Opgehangen vorkassen
5 min read
Gevraagd door: Draek Craven
Wat zijn de onderdelen van een verende voorvork?
De verende vork bestaat uit twee belangrijke onderdelen – een veer (lucht- of spiraalveer), die de vork zijn…nou ja… veer geeft, en een demper, die de compressiekarakteristieken en de terugvering regelt. Je kunt deze twee onderdelen zien als het “brein van de operatie”.
Wat is een steekasvork?
Een steekas (TA) is een wielbevestigingssysteem waarmee een wiel op een naaf wordt vastgezet tussen een paar uitvaleinden op een fietsframe of -vork. De steekas schroeft rechtstreeks door de gaten in de vork/frame en in de wielnaaf, waardoor het wiel niet losraakt.
Hoe worden vorkassen gemeten?
Vorklengte (as-tot-kroon)
De meer gebruikelijke methode om de vorklengte bij moderne fietsen te specificeren, gemeten in een directe lijn van de vorkkroon naar de as. Lengte-op-as is de minder gebruikelijke methode om de vorklengte bij moderne fietsen te specificeren, gemeten van de vorkkroon tot de as langs de stuur-/kopbuisas.
Zijn steekassen beter?
Vergeleken met open uitvaleinden en snelspanners zijn steekassen over het algemeen stijver, veiliger en nauwkeuriger. Dit leidt tot een merkbaar voorspelbaarder rijgedrag – zelfs bij stijve vorken en hardtails – minder ongelukken door verkeerd gebruik en een consistentere plaatsing van het wiel in het frame en de vork.
Wat zijn vorkstansen?
Wat zijn stanchions? Voor wie het niet weet, stanchions zijn de gladde buizen die verbonden zijn met de kroon van je vork. Ze staan voornamelijk stil terwijl de onderste poten van de vork erover op en neer bewegen. Ze komen in verschillende coatings, bijvoorbeeld FOX gebruikt Kashima met een gouden kleur op hun fabrieksseries.
Wat is een voorverende voorvork?
Een verende voorvork is een voorvork die enige veerweg biedt en sommige hobbels en oneffenheden van de weg absorbeert. Als je met twee verschillende fietsen over hetzelfde ruwe terrein rijdt, voelt de fiets met verende voorvork minder wankel aan en rijdt hij soepeler.
Zijn steekassen beter dan snelspanners?
1. Schroefassen zijn veiliger- Dit is waarschijnlijk het grootste voordeel voor de gemiddelde fietser. Schroefassen vergroten de veiligheid doordat het bijna onmogelijk is dat het voorwiel tijdens de beweging uit de uitvaleinden komt. De uitvaleinden kunnen niet verticaal van de assen af omdat ze gaten hebben in plaats van u-vormige sleuven.
Hoe weet ik of ik een steekas heb?
Uw fiets heeft een steekas als de “drop out” een gat is, in plaats van een U-vormige dropout. Dit biedt extra veiligheid, want zelfs als de hendel aan het uiteinde van de steekas openklapt, zit hij nog steeds vast in het frame, waardoor uw wiel vast blijft zitten.
Hoe belangrijk is de steekas?
Steekassen verhogen de stijfheid van het raakvlak tussen wiel en frame en maken een nauwkeurigere plaatsing van het wiel mogelijk. Dit is bijzonder belangrijk voor remschijven, waar een kleine uitlijningsfout tot wrijving leidt. Ze elimineren ook het risico dat het wiel loskomt van de snelspanners.
Hoe weet ik welke maat as ik nodig heb?
De afstand tussen uw frame of vork
Bij een steekas voor wordt dit gemeten van de binnenkant tot de binnenkant van uw vork. Voor een steekas achter wordt dit gemeten van de binnenkant tot de binnenkant van uw frame bij de drop-outs. De O.L.D.
Hoe weet ik welke maat steekas ik nodig heb?
Daarom moeten steekassen worden gemeten naar totale lengte. Afhankelijk van de dikte van de uitvaleinden is de totale lengte meestal 20-30 mm langer dan OLD. De meest gebruikelijke steekas OLD afmetingen zijn 100 mm, 110 mm en 150 mm voor voorassen en 130 mm, 135 mm, 142 mm, 148 mm en 197 mm voor achterassen.
Welke as heb ik?
Gestempeld nummer op de as
Om erachter te komen welke as je precies hebt, kun je zoeken naar het gestempelde Dana-materiaalnummer. Dit gestempelde nummer is meestal te vinden aan de rechterkant of op de langere asbuis aan dezelfde kant van de buis als het differentieel, met het gezicht naar de achterkant van de truck.
Hoe repareer je een vorksteel?
Citaat uit de video: En wat je wilt doen met je vijl is de rand van de braam weghalen. Maar ga niet te ver dat je niet nog meer krassen toevoegt aan de staander. Gebied het's een zeer fijne.
Waarvoor dienen de staanders?
Slingers worden voor veel verschillende doeleinden gebruikt, zoals het beheersen van mensenmassa’s en wachtrijen. Veel verschillende plaatsen gebruiken scepters, waaronder banken, winkels, hotels, musea, restaurants, concertzalen, beurzen en andere evenementen. Draagbare palen gebruikt om lijnen en wachtrijen te beheren.
Wat zet je op een vorkstang?
Natte afdichting: Een schone, droge microvezeldoek werkt het best. Als u moeite hebt om zwaar vet van de afdichting of de steunen te krijgen, raden wij u aan een beetje water op de microvezeldoek te gebruiken. GEBRUIK GEEN ZEEP. Zeep breekt de goede oliën en het vet in uw vork af, waardoor een volledige revisie nodig kan zijn.
Wat zijn onderdelen die in de voorwielophanging van een auto zitten?
Ophangingssysteem: dit verbindt de wielen met het chassis en maakt gebruik van veren, schokdempers, stangen en draagarmen om schokken op te vangen en relatieve beweging mogelijk te maken.
Waaruit bestaat de voorwielophanging?
Het veersysteem bestaat uit banden, de lucht in de banden, veren, schokdempers, veerpoten, armen, stangen, verbindingen, bussen en gewrichten.
Hoe heet het bovenste deel van de fietsvork?
Bovenaan de vork zit de stuurbuis.
Hoe heet de bovenkant van de vork?
Tanden (/ˈtaɪnz/; ook gespeld als tynes), pinnen of tanden zijn parallelle of vertakkende stekels die delen van een gereedschap of natuurlijk voorwerp vormen.
Hoe worden de onderdelen van een vork genoemd?
Er is de wortel, die verbonden is met de rug. Daar is de rug, die verbonden is met de nek. Er is de nek, die verbonden is met het handvat. En er is het handvat, dat je vasthoudt om gebruik te maken van de punten, sleuven, tanden, wortel, rug en nek.
Hoe wordt een vork met 3 tanden genoemd?
Oestervork
Een smalle vork met drie tanden, deze vork (ook wel zeevruchten- of cocktailvork genoemd) is handig voor het hanteren van schelpdieren, of voor het oppakken van garnalen uit een garnalencocktail.