38mm Voor 60mm Achter Clinchers Voor- en nadelen - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

38mm Voor 60mm Achter Clinchers Voor- en nadelen

4 min read

Gevraagd door: Brandon Mills

Zijn 38mm wielen Aero?

Er zijn een paar klanten willen weten het voordeel van 38mm vs 50mm carbon racefiets velgen. De vorm is bijna hetzelfde voor carbon tubular/clincher 38mm velgen & 50mm velgen. Het zijn allebei aerovelgen. De 38mm is lichter, maar de 50mm is stijver.

Met welke diepte wielen rijden de profs?

Ondanks de naam, zijn de velgen op deze 37mm diep. Ze zijn iets lichter met 637 gram (voor) en 747 gram (achter).

Maakt de velgdiepte uit?

De stabiliteit van een wiel wordt voornamelijk beïnvloed door de velgdiepte en het profiel. Hoe dieper het velgprofiel, hoe aerodynamischer het wiel, maar daar staat tegenover dat hoe dieper het profiel, hoe meer het vatbaar is voor zijwind.

Hoe diep moeten aerowielen zijn?

Hoe diep? Velgdiepte is in grote lijnen een afweging tussen gewicht en vlakke snelheid. Ondiep 25 – 40 mm Kan lichter zijn, geweldig voor heuvelklimmen en accelereren. Middendiepte 40 – 60 mm – is vaak de beste all-round optie – relatief licht om te klimmen, maar toch snel op het vlakke – het beste van twee werelden.

Waarom zijn diepere wielen sneller?

Op een elementair niveau, hoe dieper het profiel van je velg is, hoe aerodynamischer hij zal zijn. Om een velg met een diepe doorsnede te maken, is iets meer koolstofvezelmateriaal nodig. Dit verhoogt het gewicht, maar onderzoek heeft uitgewezen dat over de meeste race- en trainingsafstanden de vermindering van de luchtweerstand de toename van de massa compenseert.

Zijn diepere wielen stijver?

Als alle andere factoren gelijk blijven, zullen velgen met een dieper profiel stijver zijn dan velgen met een ondieper profiel. Vergeet niet waarom je stijfheid nodig hebt. Als het komt doordat je wielen te veel buigen om tussen de remmen en de achtervork te passen, dan heb je duidelijk stijvere wielen nodig.

Zijn 50mm wielen sneller?

50 mm is iets sneller voor een beginnende rijder die in chaingangs e.d. een groep wil aanrijden. De gemiddelde snelheid kan 2-3 mph toenemen ten opzichte van box-section wielen. Goed voor peletons en snelle ritten voor alle niveaus. 60 mm is de juiste keuze voor gladde wegen waar snelheid voorop staat.

Hoeveel sneller zijn wielen met diepe velgen?

Bij hellingen van minder dan 5% zijn diepere wielen beslist sneller. En bij hellingen van meer dan 5% – althans bij onze amateursnelheden – zijn lichtere wielen sneller. Voor dit gemiddelde van 5% en een gemiddelde snelheid van 10,5 mph waren de diepere wielen iets sneller.

Welke maat wielen gebruiken profwielrenners?

Racefietsen gebruiken de 700c maat, die een bandhieldiameter van 622 millimeter heeft. Deze wielmaat is de grootste voor conventionele fietsen en geeft een racefiets meer stabiliteit bij hoge snelheden.

Maken carbon wielen een groot verschil?

Er is ook een grote verandering in het rijgevoel. Carbon velgen zijn over het algemeen stijver. Stuggere wielen voelen energieker aan, geven je meer steun in de bocht en zorgen voor een levendiger rijgevoel. Sommige velgen kunnen echter te stijf zijn.

Zullen carbon wielen me sneller maken?

Op elk niveau zou het echt iets moeten zijn dat rijders serieus overwegen. Na een paar vrienden, collega’s en zelfs enkele amateurs uit de universitaire racewereld te hebben geïnterviewd, kan ik u meedelen dat carbon inderdaad sneller, responsiever en in alle opzichten beter is dan lichtmetalen velgen.

Maken carbon wielen een fiets sneller?

Een carbon wielset is een geweldige oplossing voor de meeste fietsers. De voordelen zijn meer snelheid bij minder vermogen, een lichter gewicht bij de velgdiepte, betere handling, minder trillingen, stijver voor een betere krachtoverbrenging, en een comfortabeler rijgedrag.

Welke maat wielen gebruiken renners in de Tour de France?

De meeste teams kozen voor de 30mm brede S TR, maar we zagen minstens één B&B Hotels renner uitrollen op 32mm brede banden. Movistar is een Continental-ondersteunde ploeg en koos voor 28mm Competition ProLtd tubulars. Movistar bewaarde de tubeless GP 5000 voor de reservefietsen op het dak van de auto.

Waarom zijn diepe velgen aerodynamischer?

De band is de leading edge en splitst de lucht. Daarachter regelt een diepe velg de luchtstroom, zodat die weer soepel samenkomt. Een ondiepe velg kan dit niet, zodat de lucht erachter turbulent is en meer luchtweerstand veroorzaakt.

Zijn 35mm wielen Aero?

2) Snelheid!
Een set aero-wielen van goede kwaliteit (we hebben het over 35 mm of meer) maakt absoluut een verschil. Het kan seconden tot minuten duren, afhankelijk van je vermogen, het terrein en de lengte van de rit. Het is hun vermogen om snelheid vast te houden zodra je ze opspant dat het verschil maakt.

Wat is velgdiepte MTB?

Je ziet XC rijders met 25 en 30mm brede velgen, en veel gravity wielsets zijn nog steeds sub 30mm omdat het voordeel van een lagere druk niet altijd een groot voordeel is door velginslag, dus 27-28mm zijn daar populair. Maar over het algemeen zijn de meeste velgen 25 of 30 mm breed.

Zijn 50mm wielen sneller?

50 mm is iets sneller voor een beginnende rijder die in chaingangs e.d. een groep wil aanrijden. De gemiddelde snelheid kan 2-3 mph toenemen ten opzichte van box-section wielen. Goed voor peletons en snelle ritten voor alle niveaus. 60 mm is de juiste keuze voor gladde wegen waar snelheid voorop staat.

Zijn bredere velgen sneller MTB?

Smallere velgen en banden leveren snellere rolprestaties, maar gaan vaak ten koste van het soepeler rijgedrag van bredere velgen en banden. Naarmate velgen en banden breder worden, kan de fiets meer vertrouwenwekkend aanvoelen. Bredere velgen en een lagere bandenspanning helpen klapperen op het parcours te absorberen, verbeteren de tractie bij het klimmen en vergroten de grip in de bochten.