Waar komt het geluid van aero-wielen vandaan?
4 min read
Gevraagd door: Landon Meyer
Maken carbon wielen lawaai?
Als je het holle geluid van carbonvelgen bedoelt, zal dat bij de ondiepere minder het geval zijn dan bij de diepere. Als je piepen bedoelt, hebben veel mensen, waaronder ikzelf, succes gehad met het gebruik van Reynolds blauwe remblokken op “generieke” carbonvelgen.
Maken aerowielen echt een verschil?
Het gebruik van aerodynamische wielen blijkt de CdA van een fietser met 3-5% te verminderen, dus als je 350W aan vermogen genereert, kun je met aerodynamische wielen je snelheid op een vlakke weg zien toenemen van 44,6 km/u tot 45,4 km/u, een toename van 1,63%.
Hoe werken aero-wielen?
Aero wielen “glad” de luchtstroom
Aerowielen doen dit door de wervelstromen af te vlakken, waardoor de wielen stiller door de lucht kunnen “snijden”. Ze veroorzaken minder luchtweerstandturbulentie. Ideale aerowielen worden hier beter in naarmate ze sneller draaien.
Hoeveel tijd besparen aerowielen?
De tijdwinst voor goede aero-wielen is aanzienlijk, zo blijkt uit Barry’s onderzoek naar de SystemSix en de nieuwe Knot64 aero-wielen. Zelfs op een aero racefiets leverde de toevoeging van aero-wielen een tijdwinst van 48 seconden op tijdens een 40 km lange TT bij 300 watt, vergeleken met een typische 30 mm dikke lichtmetalen set trainingswielen.
Waarom zijn dure fietsen zo luidruchtig?
“Ten eerste zijn de wielen van dure fietsen vaak erg licht, soms hol, zodat het geluid van de freewheel wordt versterkt als het langs de spaken naar de velgen trilt,” zegt Andrew Laws, een fietsblogger en voormalig redacteur van de fietsnieuwssite VeloBalls.com.
Waarom zijn Hunt wielen zo luid?
Ze zijn misschien luidruchtiger dan sommige andere naven, maar dit wordt algemeen beschouwd als een teken van goede techniek. Dit is het geluid van de positieve aangrijping van de pallen in het naafhuis. Elke pal is afzonderlijk geveerd met behulp van een sterke bladveer, die in verbinding staat met één van de 45 ratelpunten in de naaf.
Zijn aerowielen zwaarder?
Het meest aerodynamische wiel in een rechte lijn, vlak parcours zonder zijwind, is een schijf. Alle aërodynamische voordelen komen echter met een nadeel; aërodynamische wielen zijn zwaarder dan een standaard spaakwiel dankzij de extra materialen die in de velgbescherming worden gebruikt, wat betekent dat er meer energie nodig is om ze op snelheid te krijgen.
Hoeveel sneller zijn diepe velgen?
Bij hellingen van minder dan 5% zijn diepere wielen beslist sneller. En bij hellingen van meer dan 5% – althans bij onze amateursnelheden – zullen lichtere wielen sneller zijn. Bij dit gemiddelde van 5% en een gemiddelde snelheid van 10,5 km/u waren de diepere wielen iets sneller.
Waarom zijn diepere wielen aerodynamischer?
Hoe dieper het profiel van je velg is, hoe aerodynamischer hij zal zijn. Om een wiel met een diepe doorsnede te maken is iets meer koolstofvezel nodig. Hierdoor neemt het gewicht toe, maar onderzoek heeft uitgewezen dat over de meeste race- en trainingsafstanden de vermindering van de luchtweerstand de toename van het gewicht compenseert.
Welk motorgeluid is het beste?
Top tien best klinkende motorfietsen
- Triumph Street Triple RS (2020) Er zijn maar weinig motoren die zo goed klinken op een standaard uitlaatsysteem dan de nieuwe Triumph Street Triple RS. …
- Yamaha R1 M (2020) …
- Kawasaki H2 Ninja. …
- Norton Manx 500. …
- Honda CRF1100 Africa Twin. …
- Aprilia RSV 4. …
- MV Agusta F4. …
- Honda CBR1000RR-R SP.
Waarom willen mensen luide naven?
Omdat luide naven meer aangrijppunten en pallen hebben, grijpen ze sneller in, waardoor je snel kunt trappen. Door de snelle aangrijping wanneer u begint te trappen, gaat er minder energie verloren via uw pedalen.
Wat is luider, een auto of een motor?
Citaat uit video: Похожие запросы
Hoeveel tijd winnen aërodynamische wielen in de Ironman?
Bij 20 mph, bespaart een 45mm aero wielset 99 seconden over 40km, terwijl de 90mm diepe optie van het merk dat verhoogt naar 116 seconden. Of voor een Ironman bij 25 mph, je kijkt naar het snijden van respectievelijk zes tot zeven minuten. Hoe lager de snelheid, hoe groter de tijdsbesparing.
Hoeveel sneller zijn Zipp wielen?
Uit zijn testen, ontdekt de ruiter: Met conventionele wielen kan hij 20 minuten rijden aan een gemiddelde snelheid van 41,12 km/u met een gemiddeld vermogen van 379 watt. Met de Zipp 808 NSW aero-wielen rijdt hij 51 minuten met een gemiddelde snelheid van 41,13 km/uur en een gemiddeld vermogen van 344 watt.
Hoe diep moeten aero-wielen zijn?
Hoe diep? Velgdiepte is in grote lijnen een afweging tussen gewicht en vlakke snelheid. Ondiep 25 – 40mm Kan lichter zijn, geweldig voor bergbeklimmen en versnellen. Middeldiepte 40 – 60 mm – Is vaak de beste all-round optie – relatief licht voor het klimmen, en toch snel op het vlakke – het beste van beide werelden.
Zijn 50mm wielen goed om te klimmen?
Ze zijn licht en klimmen ook heel goed. De beste allrounder. 50 mm zal iets sneller zijn voor een beginnende rijder, die een groep wil oprijden in chaingangs enz. De gemiddelde snelheid kan met 2 tot 3 km/u toenemen ten opzichte van box-sectie wielen.
Waarom zijn diepe wielen sneller?
Wielen met een diepe doorsnede zijn aerodynamischer dan standaard racefietswielen met een rechte doorsnede. Simpel gezegd maakt dit je sneller voor dezelfde hoeveelheid inspanning. Behalve dat ze je sneller maken, is er geen racefiets die er niet cooler uitziet met aero-wielen.
Welke wielen gebruiken de profs?
Niet verwonderlijk, gezien het aantal teams dat Shimano sponsort, zijn Dura-Ace wielen overal in het profpeloton te vinden. Dit is Chris Froome’s Pinarello Dogma F10 uitgerust met C60’s, waarbij de 60 verwijst naar de velgdiepte in millimeters. Shimano’s officiële gewichten voor de tubular versies zijn 666g (voor) en 830g (achter).