Vergroting van de uitvaleinden van de vooras
5 min read
Gevraagd door: Victoria Thompson
Hoe weet ik welke maat steekas ik nodig heb?
Daarom moeten steekassen worden gemeten naar totale lengte. Afhankelijk van de dikte van de uitvaleinden is de totale lengte meestal 20-30 mm langer dan OLD. De meest gebruikelijke steekas OLD afmetingen zijn 100 mm, 110 mm en 150 mm voor voorassen en 130 mm, 135 mm, 142 mm, 148 mm en 197 mm voor achterassen.
Zijn steekassen uitwisselbaar?
Omdat steekassen een relatief nieuwe uitvinding zijn, is er momenteel geen industriestandaard. Talloze verschillende fabrikanten produceren hun steekassen volgens verschillende specificaties, waardoor het voor Tailfin onmogelijk is om een enkele steekas te maken die geschikt is voor elke fiets.
Wat is een boost steekas?
Boost steekassen
Dit betekent dat de naafflenzen verder uit elkaar kunnen worden gezet om de laterale stijfheid van het wiel te vergroten, maar het maakt Boost onverenigbaar met alle oudere normen. Het plaatst de kettinglijn ook 3 mm verder naar buiten, wat de speling tussen de band en het kettingblad verbetert.
Wat is een uitvalas?
Bij een steekassysteem hebben de uitvaleinden gesloten cirkelvormige openingen, in plaats van een open uiteinde. Dat betekent dat er geen risico is dat het wiel eruit valt tijdens het rijden. De steekas gaat door het uitvaleinde aan de ene kant van het wiel en schroeft in de schroefdraad van het uitvaleinde aan de andere kant.
Hoe strak moeten steekassen zijn?
Hoe vast moet mijn steekas zijn? Doorgaans moeten steekassen worden aangedraaid met een koppel van 12-15 Nm (Newtonmeter). Dit is net genoeg om de as vast te zetten zodat hij niet losraakt tijdens het rijden. U moet uw as nooit zo strak mogelijk aandraaien.
Moet je de as invetten?
Door de schroefdraden in te vetten voorkom je niet alleen roest en corrosie, je maakt het ook een stuk veiliger en gemakkelijker om je wielen te verwijderen en te monteren. Het aanbrengen van vet op de assen zelf is minder belangrijk, omdat je wielen op de lagers draaien.
Zijn steekassen beter dan snelspanners?
1. Schroefassen zijn veiliger- Dit is waarschijnlijk het grootste voordeel voor de gemiddelde fietser. Schroefassen vergroten de veiligheid doordat het bijna onmogelijk is dat het voorwiel tijdens de beweging uit de uitvaleinden komt. De uitvaleinden kunnen niet verticaal van de assen af omdat ze gaten hebben in plaats van u-vormige sleuven.
Wat is een steekas adapter?
Wat is een steekas op een mountainbike? Een steekas (TA) is een wielbevestigingssysteem waarmee een wiel op een naaf wordt vastgezet tussen een paar uitvaleinden op een fietsframe of -vork. De steekas schroeft rechtstreeks door de gaten in de vork/frame en in de wielnaaf, waardoor het wiel niet losraakt.
Kun je een snelspanner gebruiken voor de steekas?
Citaat uit de video: Daarmee kun je een snelspanner gebruiken. Op een steekas. Wiel. Het werkt heel simpel, ik weet dat sommige andere merken deze maken, alles wat je moet doen is deze adapter in de naaf schuiven.
Wat is het verschil tussen 20×110 en 20×110 boost?
Het verschil zit in de plaatsing van de schijfremrotor en de breedte van de flens, waar de spaken aan de naaf vastzitten. Hoewel beide naven 110 mm breed zijn, heeft de boost-versie naafflenzen die 5 mm naar elke kant zijn verplaatst, waardoor de schijfbevestiging ook dichter bij de vork zit.
Kun je boost naar niet boost omzetten?
Geen enkele. Een Boost frame vereist een Boost naaf, en in tegenstelling tot de overgang van 135mm quick release naar 142×12 is de eigenlijke naaf breder geworden, wat betekent dat het niet mogelijk is een Boost frame te gebruiken zonder Boost wielen, of Boost wielen te gebruiken in een niet-Boost frame.
Zijn boost hubs de moeite waard?
Is het de moeite waard om te investeren in een met Boost uitgeruste fiets? Het korte antwoord is ja. Boost brede naven helpen wielen, vorken en frames stijver en sterker te maken, en dat vertaalt zich in een veel voorspelbaardere fiets.
Wat gebeurt er als je de steekas te strak aandraait?
De as te weinig aanhalen is gevaarlijk, en te veel aanhalen kan de vork/frame uitvaleinden beschadigen. Een goede oplossing zou zijn om de positie van de remklauw zelf ten opzichte van de schijf aan te passen.
Hoe draai je een doorgaande as aan?
Citaat uit de video: Dan zet je gewoon de steekas terug. In het frame. En zoek dan de schroefdraden en schroef hem er nu in als je moeite hebt om de schroefdraden aan de andere kant van de naaf te vinden.
Hoe strak moet het voorwiel staan?
Hij moet strak genoeg zitten om hem dicht te krijgen, maar niet zo strak dat het lijkt alsof je aan het bevallen bent. De gesloten QR-hendel moet vóór of na de voorvork zitten en tussen de achtervork en de achtervork van de achterdriehoek, of net onder de achtervork.
Hoe pas je doorgaande assen?
Citaat uit de video: Als je de afgewerkte positie van de hendel moet veranderen. U kunt het asnet aanpassen als de asmoer een borgkap heeft gebruik dan een kleine inbussleutel om de schroef en de plaat te verwijderen.
Hoe meet je een achteras?
Citaat uit de video: Met de semi float een sleutel ga je je meetlint nemen vanaf de buitenkant van de flens.
Hoe weet ik welke maat mijn fietsnaaf heeft?
Hubflensdiameter – De afstand over de flens van de naaf van gat tot gat.
Hier is hoe deze afstanden te meten:
- Bekijk de afstand tussen de slotmoeren (waarbij de hub in de dropouts zit) – 100 of 110 mm is typisch voor de voorkant. …
- Neem dat nummer en deel door 2.
- Meet vervolgens van de flens naar de vergrendelmoer.
Hoe meet je een as op een compound boog?
Citaat uit de video: Loop door de nokken of de wielen. En door de ledematen. En ze houden alles bij elkaar. Dus de afstand van deze as tot deze as wordt je as tot as lengte.
Is een langere boog van as tot as beter?
Langere ATA bogen hebben een soepeler trekcyclus. Vanaf 34 inch beschouw ik een langere ATA. Ze zijn ook iets langzamer in termen van het aantal voet per seconde dat de pijl aflegt. Hoewel er jagers zijn die hiervan houden, zijn ze veel populairder in de wereld van het boogschieten.
Is 300 fps goed voor een compoundboog?
Alles tussen de 250 en 300 fps is perfect.