Mogelijke manieren om een (nieuwe) Sturmey Archer 3-speed naaf stil te leggen - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Mogelijke manieren om een (nieuwe) Sturmey Archer 3-speed naaf stil te leggen

3 min read

Gevraagd door: Stephanie Mukherjee

Hoe smeer je een Sturmey-Archer 3 versnellingsnaaf?

Smering. De ideale regel voor smering is “weinig maar vaak”. Twee of drie druppels olie per week houden de naaf in topconditie.

Hoe date je een Sturmey Archer naaf?

Naven na de Tweede Wereldoorlog
Van Sturmey Archer zijn naven duidelijk voorzien van een datum. Op deze naafdatummarkering staan de laatste twee cijfers van het jaar en de maand.

Hoe stel je een naaf met 3 versnellingen af?


Citaat uit de video: Op dat moment kunnen we de stelschroef nemen en linksom draaien. En dat zal de indicator doen bewegen.

Wie bezit Sturmey-Archer?

Het bedrijf werd in 1902 opgericht door Henry Sturmey en James Archer onder leiding van Frank Bowden, de voornaamste eigenaar van Raleigh. In 2000 werden de activa en handelsmerken van Sturmey-Archer verkocht aan Sun Race of Taiwan, dat omgedoopt werd tot Sun Race Sturmey-Archer Inc. en de productie verhuisde naar Taiwan.

Hoe maak je interne naven schoon?

U kunt dit doen:

  1. het wiel losmaken en naar voren duwen.
  2. de ketting eraf halen.
  3. het wiel naar achteren en uit de uitvaleinden trekken.
  4. duw het wiel naar voren als het uit het frame is.
  5. plaats de ketting terug en stel de wielafstand in zodat er voldoende speling is.
  6. laat een vriend het frame vasthouden en het achterwiel.
  7. monteer de reiniger en gebruik hem.


Zijn Sturmey Archer naven betrouwbaar?

De klassieke Sturmey-Archer AW naaf is het meest betrouwbare schakelmechanisme ooit gemaakt, en heeft zelden meer nodig dan een beetje middelzware olie om de zoveel tijd. 95 procent van de schakelproblemen bij 3-snelheden hebben te maken met de bedieningskabel of de versnellingspook.

Wanneer werd de Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf uitgevonden?

1902
Zijn ingenieurs werkten met patenten van Henry Sturmey en James Archer, wat in 1902 resulteerde in de eerste Sturmey-Archer versnellingsnaaf voor fietsen met 3 versnellingen.

Hoe werkt de Sturmey Archer 3 snelheid?

Citaat uit de video: En een output en een reactionair of vast in de Sturmey Archer naaf het reactionaire tandwiel is altijd het zonnen tandwiel omdat het aan de as is bevestigd het is het enige niet bewegende deel in de naaf.

Is een fiets met 3 versnellingen genoeg?

Voor de meeste mensen is een fiets met 3 versnellingen voldoende – vooral als je op zoek bent naar veelzijdigheid. Een fiets met 3 versnellingen kan de dagelijkse straten in de stad aan en maakt hellingen en afdalingen gemakkelijker. Ben je op zoek naar extra snelheid of off-road mogelijkheden, dan passen opties met hogere versnellingen beter bij je.

Hoe werkt een interne naaf met 3 versnellingen?

Drieversnellingsnaven gebruiken een planetair tandwielstelsel om een overbrengingsverhouding tussen het tandwiel en het wiel tot stand te brengen. In dit versnellingssysteem zit het zonnetandwiel vast terwijl de planeetcarier ronddraait. Hierdoor draaien de planeetwielen, die op hun beurt het ringwiel laten draaien. De bestuurder kiest een snelheid met behulp van een shifter.

Hoe werkt een fietsnaafversnelling?

Terwijl derailleurs regelmatig de ketting moeten onderhouden en af en toe moeten worden bijgesteld, hebben naafversnellingen de neiging om te lopen en te lopen zonder enige verzorging. Het schakelen gebeurt binnenin de naaf, waar kleine tandwielen in elkaar grijpen om het achterwiel met een andere snelheid te laten draaien dan het tandwiel.

Wat is een naafversnellingsfiets?

Wat is een naafversnelling? Een naafversnelling is een systeem voor het wijzigen van de overbrengingsverhouding dat op fietsen wordt gebruikt. Naafversnellingen zijn relatief onderhoudsarm, omdat alle bewegende delen in de eenheid zijn afgedicht.

Hoe stel je een Sturmey Archer 5 speed af?

Draai de kabelafsteller (2) totdat het midden van de verhoogde nok aan het uiteinde van de richtingaanwijzerstang (8) gelijk ligt met het uiteinde van de as. Draai de borgmoer ( 3) tegen de afsteller (2) aan. Selecteer de 5e versnelling, draai aan de pedaalslinger, schakel terug naar TWEEDE versnelling en controleer de afstelling.