiel is geïsoleerd en dus stiller is. Ze worden na verloop van tijd wel zachter, maar dat komt waarschijnlijk doordat de palveren wat van hun kracht verliezen.