Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Waarom gebruiken mensen grotere cassettes voor lagere gearing als ze in plaats daarvan kleinere kettingbladen kunnen gebruiken?

5 min read

Gevraagd door: Steven Buck

Het is niet mogelijk om de ruimte tussen de kettingbladen veel groter te maken en toch fatsoenlijk vooraan te kunnen schakelen, dus de grote ring moet samen met de kleine krimpen. Het is voor fabrikanten gemakkelijker om een cassette met een brede overbrenging te maken die een 11-tands tandwiel behoudt en goed schakelt.

Zijn kleinere kettingbladen minder efficiënt?

Grotere kettingbladen en cassettekransjes lopen efficiënter dan kleinere, maar extreme kruiskoppelingen kunnen deze efficiëntiewinst teniet doen.

Is een kleiner kettingblad beter?

De grootte van een kettingring (vaak uitgedrukt in het aantal tanden, bv. een 53t ring) speelt een directe rol in de versnelling van je fiets, waarbij grotere ringen een hogere (moeilijker te duwen) versnelling betekenen en kleinere ringen een lagere (gemakkelijker te duwen) versnelling.

Wat betekent het grootste tandwiel in de cassette en het kleinste kettingblad?

De meeste fietsen van de laatste jaren hebben tussen 8 en 11 tandwielen in de cassette. De grootste tandjes zitten het dichtst bij het wiel en de tandwielen zijn van binnen naar buiten genummerd. Hoe groter het tandwiel, hoe ‘lager’ de versnelling en hoe gemakkelijker je trapt, maar hoe langzamer je gaat.

Wat doen meer tanden op een cassette?

Als u veel bergop rijdt of moeite hebt met bergop rijden, kan een cassette met een lagere overbrengingsverhouding (27 of meer tanden) voordelig zijn. Zo kunt u langer doordraaien in plaats van te knarsen.

Wat is de beste kettingbladmaat?

Kettingbladen voor mountainbikes zijn verkrijgbaar in kleinere maten, helemaal tot 26t, hoewel ik de meeste rijders zou aanraden eerst een 30t of 28t te proberen om te ervaren hoeveel gemakkelijker het is om te klimmen. Voor gravel fietsen, zou ik niet aanraden om kleiner dan 38t te gaan om top-end snelheid op downhills te behouden.

Welke maat kettingbladen gebruiken de profs?

Profs gebruiken vaak een 55×11-tands versnelling voor tijdritten. Op vlakke of glooiende etappes hebben ze misschien 53/39T kettingbladen met een 11-21T cassette. In het middelgebergte schakelen ze over op een groot tandwiel van 23T of 25T.

Hoeveel verschil maken 2 tanden op het kettingblad?

In deze grootte zijn twee tanden vooraan ongeveer evenveel als één tand achteraan. Het is een heel kleine verandering, maar soms is het net dat kleine verschil dat de weegschaal in uw voordeel doet doorslaan.

Wanneer zou je een klein kettingblad gebruiken?

“Gebruik je kleine kettingblad alleen in de winter”. Dit is een traditioneel advies voor wielrenners, dat mij meer dan 30 jaar geleden voor het eerst werd gegeven. Ik was lid geworden van mijn plaatselijke fietsclub en had in de herfst zondagritten gemaakt (meestal alleen ik en de ‘oude jongens’), en nu was het winter.

Gaat een grotere versnelling sneller?

Als de tandwielen van verschillende grootte zijn, kunnen ze worden gebruikt om de kracht van een draaiende kracht te vergroten. Het kleinere wiel draait sneller maar met minder kracht, terwijl het grotere langzamer draait met meer kracht. Auto’s en fietsen gebruiken tandwielen om verbazingwekkende snelheden te bereiken die ons lichaam zonder hulp nooit zou kunnen bereiken.

Is een 11 34 cassette goed voor het klimmen?

Als alle andere dingen gelijk zijn, zal het 34T tandwiel op de 11-34T cassette je de gemakkelijkste versnelling geven. Als je fiets momenteel is uitgerust met een 11-28T cassette, zal het minder moeilijk zijn om te klimmen als je overschakelt op een 11-34T cassette.

