Hoe vergelijk je een IGH (Shimano Alfine 11) met een 10 speed cassette en 3x kettingwiel? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe vergelijk je een IGH (Shimano Alfine 11) met een 10 speed cassette en 3x kettingwiel?

5 min read

Gevraagd door: David Santiago

Hoe vergelijk je tandwielverhoudingen?

De beste manier om kettingblad- en cassettecombinaties van verschillende fietsen te vergelijken, is om hun versnellings inches te controleren. Die zijn heel gemakkelijk te berekenen: het is de diameter van het wiel, maal de grootte van het voorste kettingblad, gedeeld door de grootte van het achterste tandwiel.

Welke versnelling is het beste voor klimmen?

De beste mountainbike tandwielverhouding voor klimmen is 46 tot 49 op een kettingblad en 16 tot 18 op een cassette. Voor meer gevarieerde ritten werken mountainbikeversnellingen met verhoudingen 46/17 tot 42/17 voor vlakker terrein of incidentele heuvels. De perfecte verhouding hangt echter meestal af van het terrein waarop je rijdt.

Hoe tel je tandwielen?

Tanden en tandwielverhoudingen uitgelegd
Het kettingblad (voor) van mijn fiets is 50/34T. Dat betekent dat de buitenste ring 50 tanden heeft en de binnenste ring 34 tanden. De achterste cassette is 11 speed 11-32. Dit betekent dat er 11 tandwielen zijn, variërend van 11 tanden tot 32 tanden (de exacte tandwielen zijn 11/12/13/14/16/18/20/22/25/28/32).

Hoe bereken je versnellingen op een fiets?

Om dit te vinden: deel het aantal tanden op het kettingblad door het aantal tanden op het tandwiel; vermenigvuldig met de wieldiameter (zoals bij versnelling in inches); vermenigvuldig vervolgens dit getal met pi (3,14) en reken om naar metrisch.

Hoe bereken je de overbrengingsverhouding met meerdere versnellingen?

Je telt gewoon het aantal tanden in de twee tandwielen en deelt ze. Dus als het ene tandwiel 60 tanden heeft en het andere 20, is de overbrengingsverhouding wanneer deze twee tandwielen met elkaar verbonden zijn 3:1.

Welke versnelling gebruiken profwielrenners?

Profs gebruiken vaak een 55×11-tands hoge versnelling voor tijdritten. Op vlakke of glooiende etappes hebben ze misschien 53/39T kettingbladen met een 11-21T cassette. In gematigde bergen schakelen ze over op een groot tandwiel van 23T of 25T. Tegenwoordig hebben ze zich aangesloten bij de big gear revolutie, net als veel recreatieve rijders.

Welke maat cassette is het beste voor heuvelklimmen?

Voor heuvelklimmen en bergachtig terrein adviseren wij een wegcassette zoals de 11-32T SRAM Red 22 XG1190 11 Speed Cassette (A2), of de 11-34T Shimano Ultegra R8000 11 Speed Cassette.

Welke maat kettingblad is het beste voor klimmen?

Mountainbike kettingbladen zijn verkrijgbaar in kleinere maten tot 26t, hoewel ik de meeste rijders zou aanraden eerst een 30t of 28t te proberen om te ervaren hoeveel gemakkelijker het is om te klimmen. Voor gravelfietsen zou ik niet kleiner dan 38t aanraden om de topsnelheid op afdalingen te behouden.

Welke versnelling is het beste om bergop te fietsen?

Lage versnelling = gemakkelijk = goed om te klimmen: De “lage” versnelling op je fiets is het kleinste kettingblad vooraan en het grootste tandwiel op je cassette (achterversnelling). In deze stand is het trappen het gemakkelijkst en kun je met de kleinste weerstand omhoog trappen.

Wat is de beste kettingbladcombinatie?

Standaard instelling. Momenteel is de meest gebruikelijke versnelling op nieuwe racefietsen een 50/34 kettingset met een 11-28 cassette. Dit betekent dat het grote en het kleine kettingblad respectievelijk 50 en 34 tanden hebben, en dat het kleinste tandwiel van de cassette 11 tanden heeft en het grootste tandwiel 28 tanden.

Is een 11 34 cassette goed voor klimmen?

