Nederlands | English | Deutsch

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Beschadigde kegels in de achternaaf blijven gebruiken?

5 min read

Gevraagd door: Susan Taylor

Bij randonneuring rijd je een voorgeschreven parcours binnen een tamelijk ruime tijdslimiet, en documenteer je dat je langs een reeks controleposten langs de route bent gereden. Randonnées kunnen een afstand hebben van 100 km tot meer dan 1200 km. Sommige randonnées hebben officials op het parcours.

Hoe strak moeten de assen zijn?

Traditionele naven met massieve assen die met moeren aan het frame/vork zijn bevestigd, moeten zo strak worden afgesteld dat de speling (zijdelings wiebelen) minimaal is, maar los genoeg om vrij te kunnen draaien.

Hoe draai je achterwielkegels vast?

Citaat uit de video: Schroef de kegel in of uit om het lager op de freehub strakker of losser te zetten. Maak kleine aanpassingen en controleer het lager tussendoor. Elk.

Hoe onderhoud je cup en conus naven?

Citaat uit de video: Schuif de kegelsleutel op de kegel zelf. En zet dan de andere op de borgmoer. Houd de kegel op zijn plaats en draai de borgmoer linksom los.

Hoe smeer je een achternaaf?

Citaat uit de video: Neem wat vet en breng het aan op de lagerloop in de naaf. U kunt nu de lagers in het vet plaatsen. Ze moeten op hun plaats blijven. Nogmaals, een magnetische schroevendraaier maakt het werk makkelijker als alle…

Hoe strak moet mijn achternaaf zitten?

U wilt uw achteras zeer strak hebben. 150 in/lb is ongeveer standaard. Als hij niet strak zit, kan het achterwiel bewegen en wordt je achterdriehoek samengebonden. In principe zal de hele achterkant van de motor slordig aanvoelen.

Waarom draait mijn achterwiel niet vrij?

Het kan zijn dat de naaf vastzit door roest. U kunt controleren of het de rem is of niet, door de remklauw los te maken en het wiel te draaien. Als het wiel vrij ronddraait is het de rem en niet de naaf. Als het de naaf is, moet u hem misschien laten reviseren.

Wat kan ik gebruiken als ik geen kegelsleutel heb?

Je kunt een kegelsleutel kopen bij de meeste fietsenwinkels, maar als je van doe-het-zelven houdt, kun je die ook zelf maken met niets anders dan een haakse slijper en een oude steeksleutel zoals op deze foto. De kegelmoer van een fietsas is eigenlijk een lagerloopvlak met schroefdraad.

Waarom gebruikt Shimano kop en kegel?

Hoekcontactlagers van het cup & cone type bieden meer kracht dan afgedichte industriële cartridgelagers door hun vermogen om laterale en verticale belastingen effectiever te verplaatsen voor super soepele rotatie en langere duurzaamheid.

Hoeveel lagers zitten er in een achternaaf?

Voor achternaven is het gebruikelijke aantal 9 kogels van 1/4 inch diameter per kant.

Hoe strak moeten kop en kegel lagers zijn?

Zo los mogelijk zonder speling. Lagers moeten een zekere voorspanning hebben, wat een mooie naam is voor een beetje strak in plaats van los. Er zou nooit speling mogen zijn, eenmaal afgesteld en op de motor.

Hoe repareer je kop en kegellagers?

Citaat uit de video: Wat meer vet over de lagers. En schuif de as voorzichtig terug. De krachtpols opnieuw om de kegels te installeren. Je moet ervoor zorgen dat je schroefdraad gelijkmatig verdeeld is.

Kun je een naaf monteren?

Naafassemblages kunnen worden geolied of gesmeerd, en net als bij motoren en transmissies hebben het smeermiddel en de smeringspraktijken een aanzienlijke invloed op de levensduur en de werking ervan. Hoe beter u deze onderdelen verzorgt, hoe langer ze meegaan.

Hoe weet ik of mijn achternaaf te strak staat?

Geregistreerd. Het zijn de buitenste moeren die het frame raken, de borgmoer aan de aandrijfkant? Als die te strak zitten, draait het wiel niet. Als ze te los zitten, wiebelt het wiel.

Kun je een naaf te strak aandraaien?

Nee. Te strak aandraaien zal de lagers niet meer belasten in dit soort ontwerp. Je had die moeren flink moeten aandraaien.

Wat gebeurt er als je de steekas te strak aandraait?

De as te weinig aanhalen is gevaarlijk, en te veel aanhalen kan de vork/frame uitvaleinden beschadigen. Een goede oplossing zou zijn om de positie van de remklauw zelf ten opzichte van de schijf aan te passen.

Hoe strak moeten kop en kegel lagers zijn?

Zo los mogelijk zonder speling. Lagers moeten een zekere voorspanning hebben, wat een mooie naam is voor een beetje strak in plaats van los. Er zou nooit speling mogen zijn, eenmaal afgesteld en op de motor.

Wat kan ik gebruiken als ik geen kegelsleutel heb?

Je kunt een kegelsleutel kopen bij de meeste fietsenwinkels, maar als je van doe-het-zelven houdt, kun je die ook zelf maken met niets anders dan een haakse slijper en een oude steeksleutel zoals op deze foto. De kegelmoer van een fietsas is eigenlijk een lagerhuis met schroefdraad.

Hoe strak moet de motor vooraan staan?

Hij moet strak genoeg zitten om hem dicht te krijgen, maar niet zo strak dat het lijkt alsof je aan het bevallen bent. De gesloten QR-hendel moet vóór of na de voorvork zitten en tussen de achtervork en de achtervork van de achterdriehoek, of net onder de achtervork.

Hoe draai je een wielnaaf vast?

Gebruik één hand om het wiel langzaam in de normale voorwaartse rijrichting te draaien en draai met de andere hand de naafmoer tot het juiste moment aan. Draai het wiel langzaam terwijl u het aandraait. Laat zakken om uiteindelijk vast te draaien.

Wat gebeurt er als je een wiellager te strak aandraait?

Te vast aandraaien kan de wielmoeren, wielen en naven beschadigen – en erger nog, resulteren in een losgeraakte velg.

Kun je een naafmoer te vast aandraaien?

Montage van de naaf
Het wielnaaflager, dat verantwoordelijk is voor de bevestiging van het wiel aan de auto zodat de wielen vrij kunnen draaien tijdens het sturen, is gevoelig voor schade als gevolg van het te strak aandraaien van de asmoer tijdens de installatie.