Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Heeft de hoek van de balhoofdbuis invloed op welke vork je kunt gebruiken?

5 min read

Verandert de vork-offset de hoek van de stuurkolom?

De vork-offset – ook wel rake genoemd – is de afstand tussen de as en een rechte lijn door de balhoofdbuis. Door de vork meer te offseten (de offset vergroten) komt de as verder voor de balhoofdhoek te liggen. Het verminderen van de offset – wat veel fietsontwerpers tegenwoordig doen – trekt de as dichterbij.

Hoe belangrijk is balhoofdbuishoek?

Hoe steiler de balhoofdbuishoek, hoe beter het stuurgedrag, maar met minder stabiliteit op snelheid. De meeste trailfietsen hebben een minieme hoek tussen 65 en 67 graden. Downhill fietsen hebben hoeken tussen 62 en 64 graden.

Wat maakt de balhoofdhoek uit?

Dus, hoe slapper de balhoofdhoek, hoe minder de motor stuurt voor een gegeven stuuruitslag aan het stuur. Met een balhoofdhoek van 63 graden zal een draai van 10 graden aan het stuur het contactoppervlak met 8,9 graden rond de verticale as sturen; met een balhoofdhoek van 70 graden zal het contactoppervlak met 9,4 graden sturen.

Hoe beïnvloedt de balhoofdbuishoek het rijgedrag?

Eenvoudig gezegd dicteert de balhoofdbuishoek hoeveel kracht er nodig is om het voorwiel te draaien. Naarmate de balhoofdhoek toeneemt, wordt het voorwiel gemakkelijker te draaien. Het is ook mogelijk een scherpere bocht te maken, en dus neemt de wendbaarheid van de fiets over het algemeen toe met de hoek van de balhoofdbuis.

Kan ik een 29er vork gebruiken op een 26 fiets?

Ja, MAAR. Veel (de meeste?) 29er vorken hebben meer rake/off-set dan de meeste 26er vorken, om het sturen gevoeliger te maken.

Wat is het verschil tussen 44mm en 51mm offset?

44mm vs 51mm Offset
Mechanische spoor heeft een vergelijkbaar verschil. 44mm offset heeft 108.7mm terwijl de 51mm offset op 101.7mm komt. Dit betekent dat de 44mm offset een iets stabieler platform zal hebben. Als we dezelfde hoeveelheid sporing in de 51mm offset vork zouden willen bouwen, zouden we de balhoofdbuishoek moeten verkleinen.

Maakt 1 graad hoofdhoek een verschil?

TBH 1 graad maakt geen verschil. Het voelt hetzelfde aan, tenzij je je stuurpen en stuur verandert en dan zal je fiets een beetje meer verschil voelen.

Is een balhoofdhoek van 68 graden slap?

Oudere fietsen kunnen bijvoorbeeld een effectieve zadelbuishoek hebben die varieert van 68 (zeer slap) tot 74 (steil). Nieuwere fietsen kunnen een hoek hebben van 72 graden tot 77 graden en mogelijk zelfs nog steiler.

Wat is een agressieve MTB?

Hardcore of Aggressive Hardtail is de naam die gegeven wordt aan elke mountainbike die geen achtervering heeft, en een geometrieprofiel heeft dat lang, laag en slap is!

Wat is balhoofdbuishoek voor MTB?

Op een mountainbike is dit meestal tussen 62 graden (slap) en 73 graden (steil). Cross country fietsen hebben steilere balhoofdhoeken, terwijl downhill fietsen slappere balhoofdhoeken hebben.

Wat doet een steilere zitbuishoek?

De hoek van de zitbuis is de hoek van de zitbuis ten opzichte van het horizontale vlak, gemeten van achter de zitbuis (een perfect rechte zitbuis zou bijvoorbeeld 90º zijn en de hoek zou kleiner worden naarmate de buis naar achteren kantelt). Een “steile” hoek beweegt het zadel naar voren, terwijl een “slappe” hoek het naar achteren beweegt.

Wat betekent een steilere zitbuishoek?

Een steilere zithoek brengt je in een meer gecentreerde positie om te klimmen, en het is gemakkelijker om je gewicht naar voren en naar achteren te verplaatsen als dat nodig is, in plaats van het gevoel te hebben dat je een lus gaat maken telkens als je begint te klimmen.

Is het OK om een 29er vork te gebruiken op een 27.5 fiets?

In principe zal het de geometrie van je fiets een beetje veranderen, maar dat is het wel zo’n beetje. Ik neem aan dat je het 27,5″ wiel erop houdt. Als dat zo is, zal het geen centimeter meer zijn. Ik gebruik momenteel een 29″ vork met een 27,5″ wiel op mijn fiets en het werkt perfect voor mij.

Kan ik 27.5 wielen gebruiken op een 29er vork?

Je kunt een 27.5 Plus vork gebruiken en dan zonder problemen 29 en 27+ wielen wisselen. De meeste 29er vorken passen niet op een 27.5+ band, niet vanwege de diameter, maar vanwege de breedte.

Kan ik een 27.5 vork gebruiken op een 29er frame?

27.5 vork past meestal niet op een 29 wiel.

Hoeveel verschil maakt de vork-offset?

Een grotere vork-offset vermindert de sporing. Grotere wielen verhogen de sporing. Bij een groter wiel (b.v. een 29″ wiel) zit de as hoger van de grond dan bij een kleiner wiel. Als je een lijn trekt door de stuuras naar de grond, snijdt deze de grond verder voor de as, waardoor de naloop toeneemt.

Verandert de offset van de vork de wielbasis?

Een veel voorkomende gedachte is dat een vork met een kleinere offset je voorwiel naar je toe zal trekken, waardoor de lengte van de wielbasis aanzienlijk afneemt. In werkelijkheid is de verandering te verwaarlozen. In het geval van een 29’er met een balhoofdhoek van 65 graden, zal de overgang van een 51 mm naar een 44 mm offset vork de lengte van je wielbasis met 5,78 mm verminderen.

Is vork-offset echt belangrijk?

Een slappe balhoofdbuis verhoogt de stabiliteit, maar samen met een groter bereik verlies je het gevoel met de voorkant en dus de tractie. Door de offset van de vork te verkleinen, breng je het wiel terug onder de massa van de carrosserie, waardoor de tractie behouden blijft, terwijl je toch een langere wielbasis en een slappe balhoofdbuishoek hebt.

Wat doet een kortere offset vork?

Eenvoudig gezegd: een kortere vork-offset verhoogt de spoorbreedte van de vork. Dit gebeurt door de afstand te vergroten tussen het tractievlak van de band op de grond en het punt waar de lijn van de stuuras de grond snijdt.

Kan ik 27,5 wielen op een 29 vork zetten?

De meeste 29er vorken passen niet op een 27,5+ band, niet vanwege de diameter, maar vanwege de breedte.

Wat betekent 44mm offset?

Nogmaals, het is allemaal persoonlijke voorkeur. Dit is het kortste: 51 mm offset vermindert “trail” en verhoogt de wendbaarheid, terwijl 44 mm offset “trail” verhoogt en de stabiliteit op rechte stukken verhoogt, vooral bij hoge snelheden.