Nederlands | English | Deutsch

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe de kettinglijn af te stellen voor een 2×10 crankstel

5 min read

Gevraagd door: Kathy Lopez

Hoe stel je een kettinglijn af?

De kettinglijn kan bij het achterwiel worden aangepast door de afstandsringen op de achteras te verplaatsen, en bij een stalen frame ook door de achterpatten een andere afstand te geven. Verstelbare naven gebruiken conventionele assen met schroefdraad, zodat je de OLD-afstand kunt vergroten door de borgmoeren te verwijderen en afstandsringen toe te voegen, en de as te vervangen als dat nodig is.

Wat moet mijn kettinglijn zijn?

1. Wat is een fietskettinglijn? Het midden van het voorste kettingblad en het midden van het achtertandwiel moeten op dezelfde afstand liggen van de as die van voor naar achter langs het midden van het fietsframe loopt. Dat betekent dat de ketting volledig recht van voor naar achter loopt.

Hoe ken ik mijn kettinglijn?

De kettinglijn is de afstand tussen de middellijn van uw frame en de gemiddelde middellijn van uw kettingblad(en). Voor 1X is dit eenvoudig – als het midden van de tanden van uw kettingblad 49 mm van de middellijn van uw frame is, dan is uw kettinglijn 49 mm.

Waarom is de kettinglijn belangrijk?

De kettinglijn is om verschillende redenen zeer belangrijk: efficiëntere overbrenging; hoe minder je de ketting buigt, hoe kleiner het vermogensverlies; betere werking en minder kans dat de ketting van de ringen valt; minder slijtage door minder wrijving; betere werking van de voorderailleur; en stillere werking.

Hoe zet je kettinglijnen op single speed?

Citaat uit de video: Naar het midden van mijn kettingring en we zitten op laten we zeggen 50 51. En 1/2 laten we zeggen 52 millimeter. Dus dat is mijn andere nummer 52 millimeter – laten we zeggen tot ketting.

Welke kettinglijn is superboost?

Super Boost Plus 157 maakt gebruik van de bestaande kettinglijn die is ontwikkeld voor DH-fietsen, maar gebruikt standaard trailbike BB-breedtes en crankcombinaties om de prestaties van 29″ en Plus-fietsen naar een hoger niveau te tillen.

Wat is beter 1X of 3X crankstel?

Versnellingsbereik van verschillende aandrijvingen:
In het bovenstaande voorbeeld van fietsen met een gewone aandrijving, halen de 1X-fietsen in hun hoogste versnelling een topsnelheid van 47 tot 48 km/u, terwijl een 2X- of 3X-fiets 15-20% meer snelheid biedt en uitkomt op 56 tot 57 km/u.

Wat is kettingring offset?

De offset van een ring is hoeveel deze afwijkt van een standaard vlakke kettingring, en wordt gebruikt om de juiste band/frame speling te verkrijgen en ook om de juiste kettinglijn in te stellen.

Wat is boost spacing?

De grotere afstand maakt een grotere afstand tussen de naafflenzen mogelijk, wat leidt tot een betere spaakhoek en -schotel bij het bouwen van wielen (dit maakt de wielen sterker). De remrotor zit 3 mm verder naar buiten dan voorheen, evenals de achterste cassette.

Wat betekent boost crankstel?

De boost heeft alleen betrekking op fietsen met een 148 mm brede afstand tussen de uitvaleinden voor de achternaaf, de aandrijving is 3 mm naar buiten verschoven. Dit kan al dan niet van invloed zijn op de lengte van de crankas, afhankelijk van de combinatie van fiets en crank. In de meeste gevallen heeft dit alleen geleid tot bredere q-factor cranks en niet tot langere assen.

Wat is het verschil tussen boost en niet boost crankstel?

Het enige verschil tussen boost en niet boost aandrijfkits is het crankstel. Het enige verschil tussen een boost en niet boost crankstel is het kettingblad. Je kunt een crankstel omwisselen van boost naar niet boost of omgekeerd door gewoon een ander kettingblad te monteren. Ik hoop dat dit nuttig is!

Wat is de Q-factor op een fiets?

De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van elke crankarm op het punt waar het pedaal vastzit, terwijl de standbreedte de afstand is tussen het midden van het ene pedaal en het midden van het andere.

Hoe belangrijk is de kettinglijn op een single speed?

De kettinglijn is belangrijk bij alle fietsaandrijvingen, maar vooral bij één versnelling. Een perfecte kettinglijn is die waarbij het kettingblad en het achterste tandwiel perfect op elkaar zijn afgestemd en de ketting een perfect rechte weg aflegt van het kettingblad naar het tandwiel.

Wat is de beste versnelling voor één versnelling?

ongeveer 2,7-2,8
Als je net aan je avontuur begint op een fiets met één versnelling of vaste versnelling, is een overbrengingsverhouding van ongeveer 2,7-2,8 ideaal.

Hoeveel tanden heeft een single speed?

Een overbrengingsverhouding wordt bepaald door het aantal tanden in het kettingblad en het achtertandwiel. Persoonlijk adviseren wij een fixed gear of single speed fiets met 44 of 46 tanden in het kettingblad (vandaar het eerste getal in de tandwielverhouding) en een achtertandwiel met 16 tanden.

Wat is kettingring offset?

De offset van een ring is hoeveel deze afwijkt van een standaard vlakke kettingring, en wordt gebruikt om de juiste band/frame speling te verkrijgen en ook om de juiste kettinglijn in te stellen.

Hoeveel spacers heeft een 73mm trapas?

Voor 73mm Shimano HTII trapassen
Als uw trapashuis 73mm breed is, hoeft u slechts één spacer van 2,5mm aan de aandrijfzijde te monteren.

Wat is het verschil tussen boost en niet boost crankstel?

Het enige verschil tussen boost en niet boost aandrijfkits is het crankstel. Het enige verschil tussen een boost en niet boost crankstel is het kettingblad. Je kunt een crankstel omwisselen van boost naar niet boost of omgekeerd door gewoon een ander kettingblad te monteren. Ik hoop dat dit nuttig is!

Waar zijn trapas afstandhouders voor?

Trapasafstandhouders worden gebruikt om de positie van de as aan te passen voor extra speling, of om de kettinglijn te verfijnen. Als je binnenste kettingblad bijvoorbeeld te dicht bij de achtervork ligt, kun je afstandhouders toevoegen om de crank iets naar buiten te verplaatsen. Ze zijn echt geweldig als je een perfecte kettinglijn wilt op een fiets met vaste versnelling.

Heb ik spacers nodig op mijn crankstel?

Voor alle cranksets met een constante diameter spindel (30mm, 29mm DUB en 24mm), worden spindel spacers gebruikt zoals nodig om eventuele zijwaartse speling van de crank te verwijderen, en om de crank te centreren in het frame. Voor de meeste installaties zijn de meegeleverde afstandhouders voldoende om de crank goed in de BB te plaatsen.

Waar moeten de spacers op een trapas?

Citaat uit de video: Kant waar je linker crankarm aan vastzit gaat er doorheen. En dan steekt de rechterkant eruit en dan je kettingring aan deze kant met je arm. Gaat op de as deze kant op