Waarom blijft mijn Sturmey-Archer 5-versnellingsnaaf hangen tussen de 1e en 2e versnelling? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Waarom blijft mijn Sturmey-Archer 5-versnellingsnaaf hangen tussen de 1e en 2e versnelling?

5 min read

Gevraagd door: Susan Johnson

Hoe stel je een Sturmey Archer 5 versnellingsnaaf af?

Stap 1

  1. Schakel naar versnelling 1.
  2. Schakel naar uitrusting 5.
  3. Verschuiving naar versnelling 2.
  4. Onderzoek de twee gele lijnen op De rechterkant van de hub.
  5. Draai de knop op de shifter waar de schakelkabel verlaat – omcirkeld in de vorige sectie. Nadat 1-2 wordt verschoven naar versnelling 1, dan naar 5, dan terug naar 2. Herhaal dan stap 4.


  6. Zijn Sturmey Archer tandwielen goed?

    De klassieke Sturmey-Archer AW naaf is het meest betrouwbare schakelmechanisme ooit gemaakt, en heeft zelden meer nodig dan een beetje middelzware olie om de zoveel tijd. 95 procent van de schakelproblemen bij 3-snelheden hebben te maken met de bedieningskabel of de versnellingspook.

    Wat zijn Sturmey Archer tandwielen?

    Sturmey-Archer naven worden door velen gezien als een alternatief voor Derailleur versnellingen, maar bij veel modellen Sturmey-Archer naven kunnen de twee gecombineerd worden tot een setup met veel van de voordelen van beide systemen – het aanbieden van meer, dichter bij elkaar liggende, versnellingen, terwijl het aanbieden van een zeer breed bereik.

    Hoe stel je een Sturmey Archer 4 Speed naaf af?

    Citaat uit de video: Als ze er een beetje naast zitten. Dan ga ik aan de stelschroef bij de versnellingspook draaien. Dit is waar de kabel uit de versnellingspook komt als ik aan die stelschroef draai. Je ziet de lijnen uit elkaar drijven.

    Hoe smeer je een Sturmey Archer naaf?

    Smering. De ideale regel voor smering is “weinig maar vaak”. Twee of drie druppels olie per week houden de naaf in topconditie.

    Hoe strak moet de naafconus zijn?

    Voor snelkoppelingsnaven moet u de kegel vastdraaien tot hij de kogellagers raakt, en dan een kwartslag (90 graden) terugdraaien. Dit maakt de lagerafstelling met opzet te los. Houd de kegel vast met de kegelsleutel en draai de borgmoer volledig vast.

    Wat is er gebeurd Sturmey-Archer?

    Toch werd Sturmey Archer verkocht aan een bedrijf met een slechte kredietwaardigheid voor dertig pond. In het proces werd tot 5 miljoen pond van de groepsbalans van Derby Cycle Corporations gehaald. Derby is de tweede grootste fietsgroep in de wereld, en de grootste in Europa. Het hoofdkantoor is gevestigd in Conneticut, USA.

    Moet ik stoppen met trappen als ik van versnelling wissel?

    Terwijl u schakelt, moet u blijven trappen om de ketting van de ene versnelling naar de volgende te laten gaan. Als je in een bepaalde versnelling staat en trapt, trekt de ketting aan de tanden van die versnelling.

    Welke fietsuitrusting is het beste voor snelheid?

    Een hoge versnelling, door fietsers soms een “grote versnelling” genoemd, is optimaal bij het afdalen of rijden met hoge snelheden. De hoogste, of grootste versnelling op een fiets wordt bereikt door de grootste voorste kettingbladmaat te combineren met het kleinste achtertandwiel of tandwiel – bijvoorbeeld uitgedrukt als ’53×11′.

    Wie heeft Sturmey-Archer tandwielen uitgevonden?

