Kettingblad offset - kettinglijn - van Alfine vs. Ultegra - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Kettingblad offset – kettinglijn – van Alfine vs. Ultegra

5 min read

Gevraagd door: Kellie Berastegui

Zijn Ultegra en Dura Ace kettingbladen uitwisselbaar?

Zo kan een Ultegra (6800/8000) 11-speed ketting worden gebruikt met een Dura-Ace (9000/9100) 11-speed cassette. Ook hoeft het niveau van de ketting en de cassette niet te worden afgestemd op de rest van de groep, zodat een 105 (5800) 11-speed cassette kan worden gebruikt met een Dura-Ace (9000/9100) 11-speed groep.

Wat is een goede kettinglijn?

Kettinglijn met een interne versnellingsnaaf
Het woord “kettinglijn” verwijst naar hoe recht de ketting loopt tussen de voor- en achtertandwielen. Idealiter liggen beide tandwielen in hetzelfde vlak, zodat er geen zijwaartse beweging of spanning op de ketting ontstaat. Dit is de “perfecte kettinglijn”.

Hoe ken ik mijn kettinglijn?

De kettinglijn is de afstand tussen de middellijn van uw frame en de gemiddelde middellijn van uw kettingblad(en). Voor 1X is dit eenvoudig – als het midden van de tanden van uw kettingblad 49 mm van de middellijn van uw frame is, dan is uw kettinglijn 49 mm.

Wat is de offset van het kettingblad?

De offset van een ring is hoeveel deze afwijkt van een standaard vlakke kettingring, en wordt gebruikt om de juiste band/frame speling te verkrijgen en ook om de juiste kettinglijn in te stellen.

Waarom is Dura-Ace beter dan Ultegra?

Hoewel Dura Ace wordt beschouwd als Shimano’s allround prestatiegroep, wordt Ultegra verrassend genoeg algemeen beschouwd als veelzijdiger, voornamelijk vanwege het lagere versnellingsbereik. Terwijl Ultegra cassettes helemaal tot 34 tanden gaan, gaan Dura Ace cassettes slechts tot 30 tanden.

Wat is het verschil tussen Dura Ace 9000 en 9100?

Visueel is er niet veel verschil tussen de nieuwe Shimano Dura-Ace 9100 versnellingshendels en de vorige 9000-generatie. Maar inwendig is de schakelpook met bijna 25% verminderd voor sneller schakelen en minder handbewegingen, vooral bij meervoudig schakelen.

Hoe meet je de kettingblad offset?

De kettinglijn wordt gemeten vanaf het midden van de zitbuis tot het kettingblad (1X), of tussen de kettingbladen (2X, 4X), of het middelste kettingblad (3x). Bij offset wordt het kettingblad verder van de crank en dichter bij de zitbuis geplaatst.

Wat is beter 1X of 3X crankstel?

Versnellingsbereik van verschillende aandrijvingen:
In het bovenstaande voorbeeld van fietsen met een gewone aandrijving, halen de 1X-fietsen in hun hoogste versnelling een topsnelheid van 47 tot 48 km/u, terwijl een 2X- of 3X-fiets 15-20% meer snelheid biedt en uitkomt op 56 tot 57 km/u.

Waarom is de kettinglijn belangrijk?

De kettinglijn is om verschillende redenen zeer belangrijk: efficiëntere overbrenging; hoe minder je de ketting buigt, hoe kleiner het vermogensverlies; betere werking en minder kans dat de ketting van de ringen valt; minder slijtage door minder wrijving; betere werking van de voorderailleur; en stillere werking.

Wat is boost spacing kettinglijn?

De ideale boost kettinglijn is eigenlijk ~49-50mm als je voldoende achtervorkruimte hebt en geen grote banden gebruikt. Dit betekent dat in de meeste gevallen de huidige Wolf Tooth Drop Stop (TM) kettingbladen perfect geschikt zijn voor Boost achternaaf fietsen.

Welke kettinglijn is superboost?

Super Boost Plus 157 maakt gebruik van de bestaande kettinglijn die is ontwikkeld voor DH-fietsen, maar gebruikt standaard trailbike BB-breedtes en crankcombinaties om de prestaties van 29″ en Plus-fietsen naar een hoger niveau te tillen.

Wat is de Q-factor op een fiets?

De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van elke crankarm op het punt waar het pedaal vastzit, terwijl de standbreedte de afstand is tussen het midden van het ene pedaal en het midden van het andere.

Gaat een Dura-Ace cassette langer mee dan een Ultegra?

De ultrastijve kettingbladen en slimme hefboomwerking vertalen zich goed naar de goedkopere groep. Het schakelen achter is even scherp, en de Ultegra cassette lijkt langer mee te gaan dan de Dura-Ace versie.

Is een Dura-Ace ketting beter dan Ultegra?

Meer gebruik van de Sil-Tec coating maakt de Dura-Ace ketting duurzamer, omdat deze de hoogbelaste contactvlakken bedekt, waar dat bij de Ultegra ketting niet het geval is. De vorm van de schakels is identiek, dus er is geen verschil in schakelprestaties. Het gewichtsverschil door de holle pennen is te verwaarlozen.

Hoeveel zwaarder is Ultegra dan Dura-Ace?

Ook hier is er een klein gewichtsverschil: de Ultegra vermogensmeter-kettingset weegt 769 gram, wat 21 gram zwaarder is dan de Dura-Ace vermogensmeter van 748 gram.

Wat is het verschil tussen Dura Ace en Ultegra ketting?

In principe heeft de ultegra ketting deze coating op de pinschakelplaat en de rolschakelplaat, en krijgt Dura ace hem ook op de rol. Het andere grote verschil zijn de holle pinnen. Ultegra is $52 en Dura Ace is $65 (bikebug prijzen).

Hoe lang gaan Dura Ace kettingen mee?

Is ongeveer 2500-3000km normale levensduur voor een DA ketting? Met behulp van een 11-23 blok (Im een vlak land prairie kip) Opgemerkt laatste paar ritten wil niet vallen van de 18 tot 17 tandwiel die gemeenschappelijke versnellingen ik rijd … ook hangt op 12-11 down shift … gemeten ketting lastnite en zijn een goede 1/8 stretch

Wat is het verschil tussen 105 en Ultegra?

Het enige verschil is dat de 105 ketting deze behandeling alleen heeft op de rolschakelplaten (de binnenste), terwijl de Ultegra ketting (hierboven) deze behandeling ook heeft op de penschakelplaten (de buitenste).

Is Dura Ace crank Carbon?

Shimano heeft details onthuld van de nieuwe FC-7800C koolstofvezel Dura-Ace crankstel, dat een aluminium kern combineert met een koolstofvezel om een lichtgewicht en stijve constructie te creëren.

Is Ultegra crank Carbon?

Ze zijn identiek van vorm, maar de versnellingen van de Ultegra groep wegen 295 gram per paar Dura-Ace 230 gram per paar – maar beide hebben carbon hendels.