Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe moeilijk is het om een trapas te demonteren en te monteren?

5 min read

Gevraagd door: Becky Miller

Is het moeilijk om de trapas te verwijderen?

Trapasjes met schroefdraad zijn meestal gemakkelijk te verwijderen met goed gereedschap. Denk er alleen aan dat de aandrijfzijde (rechter cup) omgekeerde schroefdraad kan hebben. De meeste moderne BB’s met schroefdraad zijn zo. Dit betekent dat je de cup naar rechts moet draaien om hem los te maken.

Hoe monteer je een trapas?

Citaat uit de video: Het is een linkse schroefdraad die voorzichtig tegen de klok in wordt gedraaid totdat u zeker weet dat er geen kruisdraad is draai ze vast volgens de specificaties van de fabrikant met behulp van een momentsleutel. Dit kan tussen de 24.

Kan een trapas worden hergebruikt?

Blue Bicycle Book van Calvin Jones, evenals vele andere informatiebronnen over fietsonderhoud, raden af om lagers te hergebruiken die eerder ergens waren ingeperst (trapas, balhoofdstel, naven enz.).

Hoe demonteer je een Shimano trapas?

Citaat uit de video: En hou het strak en recht om de kopjes in het frame los te maken. In het algemeen. Je duwt rechts met de klok mee tegen de klok in. Aan de linkerkant. Op veel bottom brackets staan richtingspijlen.

Kan ik de trapas verwijderen zonder gereedschap?

Zelfs als u geen trapasgereedschap hebt, kunt u de trapas toch van het frame van uw fiets verwijderen. Verwijder eerst de crankarmen van de trapas en gebruik een sleutel om de bouten los te draaien die de trapas op zijn plaats houden. Gebruik ten slotte uw handen om de trapas uit het frame te wrikken.

Hoe lang gaat een trapas mee?

Wat we ontdekten was dat de basis trapas van je fiets uit de fabriek niet langer dan 500 mijl meegaat. Wheels Mfg brackets gingen aanzienlijk langer mee, maar de levensduur varieerde sterk met het klimaat en vervuiling. Ik onderhoud mijn trapassen elke 1000 mijl op mijn eigen fietsen.

Moet je trapas schroefdraad invetten?

Nu de schroefdraden schoon en scherp zijn, is de volgende stap ze voor te bereiden met een laagje vet van goede kwaliteit. Het vet zorgt voor een goede passing tussen de cups en het frame en vermindert de kans op corrosie tussen de materialen in het trapashuis en die in de cups.

Moet ik de trapas invetten?

In het geval van de trapas gebruikt u het vet bij de montage ervan, of het nu gaat om schroefdraad, perspassing of iets dergelijks, en op dezelfde manier bij het monteren of schoonmaken van de cranks. Het contactpunt van de cranks met de trapas moet ook worden ingevet.

Waarom kraakt de trapas?

Meestal is de echte oorzaak een loszittende kettingbladbout – draai die vast en de meeste kraken zullen verdwijnen. Nadat je de kettingringbouten hebt gecontroleerd en als je het geluid nog steeds hoort, kijk dan naar je pedalen, crankbouten, zadelpen en zadel. Door deze eerst te controleren, bespaar je een uur graven in je trapas.

Hoe weet ik of mijn trapas aan vervanging toe is?

Om te controleren of je BB aan vervanging toe is, laat je de ketting van het kleinste kettingblad vallen en draai je de cranks rond. Als er een zijwaartse wiebel is, of een knarsend gevoel, is het tijd voor een nieuwe.

Moet je de krukas invetten?

Met of zonder smeermiddel zullen cranks bij gebruik metaal-op-metaal contact maken met de spindel, waardoor de stalen spindel bij iedereen, behalve bij de lichtste rijders, erodeert. Het smeren van de as voor de montage zorgt voor een voorspelbare perspassing bij een bepaald koppel.

Hoe draai ik mijn trapas vast?

Citaat uit de video: En als je het stript zullen er slechte dingen gebeuren. Maar om deze borgmoer los te breken en als je dat gedaan hebt hou je deze borgmoer op zijn plaats terwijl hij los is. En je draait hem vast.

Zijn trapassen met omgekeerde schroefdraad?

Net als bij pedalen is één zijde van een BSA standaard trapashuis voorzien van omgekeerde (linker) schroefdraad, terwijl beide zijden van een Italiaans standaard trapashuis regelmatig (rechter) schroefdraad hebben.

Zijn alle trapassen even groot?

Er zijn 4 breedtes beschikbaar bij BSA trapassen; 68mm, 73mm, 83mm of 100mm. Op deze trapas kun je aan de buitenkant duidelijk zien welke lagers op de fiets gemonteerd zijn. Voor racefietsen is een BSA trapas altijd 68 mm breed. Andere maten, en met name de 73 mm breedte, is gebruikelijk bij mountainbikes.

In welke richting wordt een trapas losgeschroefd?

Citaat uit de video: Похожие запросы

Hoe verwijder je een trapas?

Citaat uit de video: Bij deze maak je hem dus altijd los tegen de klok in. En deze is bij mij al kapot dus je kan het met de vinger doen je maakt hem gewoon los met de vinger kracht.

Hoe draai je een trapas los?

De gebruikelijke schroefdraad voor trapassen wordt “Engels” genoemd. De linkse cup is een rechtse schroefdraadrichting, die rechtsom vastdraait en linksom losdraait. De schroefdraad aan de rechterkant (drive-side) is een linkse schroefdraad, die linksom vastdraait en rechtsom losdraait.

Welke kant van de trapas moet ik eerst verwijderen?

aandrijfzijde
Verwijderen van de trapas
Verwijder eerst de aandrijfkant, met behulp van het borgringgereedschap en de sleutel. Bij de meeste fietsen heeft de aandrijfkant linkse schroefdraad, dus moet u de sleutel met de klok mee draaien om hem los te maken. Zodra de aandrijfkant is verwijderd, kan de niet-aandrijfkant gemakkelijk worden losgemaakt door tegen de klok in te draaien.

Hoe verwijder je een trapaslager?

Citaat uit de video: En je kunt hem waarschijnlijk met je vingers draaien. Voor de drop side cup komt er een linkse schroefdraad voor een Engelse trapas met schroefdraad of rechtse schroefdraad voor een Italiaanse trapas.

Waarom kraakt de trapas?

Meestal is de echte oorzaak een loszittende kettingbladbout – draai ze vast en de meeste kraken zullen verdwijnen. Nadat je de kettingringbouten hebt gecontroleerd en als je het geluid nog steeds hoort, kijk dan naar je pedalen, crankbouten, zadelpen en zadel. Door deze eerst te controleren, bespaar je een uur graven in je trapas.

Waarom kraken trapassen?

Bij gebrek aan geschikte uitlijndeuvels hebben deze onderdelen een grote neiging tot verkeerde uitlijning. Zodra een verkeerde uitlijning in een trapas zichtbaar is, slijten de geharde lageroppervlakken de trapas af en wordt de schaal slapper, waardoor kraken ontstaat.