Wat is een EGR buis?
5 min readEen EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
Kun je met een kapotte EGR klep rijden?
Doorrijden met een kapotte EGR–klep is zeker niet aan te raden. De kans is aanwezig dat dit op den duur voor meer klachten en defecten gaat zorgen. Bijvoorbeeld problemen met het roetfilter. Ook zal de auto tijdens de APK-keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
Wat is de functie van EGR?
De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Als er teveel zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt, komt deze stof vrij.
Waarom EGR uitschakelen?
Afdoppen ( het afsluiten door middel van een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) is alleen nodig als de EGR klep dusdanig kapot is dat wij deze softwarematig niet meer kunnen dichtzetten. In dat geval hebben we de auto wat langer nodig en zal er ook een additionele prijs gevraagd worden.
Wat gebeurd er als de EGR klep kapot is?
Daarom leidt ook een altijd gesloten EGR klep tot problemen. Een niet functionerende EGR zorgt namelijk tot temperatuurverhogingen in de cilinders en een verstoord evenwicht tussen brandstof en zuurstof. Dit is te herkennen aan de volgende symptomen: – Veel lawaai uit de motor.
Wat kost het om een EGR klep te vervangen?
De EGR–klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 – 1.500 euro rekenen.
Hoe lang gaat een EGR klep mee?
De levensduur van een EGR–klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
Hoe kan EGR klep kapot gaan?
Wanneer er problemen zijn met de EGR-functie van de motor kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan een fout zijn in het motormanagement-systeem of een slecht functionerende sensor. Een veel voorkomende oorzaak is echter vervuiling van de klep.
Is EGR klep verplicht?
Autofabrikanten worden door steeds strenger wordende emissienormen verplicht EGR systemen in de auto te bouwen. Exhaust Gas Recirculation (EGR) systemen zorgen voor het hergebruiken van uitlaatgassen via de inlaatkleppen van de motor. Onbedoeld zorgen deze systemen echter voor vervuiling in de motor.
Heeft een benzine auto ook een EGR klep?
Benzinemotoren maken gebruik van een EGR–klep tussen inlaat- en uitlaatspruitstuk. Vroeger werkte deze klep op basis van drukverschillen in het inlaatspruitstuk, maar tegenwoordig gebeurt dat elektronisch zodat de stand van de klap te allen tijde kan worden aangepast.
Hoe kun je een EGR klep testen?
Voor het controleren van de onderdrukvoorziening van de klep kan de handbediende vacuümpomp als manometer worden gebruikt. Deze wordt op de toevoerleiding van de EGR–klep aangesloten. Bij draaiende motor wordt de heersende onderdruk weergegeven.
Hoe EGR reinigen?
Bij een slechte werking hoopt roet- en koolaanslag zich na verloop van tijd op en verstopt uiteindelijk de EGR-klep.
Hoe de EGR-klep reinigen en onderhouden?
- Een additief in uw brandstoftank gieten. …
- Een volledige reinigingskit (met demontage) …
- Reinigen van de EGR-klep en de motor.
Waarom EGR klep reinigen?
Het reinigen van de EGR–klep resulteert in meer motorvermogen, een schonere en soepeler draaiende motor, minder brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen (NOx).
Heeft een benzine auto ook een EGR-klep?
De EGR–klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast. De EGR zit gemonteerd aan de uitlaatzijde van het motorblok. Vanaf het uitlaatspruitstuk loopt er een dikke metalen leiding naar de EGR-koeler.
Wat gebeurt er als de turbo kapot gaat?
Een defecte turbo
Een niet goed functionerende turbo zal leiden tot een tekort aan lucht óf juist een teveel aan lucht in de motor. Hierdoor raakt de hele motor uit balans en zullen er snel andere defecten optreden. Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt.
Hoe kun je een EGR-klep testen?
Voor het controleren van de onderdrukvoorziening van de klep kan de handbediende vacuümpomp als manometer worden gebruikt. Deze wordt op de toevoerleiding van de EGR–klep aangesloten. Bij draaiende motor wordt de heersende onderdruk weergegeven.
Waarmee EGR-klep reinigen?
Om dit goed te kunnen reinigen zijn er 2 producten nodig, een product die via het brandstofsysteem reinigt ,Tecflow Speed Cleaner en Tecflow Top Engine Cleaner die het via de luchtinlaat reinigt. Deze combi reinigt optimaal het EGR-systeem, de EGR kleppen, het inlaatspruitstuk en de inlaatkleppen.
Hoe gasklephuis schoonmaken?
Gasklephuis reinigen met additief
Dit kun je dit het beste doen met de Lindemann Service Cleaner Benzine. Deze gasklep reiniger is geschikt voor het schoonmaken van het gasklephuis. Het is brandstofadditief dat je eenvoudig kunt toevoegen aan het brandstofsysteem.
Wat kost gasklephuis vervangen?
Daarom zijn gaskleppen als origineel onderdeel of vervangingsonderdeel bij relatief weinig producenten beschikbaar, waardoor de prijs voor een nieuw vervangingsonderdeel hoog ligt. De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop.
Hoe gasklephuis inleren?
Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij ‘Drive-By-Wire’ (DBW of E-gas) auto’s EN bij auto’s met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep.
Wat is inleren ECU?
Langs het uitlezen van auto elektronica kunnen we ook te maken hebben met het inlezen van elektronische onderdelen. Bij het uitlezen wordt er door het aansluiten van de OBD stekker, via de ECU (Electronic Control Unit) naar alle opgeslagen foutcodes van de elektronica gekeken.
Heeft een diesel motor een gasklep?
Dieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor. Dat komt omdat een dieselmotor op een luchtoverschot werkt. De gasklep bij de dieselmotoren dient er alleen maar voor om de motor rustig af te laten slaan; als de klep sluit wordt de luchttoevoer afgesloten.