Wat betekent "SRAM Custom" (voorderailleur)? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat betekent “SRAM Custom” (voorderailleur)?

5 min read

Gevraagd door: Ryan Villanueva

Op een racefiets wil je ze vrij strak hebben om op de kappen te kunnen rijden zonder dat de remhendels wegdraaien of naar beneden bewegen op de stang. Op een mountainbike moeten in ieder geval de remhendels weg kunnen draaien bij een valpartij.

Wat is een dual pull voorderailleur?

Dual pull. Dual pull is een oplossing om de opties voor de voorderailleur universeler te maken. Met een dual-pull derailleur kan de kabel zowel boven als onder worden geleid.

Wat doet een voorderailleur?

A: De voorderailleur is het mechanisme dat uw ketting van kettingring naar kettingring schakelt. Hij beweegt van links naar rechts als je je voorste schakelhendel indrukt, waarbij hij de ketting meeneemt.

Heb ik een nieuwe voorderailleur nodig?

Zijn voorderailleurs noodzakelijk? Tegenwoordig zijn voorderailleurs in wezen niet meer nodig, tenminste niet op mountainbikes. Nu beginnen zelfs high-end racefietsen hun voorderailleurs te verliezen. Met een grotere achterste cassette is het mogelijk om hetzelfde aantal versnellingen te krijgen zonder dat een voorderailleur nodig is.

Kun je voor- en achterderailleur mengen?

De enige twee manieren waarop de voorderailer en de achterderailer compatibel moeten zijn, zijn 1) ze moeten uitgaan van dezelfde kettingbreedte (of tenminste redelijk dichtbij), en 2) ze moeten samen een redelijke kettinglijn produceren (meer een functie van de crankset dan van de voorderailer).

Slijten voorderailleurs?

Dat gezegd hebbende, derailleurveren verliezen na verloop van tijd spanning, en de draaipunten worden slapper. Shifters kunnen ook slijten (als je genoeg rijdt), en de meeste kunnen niet meer onderhouden worden.

Maakt de snelheid uit voor de voorderailleur?

Het aantal achterversnellingen (de 9 in 2×9) voor een voorderailleur is niet zo belangrijk, maar de kooi van de derailleur kan dunner zijn voor een hoger aantal achterversnellingen (dus als je ketting niet ontworpen is voor voldoende hoge snelheden, kun je last krijgen van wrijving op de kooi, vooral als je hem niet goed afstelt) — zoals

Hoe weet ik welke derailleur ik nodig heb?

Als je een bestaande derailleur op een fiets vervangt, tel dan gewoon het aantal tandwielen op je cassette en je kunt aan de slag. Als de snelheid van je aandrijving een onbekende grootheid is, kun je het aantal stappen tellen dat je shifter doorloopt en daar ‘één’ bij optellen om het aantal versnellingen van je aandrijving te bepalen.

Zijn alle voorderailleurs hetzelfde?

Er zijn twee verschillende types voorderailleur-interfaces: de ene wordt gewoonlijk gebruikt voor racefietsen, de andere voor mountainbikes. De interfaces zijn zo verschillend dat je met een snelle visuele inspectie kunt bepalen welk type interface je nodig hebt.

Zijn SRAM en Shimano voorderailleurs compatibel?

Ja, je kunt Shimano en SRAM voorderailleurs en shifters combineren. Het is de achterderailleur die niet compatibel is, met de uitzondering dat SRAM ‘Attack’ shifters heeft gemaakt die werken met de Shimano achterderailleurs.

Waarom hebben mountainbikes nu maar 11 versnellingen?

Waarom hebben mountainbikes minder versnellingen? Mountainbikes hebben om heel wat redenen minder versnellingen, maar de voornaamste redenen zijn minder onderhoud, lichter gewicht en de noodzaak om alleen de snelste versnellingen te gebruiken wanneer je op zo’n gevarieerd terrein rijdt.

Wat is een goede gemiddelde snelheid op een mountainbike?

Wat is een goede gemiddelde snelheid voor een mountainbike? In het algemeen wordt voor een gemiddelde fietser 17 mph beschouwd als een goede gemiddelde snelheid voor een mountainbike op de weg, terwijl op trails de snelheid drastisch kan dalen tot 14 mph door de harde rijomstandigheden op deze paden.

Hoeveel kost het om een derailleur te repareren?

Er zijn verschillende prijzen voor vervangende derailleurs, van $20 tot $700.

Hoe stel je een SRAM voorderailleur af?

Citaat uit de video: Nu willen we dat de onderkant van de derailleurkooi één tot drie millimeter van de bovenkant van de tanden van de grote kettingring zit. En we willen dat de buitenrand van de kooi parallel loopt met de grote ring.

Hoe maak ik mijn fietsversnellingen soepeler?

Citaat uit de video: Je moet er ook voor zorgen dat je de ketting niet kruist, dat belast de ketting. En op de andere aandrijfcomponenten zou je voortijdig je aandrijfcomponenten kunnen verslijten.

Wat is het verschil tussen een dubbele en een drievoudige voorderailleur?

Een “dubbele” voorderailer heeft een binnenste kooiplaat die slechts iets verder naar beneden steekt dan de buitenste plaat. Een “triple” voorderailer heeft een verlengde binnenste plaat die aanzienlijk lager ligt dan de buitenste plaat.

Hoe installeer je een dual pull voorderailleur?

Citaat uit de video: De eerste stap is het monteren van de voorderailleur rond de zadelpenbuis van je fiets. Je zult wat vet willen smeren op de bout waarmee de derailleur is bevestigd.

Hoe schroef je een voorderailleur los?

Citaat uit de video: Gebruik een inbussleutel als graadmeter als de kooi te hoog staat ingesteld loop je het risico dat de ketting van het grootste ringetje valt bij het schakelen.

Hoeveel kost het om een voorderailleur af te stellen?

Afstellen op de juiste hoogte
De voorderailleur moet parallel lopen met de kettingbladen. Als dat niet het geval is, draai dan de bout waarmee hij aan het frame is bevestigd los en draai hem in de juiste positie. Recht boven de grootste kettingring moet de buitenrand van de derailleur 2-3 mm boven de tanden van de kettingring zitten.

Moet je eerst de voor- of achterderailleur afstellen?

In een notendop, stel eerst de voorderailleur af, dan de achterderailleur. Toon activiteit op deze post. Als de derailleur slechts een klein beetje moet worden bijgesteld (ze zijn in principe afgesteld, maar “niet helemaal goed”), dan stel je degene af die duidelijk verkeerd staat, controleer je de algehele afstelling nog een keer, en stel je nog een keer af wat bijgesteld moet worden.