Nederlands | English | Deutsch

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Dual position air, solo air, coil, rebound: wat betekenen ze voor de vorken?

5 min read

Gevraagd door: Ann Light

Wat betekent Solo Air fork?

Solo luchtveer
Dit is de standaard luchtveer op RockShox vorken. Hij heet Solo Air omdat je maar aan een enkel ventiel lucht hoeft toe te voegen en de veer zelf de negatieve kamer vereffent. Ooit hadden ze een Dual Air veer waarbij je dit via een tweede ventiel moest doen, vandaar de naam.

Wat is de dubbele luchtvork?

Dual Air-technologie biedt de rijder een enorm scala aan instel- en afstelmogelijkheden voor zijn verende vork, door gebruik te maken van positieve en negatieve luchtveren. Positieve veren ondersteunen het gewicht van de motorfiets en de rijder.

Wat is beter een lucht- of spiraalvork?

Als je cross country rijdt, gebruik dan luchtvorken – die zijn gemakkelijker te gebruiken, en leveren goede prestaties in alle omstandigheden, behalve in de extreme omstandigheden. Als je motor een paar flinke klappen en stoten krijgt, gebruik dan een spiraalvork – die is sterker en er gaat niets boven een spiraalvork voor grotere klappen.

Wat is RockShox Dual Position Air?

Dual Position technologie geeft je de mogelijkheid om de veerweg van je vork aan te passen tot 30mm zonder de prestaties op kleine hobbels te beïnvloeden. Met een simpele draai en klik schakel je met vertrouwen over van de klimstand naar de afdaling.

Wat zijn spiraalvorken?

Wat is een spiraalvork? Spiraalvorken gebruiken een metalen spiraalveer om weerstand te bieden. De spiraal is gemaakt van staal of titanium. Spiraalvorken hebben een lineaire veerconstante. Dit betekent dat de kracht die nodig is om de veer in te drukken, constant toeneemt tijdens de gehele slag van de vork.

Wat is vork offset?

De vorkoffset is de afstand tussen de vooras en de stuuras van de vork. Het bovenstaande diagram toont hoe de vooras is verschoven, zodat hij zich vóór de stuuras bevindt. Deze offset wordt gemeten in millimeters. Het doel ervan is de mate van “trail” in de stuurgeometrie aan te passen.

Hoe werkt rockshox solo air?

Rockshox Solo Air Technologie: Met het verlichte Solo Air ontwerp kun je lucht aan je vork toevoegen via een enkel schraderventiel, waardoor zowel de positieve als negatieve luchtveerkamers worden gevuld. Dit creëert een perfect evenwicht met de luchtdruk van je vork.

Zijn schroefdempers beter voor zware rijders?

Ja, schroefdempers zijn beter voor zware rijders. Ze maken het u gemakkelijk om te fietsen op hobbelige of gebarsten wegen. De spiraalshockers raken over het algemeen ook grote sprongen en rotstuinen.

Waarom zijn luchtvorken beter?

Een luchtveer (lucht onder druk in een kamer) heeft een progressieve compressie, wat betekent dat hij zachter is in het eerste deel van de slag en stijver wordt naarmate er meer compressie wordt toegepast. Het belangrijkste voordeel van een luchtgeveerde vork is het lagere gewicht, wat leidt tot minder inspanning bij het trappen, vooral bergop.

Kun je spiraalvorken omzetten naar lucht?

Dus, terug naar de oorspronkelijke vraag of je van schroefveer naar luchtveer kunt overschakelen: voor de overgrote meerderheid van de merken vering die wij kennen, is het eenvoudige antwoord nee… sorry. Met uitzondering van de Ohlins RXF 36 coil, waar de luchtveer in een aparte cartridge in de vorkpoot zit.

Wat is beter lucht- of veervering?

De conclusie: Luchtvering is niet beter dan vering. Niet alleen zijn luchtveringen duurder in aanschaf en onderhoud, wat kan leiden tot hoge kosten voor de verlader, maar wat belangrijker is, ze garanderen geen superieure rijkwaliteit.

Zijn spiraalshocks minder onderhoudsgevoelig?

Schokdempers hebben minder onderhoud nodig. Ten eerste zijn ze duurzamer.

Hoe gebruik ik de luchtvork?

Citaat uit de video: Hoe langer je reist, hoe meer sag je waarschijnlijk zult hebben. Je kunt je sag bepalen door op je fiets te gaan zitten met al je spullen aan en deze ring naar beneden te duwen.

Hoe werkt rockshox solo air?

Rockshox Solo Air Technologie: Met het verlichte Solo Air ontwerp kun je lucht aan je vork toevoegen via een enkel schraderventiel, waardoor zowel de positieve als negatieve luchtveerkamers worden gevuld. Dit creëert een perfect evenwicht met de luchtdruk van je vork.

Zijn KTM luchtvorken goed?

KTM AER MX1 Air Fork Revalve uitgelicht in Motocross Action Magazine. Ongeacht wat een klein handjevol neezeggers gelooft, zijn de WP AER luchtvorken op de 2017 KTM’s en Husky’s de beste productie luchtvorken ooit gemaakt. Ze zijn eenvoudig af te stellen, gemakkelijk om mee te leven en goed gedempt; maar geen enkele vork is perfect.

Hoe werkt een luchtvork?

Citaat uit de video: Uiteindelijk heb je een luchtbuis die erin gaat luchtbuis heeft een zuiger het heeft een top out bumper. En het heeft een lager deel dat op zijn plaats wordt gehouden door een circlip. Eigenlijk is het zo simpel.

Wanneer ging KTM over op luchtvorken?

2017
2017 – Wereldwijd werden de MX (en viertakt cross-country) modellen van KTM uitgerust met de 48mm AER luchtgeveerde voorvork van WP.

Lekken er luchtvorken?

ALLE LUCHTVORKEN KUNNEN LUCHT LEKKEN, WAT BETEKENT DAT ZE KUNNEN INSTORTEN.
Dat hangt af van het ontwerp van de vork. Als de vork afhankelijk is van luchtdruk in een buitenkamer (die druk uitoefent op de vorkdichting), dan is het inderdaad mogelijk dat een beschadigde vorkdichting en/of chromen schuif leiden tot een gedeeltelijk of volledig ingezakte vork.

Hebben luchtvorken olie?

In plaats van te doen wat bij conventionele vorken nodig is (namelijk de vork op de bodem zetten en dan zorgvuldig de oliehoogte meten), hoef je bij de AER alleen maar te weten dat er 200 ml olie in elke poot zit. Pus de olie in de buitenste kamer van de WP-luchtvork is puur voor de smering.