Wat is de functie van de sollicitatiebrief?
4 min readHierin leg je uit waarom de functie goed bij je past, waarom je bij dit bedrijf wilt werken en wat voor een persoon je bent. De sollicitatiebrief moet (samen met je cv) de lezer nieuwsgierig naar je maken en ervoor zorgen dat je wordt uitgenodigd op sollicitatiegesprek.
Wat is het doel van een sollicitatiebrief?
Je sollicitatiebrief en je cv hebben als doel dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Je brief legt een verbinding tussen jou en de baan. Je onderbouwt je motivatie (waarom wil ik die baan?) en waarom je geschikt bent voor de functie.
Wat moet er allemaal in een sollicitatiebrief?
Natuurlijk mag je wel even kort iets uit je cv noemen wat belangrijk is voor de functie. Richt je sollicitatiebrief vooral op het ‘waarom’. Waarom heb je die opleiding gedaan en waarom ben je bij dat bedrijf gaan werken? Spits je verhaal toe op de werkgever en vertel waarom je dáár wilt werken.
Wat is het verschil tussen een motivatiebrief en sollicitatiebrief?
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Wat is de aanhef bij een sollicitatiebrief?
Tenzij je de recruiter in kwestie persoonlijk kent, is ‘geachte heer’ of ‘geachte mevrouw’ dus het meest gepast in een sollicitatiebrief.
Hoe schrijf je een originele motivatiebrief?
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Wat vertel je in een motivatiebrief?
In de brief ga je dieper in op jouw werkervaring, je opleidingen, je kennis en vaardigheden en vertel je wat voor invloed deze hebben op jouw geschiktheid als potentiële werknemer. In een motivatiebrief benadruk je vooral wat jouw motivatie is.
Hoe adresseer ik een sollicitatiebrief?
Adressering
- Vermeld je eigen naam en adres in de sollicitatiebrief. Je mag je voornaam voluit schrijven maar ook voorletters gebruiken. …
- Vermeld de naam van het bedrijf waar je solliciteert, de afdeling en dan pas de naam van de persoon aan wie je je brief richt. …
- Zie ook de voorbeeldbrieven.
Hoe begin je sollicitatiebrief zonder naam?
Onbekende geadresseerde
Het kan gebeuren dat je de naam online niet kan vinden en dat zelfs na een belletje het niet duidelijk is voor wie de sollicitatiebrief is. Houd het dan simpelweg bij de volgende varianten: Geachte heer, geachte mevrouw. Geachte heer, mevrouw.
Wat is een aanspreking?
De aanhef of aanspreking is een (meestal vriendelijke) introducerende zin van een brief of e-mail. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt. Er bestaan verschillende formules, van formeel tot zeer intiem.
Wat is een aanhef voorbeeld?
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
Is het Mevr of mevr?
Voor mevrouw wordt de afkorting mevr. of mw. gebruikt. Het is aan te bevelen mevrouw voluit te schrijven.
Hoe schrijf ik meneer?
Als een man in een bepaalde functie wordt aangeschreven, wordt de vorm mijnheer gebruikt. In lopende tekst is het gebruik van meneer en mijnheer heel gewoon. In een mondelinge aanspreking is meneer het gebruikelijke woord.
Hoe schrijf je meneer in een brief?
Een man wordt in een formele brief of e-mail aangeschreven met heer. Als zijn naam niet bekend is, blijft die achterwege. De combinaties geachte mijnheer of geachte meneer worden bij voorkeur niet gebruikt in de aanhef van een formele brief of e-mail.
Hoe gebruik je Dhr?
De correct gespelde afkorting van de heer is dhr., met kleine letters en een punt. Alleen als de afkorting aan het begin van een zin of een adresregel staat, gebruiken we een hoofdletter. Het is aan te bevelen om de heer voluit te schrijven.