Wat is de moeilijkste versnelling op een fiets?

Hoge versnelling = Hard = Goed voor afdalen: De “hoogste” versnelling op je fiets is de grootste kettingring vooraan en het kleinste tandwiel op je cassette (achtertandwielen). In deze positie is het trappen het zwaarst en kunt u versnellen terwijl u bergafwaarts rijdt.

Wat is de beste overbrengingsverhouding voor het beklimmen van heuvels?

Voor steile hellingen van 8% of meer heeft u nog lagere versnellingen nodig. De meest geprefereerde overbrengingsverhoudingen op dergelijke tracks zijn 50/34, 40/34, 36/40, 34/36, 34/32, 34/30, en 32/20. Bedenk wel dat je met zo’n lage overbrengingsverhouding meer moet trappen, maar dat het minder inspanning kost.

Wat is de beste kettingringcombinatie?

Standaard Setup. Op dit moment is de meest voorkomende tandwielconfiguratie op nieuwe racefietsen een 50/34 ketting met een 11-28 cassette. Dit betekent dat het grote en het kleine kettingblad respectievelijk 50 en 34 tanden hebben, en dat het kleinste tandwiel van de cassette 11 tanden en het grootste 28 tanden heeft.

Is 1×11 beter dan 2×10?

Geen van beide systemen is beter dan het andere. In sommige situaties is 1x beter, in andere is 2x beter. Naarmate het bereik van de cassette groter wordt, omdat het grootste tandwiel groter wordt, neemt het voordeel van 2x (of 3x) af.

Maken ovale kettingbladen je sneller?

Omdat ovale kettingbladen de piekbelasting op de kniegewrichten verminderen, krijgen renners die ze gebruiken minder stress op de gewrichten (knieën) en kunnen ze dus langer een bepaald inspanningsniveau aanhouden. Dit resulteert in een hogere gemiddelde snelheid.

Wanneer zou je een klein kettingblad gebruiken?

“Gebruik je kleine kettingblad alleen in de winter”. Dit is een traditioneel advies voor wielrenners, dat mij meer dan 30 jaar geleden voor het eerst werd gegeven. Ik was lid geworden van mijn plaatselijke fietsclub en had in de herfst zondagritten gemaakt (meestal alleen ik en de ‘oude jongens’), en nu was het winter.

Wat doet een kleiner voorste kettingblad?

Als je van snel ronddraaien houdt, zul je met een kleiner kettingblad de cranks kunnen ronddraaien zoals je wilt. Maar als je van grote versnellingen houdt, ga dan voor een groter kettingblad. Houd ook rekening met je conditie in combinatie met het terrein.

Gaat u sneller met een grotere kettingring?

Zal je sneller gaan als je het standaard kettingblad van je fiets, zoals de 50t die hier getoond wordt, vervangt door een groter kettingblad, zoals de 56t erachter? 99% van de tijd is het antwoord nee, je zal waarschijnlijk langzamer gaan.

Kan ik een kleiner kettingblad monteren?

Ja, dat kan je wel. Dit maakt hem geschikt voor verschillende terreinen en maakt het trappen makkelijker. Een kleiner kettingblad op je racefiets zetten is geen probleem, maar het kan zijn dat je je crankstel moet veranderen. De meeste racefietsen worden geleverd met dubbele kettingbladen en kunnen standaard of compact zijn.

Hoeveel verschil maken 2 tanden op het kettingblad?

In deze grootte zijn twee tanden vooraan ongeveer evenveel als één tand achteraan. Het is een heel kleine verandering, maar soms is het net dat kleine verschil dat de weegschaal in uw voordeel doet doorslaan.

Wat is de beste kettingringcombinatie?

Standaard Setup. Op dit moment is de meest voorkomende tandwielconfiguratie op nieuwe racefietsen een 50/34 ketting met een 11-28 cassette. Dit betekent dat het grote en het kleine kettingblad respectievelijk 50 en 34 tanden hebben, en dat het kleinste tandwiel van de cassette 11 tanden en het grootste 28 tanden heeft.