Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Waar worden sproeiers voor gebruikt?

4 min read

Sproeiers in carburateurs Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.

Hoe werken sproeier maten?

De vorm en de diameter van het sproeiergat bepalen de doorlaat van benzine. Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel.

Hoe werkt een 4 takt carburateur?

Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).

Hoe werkt een verstelbare sproeier?

Als je motor warm is, laat je hem in zijn vrij stationair lopen, dan stel je de sproeier zo af dat de motor het snelst draait, daarna draai je de sproeier nog een heel klein stukje open.

Waar zit een sproeier?

De sproeier hangt in de vlotterkamer die gevult is met brandstof. Door de onderdruk die onstaat door de langs stromende lucht word de benzine door de sproeier naar buiten ”gezogen”. De grote van de sproeier regelt de hoeveelheid benzine bij de lucht.

Hoe weet je of je sproeier te klein is?

Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.

Hoe weet je welke maat sproeier je hebt?

Welke sproeier zit er standaard in?

  1. Schroef je rechter zijkapje er af.
  2. Haal de carb. …
  3. Schroef je vlotterbakje ( meestal zwart) onder je carb los.
  4. Dan zie je een koper kleurig schroefje dat iets uitsteekt met een gaatje er in.
  5. Dat is de sproeier en op de zijkant staat welke maat je moet hebben.

Hoe carburateurs synchroniseren?

Carburateur synchroniseren – aan de slag

  1. 01 – Belangrijk – eerst luchtdoorlaat minimaliseren. Warm de motor eerst met een korte rit op, zet de bike op de middenbok en schakel de motor uit. …
  2. 02 – Montage en aansluiting van de synchroontester. …
  3. 03 – Alle meters gelijkzetten. …
  4. 04 – Pas de carburator aan op dezelfde meetwaarden.

Wat is beter carburateur of injectie?

Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.

Wat spuit je in de carburateur?

Precies in die vernauwing zit een smal buisje, met de opening naar boven. In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.

Welke stationair sproeier nodig?

De stationair sproeier heeft een maat er op. Bijvoorbeeld: Je kunt de lucht schroef niet verder in draaien, je mengsel blijft te arm, dan moet je een grotere stationair sproeier hebben. Over het algemeen is 1 maat groter 1 slag op de stelschroef.

Welke sproeier dellorto 17 5?

Standaard zit er een 80 in 17.5mm, die kun je gewoon laten zitten. Gisteren ook een 17.5mm dellorto geprobeerd op mijn 2-takt aerox (multivar, sito plus, prop uit luchtfilter) maar kreeg het gevoel dat hij enorm inhield met de standaard sproeier 80.

Hoe stel je een 2 takt af?

Zo ver ik weet gaat het als volgt:

  1. Zet de stationair schroef zo laag dat de scooter net niet uitvalt.
  2. Draai nu aan de lucht schroef en zoek het hoogste toerental mogelijk en laat de schroef hier op staan.
  3. Draai nu aan de stationair schroef tot het gewenste toerental is bereikt.

Hoe stel je de Luchtschroef af?

Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.

Wat is een te rijk mengsel?

Als de lambdawaarde onder de 1 daalt, spreken we van een rijk mengsel, omdat niet alle brandstof wordt verbrand. Als er te veel lucht is, resulteert dit in een lambdawaarde die groter is dan 1. Nu wordt het mengsel arm genoemd, omdat er meer lucht beschikbaar is dan nodig is voor de verbranding.