Wat zijn de tekenen van de bochten? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat zijn de tekenen van de bochten?

4 min read

Hoe moet je een bocht nemen met de auto?

Positioneer je zoveel mogelijk aan de linkerkant binnen je rijstrook voor je een bocht naar rechts neemt (voor een bocht naar links, rijd je zoveel mogelijk aan de rechterkant binnen je rijstrook). Op die manier kun je langer in rechte lijn blijven rijden en hou je een beter overzicht over de bocht.

Hoe zorg je ervoor dat je in een bocht niet zo erg naar buiten wordt gedrukt op de motor?

In de bocht: gasgeven

Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen. Gedurende het eerste stuk van de bocht, het stuk waarin je aan de buitenkant blijft, geef je dus rustig gas.

Hoe maak je een bocht op de motor?

Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en ‘platter’ door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.

Welke versnelling bocht motor?

Vuistregel is dat je kunt accelereren als je tweederde van de bocht hebt afgelegd. Vind je dit lastig om in te schatten, dan kun je ook wachten totdat je ziet dat je recht de bocht uit kunt rijden. Op dit punt moet je motor weer rechtop komen en kun je meer kracht uitoefenen op het achterwiel.

Hoe snel mag je in een bocht?

Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto’s hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur.

Waarom geen koppeling in de bocht?

Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.

Waardoor word je extra naar buiten gedrukt in een bocht?

De zwaartekracht (die naar beneden trekt) en de normaalkracht (die omhoog duwt) zorgen er samen met de grip van de banden op het wegdek voor dat je in bochten naar binnen wordt getrokken. Als je hard door een bocht rijdt, heb je een zijdelingse kracht nodig om door de bocht te komen, anders vlieg je uit de bocht.

Hoe neem je een haarspeldbocht?

Tips voor je rijtechniek in de haarspeldbochten:

Als de situatie het toelaat moet je aan de buitenkant van de bocht aan komen rijden. Nooit te ver aan de rand, want daar ligt wel eens vuil. Vooral bij een bocht naar rechts heb je de kans om op tegemoetkomend verkeer uit te komen bij een inschattingsfout.

Kan je remmen en schakelen tegelijk?

Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.

Hoe schuin met motor?

Schuin. Wanneer het te eng aanvoelt, om de motor af te schuinen bij de achtjes en het cirkeltje, of na je examen wanneer je straatje moet keren, probeer het dan staand in plaats van zittend. Het klinkt misschien vreemd, maar dat gaat veel gemakkelijker.

Hoe krijg ik mijn knie aan de grond met de motor?

Je knieën: Wanneer je bent gaan verzitten hou je de buitenste knie tegen je tank aan. Hierdoor klem je jezelf beter vast aan de motor en kan je op deze knie druk zetten om je motor vervolgens weer rechtop te krijgen. Je binnenste knie steek je pas wanneer je op hellingshoek bent uit naar buiten.

Hoe werkt tegensturen?

Tegensturen betekent dat je tegen je linker handvat duwt als je naar links wilt en tegen je rechterhandvat als je naar rechts wilt. Want wat gebeurt er wanneer je dit doet? Wanneer je je linker handvat van je weg duwt, draait het voorwiel naar rechts. Je zou verwachten dat je dan naar rechts rijdt maar dat is niet zo.