Als alle andere dingen gelijk blijven, zal het 34T tandwiel op de 11-34T cassette je de gemakkelijkste versnelling geven. Als je fiets momenteel is uitgerust met een 11-28T cassette, zal overschakelen naar een 11-34T cassette het klimmen minder moeilijk maken.

Hoe kies ik de maat van het kettingblad?

Het grotere kettingblad geeft u grotere, moeilijker te draaien tandwielen die u verder brengen per pedaalomwenteling – dus geschikt voor hogere snelheden – terwijl het kleinere kettingblad u tandwielen geeft die gemakkelijker te draaien zijn maar u een kortere afstand per pedaalomwenteling laten afleggen – dus geschikt voor lagere snelheden, inclusief rijden.

Hoe bereken je 3 versnellingen?

Om de overbrengingsverhouding te berekenen:
Deel het aantal tanden van het aangedreven tandwiel door het aantal tanden van het aangedreven tandwiel. In ons voorbeeld is dat 28/21 of 4 : 3. Deze overbrengingsverhouding laat zien dat het kleinere aandrijftandwiel 1,3 keer moet draaien om het grotere aangedreven tandwiel één volledige slag te laten maken.

Wat is de snelheidsverhouding formule?

Om de snelheidsverhouding te berekenen, ook bekend als tandwielverhouding, deel je het aantal tanden van het invoertandwiel door het aantal tanden van het uitgaande tandwiel.

Betekent een hogere overbrengingsverhouding meer koppel?

Overbrengingsverhoudingen zijn wat ingenieurs noemen “koppelvermenigvuldigers”. Hogere getallen geven sneller meer koppel om beter te kunnen accelereren. Laten we dat eens vergelijken met bijvoorbeeld een Ford-transmissie uit het begin van de jaren zestig, met een vierde versnelling van 1:1, een derde van 1,69:1, een tweede van 3,09:1 en een eerste van 6,32:1.

Wat is een 5 op 1 verhouding?

Als een motor bijvoorbeeld een tandwiel van 12 ton op een aangedreven tandwiel van 60 ton op een arm aandrijft, moet het aandrijvende tandwiel van 12 ton 5 keer draaien om het aangedreven tandwiel van 60 ton één keer te laten draaien. Dit wordt een verhouding van 5:1 genoemd. Het afgegeven koppel is 5 keer zo groot, maar de afgegeven snelheid is slechts 1/5.

Is het beter om meer of minder versnellingen te hebben voor het racen?

In de hoogste versnelling werkt uw auto te hard om een versnellingsnadeel (hogere versnellingen betekenen minder wielkoppel) te overwinnen en te versnellen. Hoe meer versnellingen een transmissie heeft, hoe meer flexibiliteit deze heeft om het meest efficiënte motortoerental te vinden voor een gegeven wielsnelheid.

Hoe werkt de overbrengingsverhouding?

Een overbrengingsverhouding is de verhouding tussen het aantal omwentelingen van een bestuurderstandwiel en het aantal omwentelingen van een aangedreven tandwiel. Een dubbele punt wordt vaak gebruikt om een overbrengingsverhouding aan te geven: overbrengingsverhouding = omwentelingen van een bestuurderstandwiel : omwentelingen van een aangedreven tandwiel. Voor elke omwenteling van het 45-tands tandwiel moet het 15-tands tandwiel 3 keer draaien.

Welke overbrengingsverhouding is het beste voor het koppel?

Met een verhouding van 4,30 draait hij 4 1/3e keer voor elke omwenteling van het achterwiel. De numeriek hogere overbrengingsverhouding (in dit geval 4,30) verhoogt het wielkoppel en verbetert de acceleratie vanaf lage snelheden.

Welke versnelling is het beste voor straatracen?

Voor een dagelijkse bestuurder werken 2,55 tot 3,25 versnellingen meestal het beste, terwijl we voor een straat/strip-toepassing meestal een 3,42 tot 3,90 versnelling gebruiken, en voor racetoepassingen meestal een 4,10 en hoger.

Welke asverhouding is het beste voor de snelheid?

Prestaties: Opnieuw kijkend naar de hierboven gebruikte verhoudingen, wijst de hogere 3,55-verhouding op een snellere acceleratie, of de truck nu leeg of geladen is. Hoe hoger de verhouding, hoe meer toeren per minuut. Slepen: Voor pick-ups van na 2010 ligt de beste asverhouding voor slepen ergens tussen 3,55 en 3,73.