    John James Henry Sturmey
    John James Henry Sturmey (1857-1930), bekend als Henry Sturmey, wordt het best herinnerd als de uitvinder met James Archer van de Sturmey-Archer drieversnellingsnaaf voor fietsen, maar hij was als technisch redacteur en journalist sterk betrokken als pionier van de fiets- en auto-industrie.

    Hoe worden oude fietsschakelaars genoemd?

    Op de stuurpen gemonteerde schakelflippers waren vaak de standaarduitrusting van fietsen met “10 versnellingen”. Bijgevolg kregen ze de reputatie low-end componenten te zijn, ook al was het enige verschil tussen deze shifters en andere (downtube, bar-end en handlebar-mount) hun plaatsing op de fiets.

    Wat is het verschil tussen naaf en derailleur?

    Voor woon-werkverkeer zouden ze dat moeten zijn. Terwijl derailleurs regelmatig de ketting moeten onderhouden en af en toe moeten worden bijgesteld, lopen naafversnellingen meestal zonder enige verzorging. Het schakelen gebeurt binnenin de naaf, waar kleine tandwielen in elkaar grijpen om het achterwiel met een andere snelheid te laten draaien dan het tandwiel.

    Hoe vaak moet je naven herpakken?

    Een norm als “ververs je olie elke 3000 mijl” bestaat niet voor zover ik weet, hoewel hier een suggestie wordt gedaan. Ik rijd ongeveer 3.000-4.000 mijl per jaar en mijn vuistregel is om de naven elke 300-500 mijl te vervangen, en de trapas twee keer per jaar. Dat komt neer op een naafrevisie om de maand.

    Hoe vaak moet ik mijn naven smeren?

    Standaard kegelvormige wiellagers van aanhangwagens moeten bij normaal gebruik ongeveer elk jaar of elke 12.000 mijl opnieuw met vers lagervet worden gevuld. Onder bepaalde omstandigheden kan dit interval korter zijn, bijvoorbeeld als u de aanhangwagen regelmatig onder extreme hitte of in de buurt van zijn maximale laadvermogen trekt.

    Moet je een naaf invetten?

    Naafassemblages kunnen worden geolied of gesmeerd, en net als bij motoren en transmissies hebben het smeermiddel en de smeringspraktijken een aanzienlijke invloed op de levensduur en de werking ervan. Hoe beter u deze onderdelen verzorgt, hoe langer ze meegaan.

    Hoe stel ik mijn achternaaf af?

    Citaat uit de video: Schroef de kegel in of uit om het lager op de freehub strakker of losser te zetten. Maak kleine aanpassingen en controleer het lager tussendoor.

    Hoe stel je een naaf af?

    Citaat uit de video: Vastdraaien. Draai de borgmoer met de hand op de kegel. Als het goed is voelt de as nu wat ruw aan. Gebruik nu je kegelsleutel om de kegel tegen de borgmoer aan te draaien. Het moet strak zitten.

    Hoe stel ik mijn versnellingsnaaf af op mijn fiets?

    Citaat uit de video: Dus ga gewoon terug naar de derde versnelling. En wat je moet doen is deze kabel vastdraaien. Heel eenvoudig om te doen, gebruik gewoon je vingers. En draai deze kabel aan.

    Hoe pas ik de spanning van mijn fietsschakeling aan?

    Citaat uit de video: Dus wat je moet doen is eerst je motor in de kleinste versnelling zetten, waarbij je alle kabelspanning loslaat. En je zult voelen dat hij vrij los zit. Hier. Zodra je dat gedaan hebt.

    Heeft de kettingspanning invloed op het schakelen?

    Een te losse of te strakke ketting zal de motor doen trillen of schokken wanneer de bestuurder schakelt.

    Hoe lijn je shifters uit?

    Citaat uit de video: Dus we willen de hoek van de shifter. de daling van de stang volgen. Dus het moet mooi recht zijn, het is een goed uitgangspunt. We hebben een positie waar we hem willen hebben.