Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Geluid tussen zitbuis en bovenbuis

5 min read

Gevraagd door: Miguel Tagua

Hoe voorkom ik dat mijn zadelpen kraakt?


Citaat uit de video: Dus nogmaals grondig alle contactvlakken schoonmaken en de bout verwijderen en die schoonmaken en opnieuw vastschroeven en dan wanneer je je zadelpen vervangt.

Waarom kraakt mijn zadelpen?

Als het kraken komt van je zadelpen, en niet van je zadel, moet deze waarschijnlijk gesmeerd worden. Als je zadelpen van aluminium is, verwijder hem dan door de bout bij de zadelkraag los te draaien en veeg vet en gruis weg. Breng vervolgens met je vinger een dun laagje pastavet aan en plaats de zadelpen terug in je fietsframe.

Waarom maakt mijn fiets een krakend geluid als ik trap?

Piepen en kraken:
Deze veel voorkomende geluiden zijn meestal te wijten aan DIRECTE of DRY lagers. Vaak zul je merken dat na een tijdje rijden op je motor of in zware omstandigheden deze geluiden de kop opsteken. Gebieden om te controleren of je deze geluiden hoort zijn: Crankstel / trapas.

Waarom kraakt mijn cassette?

Luidruchtige cassettes
Als de cassette niet positief en met het juiste koppel is gemonteerd, kan deze losraken en kraken op de body van de vrijnaaf. Vaak is een beetje vet of montagepasta tussen de freehub en de cassette voldoende. Zorg er ook voor dat de schroefdraad van de lockring vrij is van vuil.

Houdt koolstofpasta het kraken tegen?

Carbon pasta heeft voor mij allerlei kraken verholpen. Vaak als ik vastzit in de regen kraakt mijn fiets als een gek. Herstellen van mijn zadelpen en stuurpen met verse carbon pasta lost het vaak op.

Moet je zadelrails invetten?

Ja, vet op alle contactpunten van metaal op metaal (vooral belangrijk bij Fizik Cyrano zadelpennen). Als er in de toekomst een kraak ontstaat, doe ik meestal een druppel T-9 Boeshield op de contactpunten in plaats van het zadel van de zadelpen te halen.

Hoe weet ik of mijn trapas aan vervanging toe is?

Citaat uit de video: Veranderingen zullen waarschijnlijk in gevaar komen. Ook. Maar als het alleen maar geluiden maakt. Misschien moet het gewoon uit elkaar gehaald worden, schoongemaakt en onderhouden, opnieuw ingevet en teruggeplaatst.

Hoe repareer je een ruisende spaak?

Spaken kunnen kraken waar ze elkaar kruisen, vooral bij wielen die niet goed gespannen zijn. Het wiel (of de wielen) op de juiste spanning brengen is hier de ultieme oplossing, maar een druppeltje olie op elke spaakkruising, velgoog en spaaknippel kan ook helpen.

Hoe repareer je een krakende carbon zadelpen?

Citaat uit de video: Barbara lode vraagt zich af hoe hij zijn zadelpen kan stoppen met kraken Eerst wat gereedschap geven een vod juiste maat inbussleutels vet oplosmiddel optioneel momentsleutel tape markeer je zadelhoogte verwijderen

Is wd40 een goed smeermiddel voor fietsen?

WD-40 is een geweldig fietsketting smeermiddel op waterbasis en zal de ketting niet alleen goed smeren, maar ook roest- en corrosievrij houden. Het minimaliseert ook de ophoping van vuil, wat de slijtage van de ketting vermindert.

Waar doe je wd40 op een fiets?

Citaat uit de video: Rechtstreeks in de schakels van de ketting.

Hoeveel kilometer moet een trapas meegaan?

Wat betreft een trapas, aan de lage kant, misschien 5000 mijl. De basis Shimano die de meeste mensen gebruiken (UN51/55/gelijkwaardig) kan redelijkerwijs 10k+ mijl verwachten. Maar soms heb je pech en krijg je een trapas die misschien 500 mijl meegaat.

Waar doe je carbon pasta op een zadelpen?

Citaat uit de video: Dus je moet misschien de helft weghalen van wat je er op hebt gezet en dan doorgaan en het er in schuiven en aandraaien dat zou moeten zorgen voor eventuele slip. En dat is goed voor overal op het carbon.

Heeft de zadelpen carbon pasta nodig?

Naarmate frames en onderdelen lichter worden, worden de materialen vaak dunner en gevoeliger voor per ongeluk te strak aandraaien. Carbonvet/-pasta wordt vaak aanbevolen als een manier om het aandraaimoment op sturen, stuurpennen en zadelpennen te verminderen en de kans op slippen te verkleinen.

Moet je je zadelpen invetten?

Je zadelpen invetten voorkomt problemen als deze: “Zadelpen verwijderen verroest in onderbuis”. Gebruik geen kettingolie, vet is wat je wilt. Zoals whatsisname aangaf, alle bevestigingsmiddelen op je fiets moeten licht ingevet worden. Dit is wat voorkomt dat ze corroderen en vastlopen na verloop van tijd, en een echte pijn om te verwijderen.

Kun je vet gebruiken op een carbon zadelpen?

Citaat uit de video: Veelal zit er niets in en maken we ons geen zorgen dat het metaal op het koolstof vastloopt. De enige keer dat ik koolstofpasta gebruik is als ik hem op het juiste moment aandraai.

Kun je vet gebruiken op koolstofvezel?

Citaat uit de video: Als. Je hebt een beer carbon fiber headset cup kun je normaal vet gebruiken als je wilt hetzelfde geldt voor zadelpennen en trapassen. Als je geen carbon grip nodig hebt kan pastavet geen kwaad.

Waarom kraakt mijn trapas?

Meestal is de echte oorzaak een loszittende kettingbladbout – draai die vast en de meeste kraken zullen verdwijnen. Nadat je de kettingringbouten hebt gecontroleerd en als je het geluid nog steeds hoort, kijk dan naar je pedalen, crankbouten, zadelpen en zadel. Door deze eerst te controleren, bespaar je een uur graven in je trapas.

Hoe gebruik je carbon grip pasta?

Citaat uit de video: En breng wat antislipmiddel aan op de binnenkant van het zadel. Buis. Breng anti-slipmiddel aan op het gedeelte van de zadelpen dat je in de zadelbuis wilt plaatsen. Duw dan de zadelpenbuis

Heeft de zadelpen carbon pasta nodig?

Naarmate frames en onderdelen lichter worden, worden de materialen vaak dunner en gevoeliger voor per ongeluk te strak aandraaien. Carbonvet/-pasta wordt vaak aanbevolen als een manier om het aandraaimoment op sturen, stuurpennen en zadelpennen te verminderen en de kans op slippen te verkleinen.

Moet je je zadelpen invetten?

Je zadelpen invetten voorkomt problemen als deze: “Zadelpen verwijderen verroest in onderbuis”. Gebruik geen kettingolie, vet is wat je wilt. Zoals whatsisname aangaf, alle bevestigingsmiddelen op je fiets moeten licht ingevet worden. Dit is wat voorkomt dat ze corroderen en vastlopen na verloop van tijd, en een echte pijn om te verwijderen.