Mijn shimano ultegra snelspanner werkt niet omdat het kogellager binnenin verloren is gegaan, kan iemand me helpen de grootte ervan te bepalen? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Mijn shimano ultegra snelspanner werkt niet omdat het kogellager binnenin verloren is gegaan, kan iemand me helpen de grootte ervan te bepalen?

4 min read

Gevraagd door: Rachael Weber

Welke maat lagers gebruiken Shimano naven?

De lagers in een Shimano achternaaf zijn ¼” in diameter en elke race bevat 9 lagers. De voornaaf is 3/16″.

Hoeveel kogellagers heeft een Shimano freehub?

Tien 3/16″ lagers per kant aan de voorkant, negen 1/4″ lagers per kant aan de achterkant.

Hoeveel lagers heeft een freewheel?

Meestal heb je 10 lagers per kant voor en 9 lagers per kant achter. Dat zijn *gewone* maten en tellingen, maar je weet het pas zeker als je de naaf gaat slopen.

Hoeveel kogellagers zitten er in een fietsnaaf?

De meeste hebben 4 lagers – twee voor de naaf en twee voor de cassette. Als een naaf niet met hoge tolerantie wordt bewerkt, zullen de boringen van de lagerbeker niet goed uitgelijnd zijn. Omdat de grotere diameter van de cassettelagers in de naaf en de cassettebody worden geperst, kunnen de binnenste, in de cassette geplaatste ringen vrij glijden.

Welke maat kogellager zit er in een vrijloop?

60 – 80 mm Binnendiameter.

Zijn alle fietswiellagers even groot?

Kogellagers zijn verwarrend
Ten eerste zijn er 4 verschillende maten kogellagers die gebruikt worden voor fietsonderdelen: 5/32″, 1/8″, 3/16″ en 1/4″. Oh, en sommige Shimano pedalen gebruiken zelfs 3/32″ kogels.

Hoe weet ik welke Shimano freehub ik heb?

Weten welke freehub je nodig hebt

  1. Bepaal het merk: zoek het merk van je bestaande cassette – waarschijnlijk is het Shimano, Sram of Campagnolo.
  2. Voor een campagnolo -cassette, kies een campy freehubububus .
  3. Tel voor een Shimano FreeHub het aantal versnellingen op de cassette. …
  4. Voor een SRAM FreeHub, tel het aantal versnellingen.


  5. Hoe weet ik of mijn fietslagers slecht zijn?

    Versleten of droge lagers voelen ruw, metaalachtig en droog aan. Soms zijn ze zo droog dat als je je vinger snel over de as haalt, de as blijft draaien omdat er geen vet in de lagers zit om hem af te remmen.

    Wat is het verschil tussen een freewheel en een freehub?

    Freewheel vs. Freehub – Verschillen in schroefdraad
    Een van de belangrijkste verschillen is dat freewheels meestal een naaf met schroefdraad hebben. Fietsen met cassettes hebben geen schroefdraad, maar glijden op de naaf met splines. Maar de verschillen gaan – zonder al te technisch te worden – dieper dan dat.

    Zitten er lagers in een vrijloop?

    Een freehub draait meestal op zijn eigen afgedichte lagers, en heeft vaak binnen- en buitenlagers om de belasting te ondersteunen.

    Welke maat hebben fietswiellagers?

    3,969 mm (5/32″) – stuurlagers (vork) en veel pedalen. 4,762 mm (3/16″) – voorwielnaven (meestal 2 maal 10 kogels – d.w.z. 10 kogels aan elke kant). 6,35 mm (1/4″) – achterwielnaven (meestal 2 maal 9 kogels) en cup en conus trapassen (2 maal 11).

    Hoeveel kogels heeft een Shimano freewheel?

    Pus “achtentwintig 3,0 mm stalen kogellagers gebruikt voor de buitenste lagersamenstelling”. Dus hij heeft er in totaal 66 nodig.

    Welke kwaliteit hebben Shimano kogellagers?

    Re: Kogellagerkwaliteit.
    Shimano- en Campag-naven van hogere kwaliteit gebruiken kwaliteit 40 of 25, en vervangingen zijn verkrijgbaar bij sommige gespecialiseerde fietsonderdelenleveranciers. De volgende kwaliteit die algemeen verkrijgbaar is bij lagerwinkels is precisie kwaliteit 10, en die zijn meestal vrij duur.

    Wat is beter kogellager of afgedicht lager?

    Veel fietsen (sommige dure modellen, maar vooral goedkope) hebben losse lagers. Wij gebruiken afgedichte lagers, zodat ze beschermd zijn tegen steenslag en weersinvloeden, en dus langer schoner en met minder wrijving draaien. Afgedichte lagers presteren even goed of beter dan losse lagers, zonder het onderhoud.

    Waarom gebruikt Shimano kop en kegel?

    Hoekcontactlagers van het cup & cone type bieden meer kracht dan afgedichte industriële cartridgelagers door hun vermogen om laterale en verticale belastingen effectiever te verplaatsen voor super soepele rotatie en langere duurzaamheid.

    Welke maat hebben de freehub lagers?

    1/4″ – de meeste traditionele trapassen vereisen 11 x 1/4″ kogellagers aan elke kant. De meeste achternaven hebben er 9 per kant nodig. 3/16″ – de meeste voornaven hebben 10 x 3/16″ lagers per kant nodig. 1/8″ – freewheels en sommige pedalen.

    Welke kwaliteit hebben Shimano kogellagers?

    Re: Kogellagerkwaliteit.
    Shimano- en Campag-naven van hogere kwaliteit gebruiken kwaliteit 40 of 25, en vervangingen zijn verkrijgbaar bij sommige gespecialiseerde fietsonderdelenleveranciers. De volgende kwaliteit die algemeen verkrijgbaar is bij lagerwinkels is precisie kwaliteit 10, en die zijn meestal vrij duur.

    Welke maat hebben MTB naaflagers?

    De meeste naven gebruiken 3/16″ voor, 1/4″ achter. Dit is echter geen universele regel. rogerzilla schreef: De meeste naven gebruiken 3/16″ voor, 1/4″ achter.

    Hoe weet ik welke lagers ik nodig heb voor mijn fiets?

    De grootte van een cartridge lager wordt bepaald door zijn binnendiameter (ID), buitendiameter (OD) en breedte. De afmetingen hebben de vorm van “15x24x5mm” of iets dergelijks. Vaak hebben ze een bijbehorende universele aanduiding, die in het geval van het bovengenoemde lager bijvoorbeeld 6802 zou zijn.

    Hoeveel kost het om fietslagers te vervangen?

    Het vervangen van beide voorwiellagers kost tussen de 260 en 480 dollar. De onderdelen alleen voor de voorwiellagers bedragen ongeveer 120 tot 200 dollar. De arbeidskosten zullen echter iets hoger liggen, namelijk tussen de 140 en 280 dollar.

    Hoe vaak moeten fietslagers worden vervangen?

    Normaal gesproken elke 12-18 maanden voor de toevallige één keer per week rijder. Maar ik heb lagers in 6 maanden en andere in 3 jaar kapot zien gaan. Laat die schokdemper eruit en hou een oogje in het zeil.