Waarom hebben voor- en achterwielnaven verschillende maten kogellagers?
5 min read
Gevraagd door: Tonya Young
Zijn voor- en achterwiellagers verschillend?
Conventionele kop- en kegellagers van het voorwiel hebben 10x 3/16″ kogellagers per kant, terwijl het achterwiel 9x 1/4″ kogellagers per kant heeft. Fabrikanten zijn in de loop der tijd voortdurend op zoek geweest naar vereenvoudiging van fietsen, zowel wat betreft het montagegemak als de voorraad.
Zijn fietsnaven voor en achter hetzelfde?
De voornaaf is gewoon ontworpen om het wiel te laten draaien, terwijl de achternaaf iets complexer is omdat hij ook deel uitmaakt van de transmissie van de fiets – de cassette of het tandwiel dat het achterwiel aandrijft, is bevestigd aan de achternaaf, die bij de meeste fietsen ook is voorzien van een mechanisme waarmee je kunt uitrollen of freewheelen (
Zijn alle fietsnaaflagers even groot?
Lagerafmetingen
Er zijn een paar gangbare maten. Balhoofdstellen en pedalen zijn meestal 5/32″. Voornaven zijn meestal 3/16″. Achternaven en trapassen zijn meestal 1/4″.
Zijn alle auto wielnaven hetzelfde?
Om de nieuwe wielen correct te monteren, is het daarom belangrijk dat de wielnaafmaat van de auto perfect overeenkomt met de middenboring van het wiel. Vooral in de aftermarket zijn er echter autowielen met verschillende naaf- en wielmiddenboringen.
Kan ik alleen het wiellager vervangen en niet de naaf?
Uw monteur heeft gelijk dat de enige reparatie van het lager het vervangen van de naaf is. Het is een verzegelde eenheid en kan niet worden gedemonteerd zonder het te vernietigen.
Zijn wielnaven universeel?
Wielnaafvervangingen zijn verkrijgbaar als direct fit of als universeel artikel. Zoals de naam al aangeeft, passen universele wielnaven op een groot aantal voertuigmodellen, terwijl direct passende exemplaren specifiek voor één voertuig zijn gemaakt.
Zijn alle naven even groot?
Naven moeten worden afgestemd op de voor- of achterkant van uw fiets; ze hebben elk een andere maat.
Hoe weet ik mijn naafmaat?
Diameter naafflens – De afstand over de naafflens van gat tot gat.
Hier leest u hoe u deze afstanden meet:
- Bereken de afstand tussen de borgmoeren (waar de naaf in de uitvaleinden zit) – 100 of 110 mm is typisch voor de voorkant. …
- Neem dat getal en deel het door 2.
- Meet vervolgens vanaf de flens tot aan de borgmoer.
Maken betere naven je fiets sneller?
Naven die “luider” zijn, hebben meestal meer aangrijpingspunten. Daardoor pakt je aandrijving sneller op, zodat er minder energie verloren gaat. Naven met afgedichte cartridgelagers of naaldlagers hoeven meestal nooit te worden vervangen, ze zijn veel sterker en blijven schoner.
Hoe weet ik welke maat lagers ik nodig heb voor mijn fiets?
Citaat uit de video: Zo sterk tussen de verschillende modellen. Maar als je je hoofd gebruikt moet je een beetje kunnen rekenen om het uit te rekenen bijvoorbeeld je'begint met het meten van de gehele diepte van de naafboring.
Welke maat lagers zitten er in een fietsnaaf?
4,762 mm (3/16″) – voorwielnaven (2 maal 10 kogels – d.w.z. meestal 10 kogels aan elke kant). 6,35 mm (1/4″) – achterwielnaven (meestal 2 maal 9 kogels) en cup en conus trapassen (2 maal 11). 5,556 mm (7/32″) Campagnolo Record voornaven en sommige exotische naven van andere fabrikanten (2 maal 9 kogels).
Welke maat lagers gebruiken Shimano naven?
Shimano’s 3/16″ stalen kogels zijn standaard reserveonderdelen voor de kegellagers in Shimano achternaven, oudere voornaven en dynamo naven. Ze worden gebruikt aan de rechterzijde van het achterwiel (freehub-zijde) en aan beide zijden van het voorwiel.
Wat gebeurt er als je een wiellager te strak aandraait?
Te vast aandraaien kan de wielmoeren, wielen en naven beschadigen – en erger nog, resulteren in een losgeraakte velg.
Kun je een wiellager overpersen?
Sommige lagers hebben een interne toonring voor een wielsnelheidssensor. Druk op het buitenste deel van het nieuwe lager, niet op de binnenste race, want die zal loskomen en beschadigen. Als het nieuwe wiellager niet recht wordt aangedrukt, mag u het lager niet te hard aandrukken. Te veel druk beschadigt het nieuwe lager.
Kun je een wiellager verkeerd plaatsen?
V: Is het veilig om te rijden met een slecht wiellager? A: Nee. Het kan zelfs heel gevaarlijk zijn om te rijden als een van je lagers versleten is, vooral omdat het wiel dan tijdens het rijden kan stoppen. Bovendien zet een beschadigd wiellager veel spanning op de naaf, de CV-verbinding en de transmissie zelf.
Zijn alle wiellagers hetzelfde?
Er zijn twee soorten lagers: naaf en wiel. Beide gebruiken dezelfde fysieke kenmerken van een lager in die zin dat ze lagerbollen bevatten die gesmeerd worden om te draaien zodat het wiel kan draaien. Een belangrijk verschil tussen de twee is hoe ze worden gemonteerd.
Zijn wiellagers uitwisselbaar?
Voor- en achterwiellagers zijn bij veel auto’s verschillend, wat betekent dat de lagers van uw auto voor en achter niet uitwisselbaar zijn. Afgedichte lagers moeten elke 30.000 mijl of eerder ter controle worden aangeboden als u ongewone geluiden hoort.
Zijn linker en rechter wiellagers hetzelfde?
Ja, het zijn dezelfde onderdelen aan beide kanten, en ze worden op precies dezelfde manier vervangen.
Hebben FWD auto’s achterwiellagers?
Gewoonlijk hebben alleen de niet-aangedreven wielen (d.w.z. de voorwielen bij voertuigen met achterwielaandrijving en de achterwielen bij voertuigen met voorwielaandrijving) vervangbare wiellagers. Voertuigen met voorwielaandrijving hebben afgedichte voorwiellagers, maar sommige hebben achterpakkers.
Waardoor gaan achterwiellagers kapot?
Stootschade of slechte wegkwaliteit – alle schokken van het rijden door een kuil, het rijden over verkeersdrempels of het raken van de stoeprand kunnen een wiellager beschadigen en de levensduur ervan verkorten.
Hoe weet ik of mijn achterwiellagers aan vervanging toe zijn?
Het meest voorkomende en gemakkelijkst herkenbare symptoom van een slecht wiellager is een hoorbaar geluid. Als u een knarsend of raspend geluid hoort uit uw wiel of band, is het zeer waarschijnlijk dat dit wordt veroorzaakt door een slecht wiellager – vooral als het geluid harder wordt als de auto gas geeft.