Sinds wanneer maakt Nike NBA-truien? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Sinds wanneer maakt Nike NBA-truien?

3 min read

Hoe is het merk Nike ontstaan?

Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam “Blue Ribbon Sports” (BRS) op, voerden het merk ‘Nike‘ vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in ‘Nike, Inc. ‘, naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.

Wat is de doelgroep van Nike?

De doelgroepen waar Nike zich voornamelijk op segmenteert zijn sporters in de jonge tot middelbare leeftijdsklasse. Deze doelgroepen zijn meer bezig met sportievere merken en kleding. Initieel richtte Nike zich voornamelijk op topsport en atleten, maar dit is al lang niet meer alleen het geval.

Hoe duurzaam is Nike?

Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.

Waarom is Nike zo populair?

Dit schoenenmerk maakte zichzelf onsterfelijk door lucratieve contracten te sluiten met beroemde sporthelden zoals Michael Jordan en Tiger Woods. Nike wist vanaf het allereerste begin hoe een merk klanten aan zich kan binden.

Waarom is Nike een sportmerk?

In 1974 wordt de Waffle Trainer geïntroduceerd in de VS, een hardloopschoen met een zool in wafelpatroon. Het wordt meteen een groot succes en al snel de best verkopende sportschoen van het land! Blue Ribbon Sports verandert in 1978 de naam van de firma officieel in Nike, naar de Griekse god van de overwinning.

Doet Nike aan kinderarbeid?

In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.

Hoe gaat Nike om met het milieu?

Een van de grootste stappen die we kunnen zetten in ons streven naar CO2-neutrale, afvalvrije productie gaat om materiaalkeuze. Materialen bepalen namelijk 70% van de voetafdruk van een product. Door bestaande plastics, garen en stoffen opnieuw te gebruiken, kunnen we onze uitstoot enorm terugdringen.

Hoe ethisch is Nike?

MOVE TO ZERO VERWIJST NAAR HET STREVEN VAN NIKE NAAR EEN CO2-NEUTRAAL EN AFVALVRIJ PRODUCTIEPROCES OM ZO DE TOEKOMST VAN SPORT TE BESCHERMEN. VOLG ELKE STAP IN ONZE MISSIE EN ONTDEK NIEUWE MANIEREN WAAROP WE SAMEN ONS DOEL KUNNEN BEREIKEN.

Wat is duurzaamheidsprincipes?

De duurzaamheidsprincipes zijn de fundamentele regels voor duurzaamheid. Ze geven het kader aan voor volledige duurzaamheid. De principes zijn: Breek de natuur niet sneller af dan de tijd die nodig is om te herstellen.

Wat is de visie van Nike?

Nike Vision

De visie van Nike is als volgt: “Het beste nationale en internationale bedrijf zijn, opvallen door de goede kwaliteit, service en comfort voor onze klanten. We willen dat ons product in alle delen van de wereld wordt verkocht en gebruikt.”

Hoe duurzaam is de Zara?

Al ons linnen zal van duurzamere oorsprong zijn: biologisch linnen en gerecycled linnen. Al ons polyester zal gerecycled of duurzamer zijn tegen 2025, waardoor we minder grondstoffen verbruiken.

Wat doet Zara voor het milieu?

Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.

Doet Zara aan kinderarbeid?

Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in ‘heropvoedingskampen’ en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.