Totaal remfalen - proberen te begrijpen wat er gebeurd is - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Totaal remfalen – proberen te begrijpen wat er gebeurd is

5 min read

Gevraagd door: Birhanie Pineda

Wat veroorzaakt totaal falen van de remmen?

De meeste remfouten zijn te wijten aan voertuigen die hun remdruk verliezen. Remdruk gaat meestal verloren wanneer een remklauw te veel wordt belast omdat de remblokken en rotoren te dun zijn. Dit gebeurt wanneer u te lang wacht met het vervangen van uw remblokken.

Wat gebeurt er bij een remfout?

De remvloeistof loopt dan langzaam weg, totdat er niet meer genoeg is om de druk van het pedaal op de banden over te brengen. De remmen kunnen ook defect raken wanneer de schijven of trommels verslijten, zodat ze niet meer genoeg wrijving op de wielen kunnen uitoefenen om ze tot stilstand te brengen.

Wat is totale remuitval?

Totale uitval van de remmen
Dit betekent dat als het systeem uitvalt, u niet meer kunt remmen. Gedeeltelijke uitval van remmen komt vaker voor, dankzij moderne passagiersvoertuigen met een gedeeld systeem.

Hoe voorkom je totale uitval van de remmen?

Onderhoud de auto regelmatig: Het regelmatig onderhouden van uw auto is de sleutel tot het voorkomen van problemen met het remsysteem. Vervanging van remblokken, inspectie van remblokken, remvloeistof en rotoren is noodzakelijk om de remmen in perfecte staat te houden. Regelmatig onderhoud kan dus remfouten voorkomen.

Kan lage remvloeistof storingen in de remmen veroorzaken?

Wanneer u te weinig remvloeistof hebt, kan dit gevolgen hebben voor uw remblokken. Remblokken zijn essentieel voor het remsysteem van uw auto, dus een laag vloeistofpeil kan ervoor zorgen dat de remblokken niet werken zoals het hoort.

Kan ABS remproblemen veroorzaken?

Wanneer het correct functioneert, is het ABS-systeem specifiek ontworpen om te voorkomen dat de wielen blokkeren bij hard remmen, waardoor tractieverlies wordt voorkomen. In bepaalde gevallen kan een defecte ABS-module zich echter onregelmatig gedragen, waardoor uw remmen zelfs onder normale rijomstandigheden blokkeren.

Wat is de juiste actie bij een defecte rem?

De auto terugschakelen
Als je de remmen opnieuw test en merkt dat ze niet reageren en je auto niet wil remmen, begin dan terug te schakelen. Of u nu een auto met automatische of handgeschakelde transmissie hebt, u moet terugschakelen naar een lagere versnelling, zodat de motor voor u kan remmen.

Hoeveel kost het om een hele remleiding te vervangen?

Doorgaans betaalt u tussen de 250 en 500 dollar voor een remleiding. Dit wordt uitgesplitst in arbeidskosten, die tussen de 40 en 50 dollar liggen, en kosten voor onderdelen, die tussen de 150 en 275 dollar liggen. Meestal moeten remleidingen worden vervangen rond de 100.000 mijl.

Hoe vaak moeten de remmen worden vervangen?

Remblokken: Wanneer vervangen?
Als algemene regel geldt dat u uw remblokken om de 10.000 tot 20.000 mijl moet laten vervangen om slijtage tot een minimum te beperken. Voor uw rotors hebt u iets meer tijd. Uw rotors moeten worden vervangen tussen 50.000 en 70.000 mijl om uw remmen in topconditie te houden.

Hoe vaak komen defecte remmen voor?

Remfouten kunnen om verschillende redenen optreden, maar zijn relatief zeldzaam. In feite zijn remfouten slechts verantwoordelijk voor een zeer klein aantal van alle auto-ongelukken. Dat betekent echter niet dat u uw remmen als vanzelfsprekend moet beschouwen – elk type auto-ongeluk kan gevaarlijk zijn en tot ernstig letsel leiden.

Kun je gewoon remvloeistof toevoegen?

Als uw remvloeistof op of boven het “MIN”-streepje staat, is uw remvloeistofpeil in orde en hoeft u niets toe te voegen. Als uw vloeistof onder het “MIN”-streepje staat, wrik dan voorzichtig de dop van het reservoir los en voeg remvloeistof toe totdat het peil net onder het “MAX”-streepje staat. Niet overvullen.

Kunnen remmen uitvallen en dan weer werken?

Wat is hier aan de hand? Het komt zelden voor dat de hoofdremcilinder wordt vervangen als onderdeel van een zogenaamde “complete remoperatie”. Bijgevolg is het mogelijk dat de hoofdremcilinder het begeeft, zelfs nadat u net een “complete rembeurt” heeft gehad.

Wat zijn de mogelijke oorzaken voor het falen van een luchtremsysteem?

Een andere veel voorkomende oorzaak van defecte luchtremmen is dat vrachtwagenchauffeurs de remmen overmatig gebruiken bij het afdalen van steile hellingen. Wanneer een vrachtwagenchauffeur te veel op de remmen vertrouwt, kan dit leiden tot oververhitting, defecten en zelfs brand.

Wat zijn de oorzaken van defecte vrachtwagenremmen?

Redenen voor het falen van remsystemen voor grote vrachtwagens zijn onder andere: Gebrek aan onderhoud. Verkeerd uitgelijnde remvoeringen, klevende remklauwen, vervuiling door olie, lekkende vloeistofleidingen en andere mechanische problemen kunnen zich snel ophopen en leiden tot een storing onder belasting.

Kunnen remmen uitvallen en dan weer werken?

Wat is hier aan de hand? Het komt zelden voor dat de hoofdremcilinder wordt vervangen als onderdeel van een zogenaamde “complete remoperatie”. Bijgevolg is het mogelijk dat de hoofdremcilinder het begeeft, zelfs nadat u net een “complete rembeurt” heeft gehad.

Waarom gaat mijn rempedaal naar de vloer?

Als uw auto trommelremmen achter heeft en het rempedaal gaat naar de vloer, kunnen de achterste remschoenen niet goed uitgelijnd zijn. Sediment. Soms wordt bij het plaatsen van nieuwe remblokken per ongeluk sediment terug in het hydraulische systeem geduwd. Dit sediment kan de hoofdremcilinder beschadigen.

Wat zijn de symptomen van een defecte hoofdremcilinder?

Het rempedaal gedraagt zich abnormaal
Bij een defect zal de cilinder de druk niet goed verdelen, waardoor het pedaal wordt aangetast. Wanneer u uw auto blijft gebruiken met een slechte cilinder, zal deze verslijten en gaan lekken. Het pedaal zal ook sponzig en papperig aanvoelen en ver naar beneden zakken wanneer het wordt ingedrukt.

Wat gebeurt er als je hoofdremcilinder het begeeft?

Als de vloeistof langs de afdichtingen in de cilinder lekt, kan het pedaal even stevig aanvoelen, maar het zal niet stabiel blijven; het zal sponzig aanvoelen en naar de grond blijven zakken. Wanneer een hoofdremcilinder het begint te begeven, voelen de remmen soms het ene moment goed aan en verliezen ze het volgende moment hun remkracht, waardoor je dit effect krijgt.