Ketting rammelt in de laagste versnelling ondanks aanpassing
5 min read
Gevraagd door: Eddie Buck
Waarom maakt mijn ketting geluid in bepaalde versnellingen?
Als je een constante klik hoort (vooral in bepaalde versnellingen), kan dat betekenen dat je versnellingskabels zo ver zijn uitgerekt dat je derailleur niet meer in lijn ligt, waardoor je ketting tussen de versnellingen gaat rijden of over de derailleurkooi schuurt.
Hoe voorkom ik dat mijn ketting rammelt?
Houd je ketting gesmeerd en schoon en smeer je derailleur of kettinggeleiderpoelies/hockeywielen opnieuw in. Aanhoudend gepiep van je versnellingsapparaat kan verschillende oorzaken hebben, maar bij elk daarvan moet je ervoor zorgen dat de bewegende delen goed gesmeerd of ingevet zijn.
Waarom slaat mijn ketting over onder belasting?
Problemen met tandwielindexering
Een van de meest voorkomende redenen voor een overslaande ketting is gewoon een aandrijving die een eenvoudige afstelling van de indexering nodig heeft. Dit komt zo vaak voor dat zelfs veel gloednieuwe fietsen deze symptomen kunnen vertonen. Het goede nieuws is dat dit van alle mogelijke problemen waarschijnlijk het eenvoudigst te diagnosticeren en te verhelpen is.
Waarom komt mijn ketting los als ik hard trap?
Als het crankstel los zit, kan het tijdens het trappen zijwaarts bewegen, waardoor de ketting kan losraken. Zorg er dus voor dat de crankarmen goed vastzitten en dat er geen zijwaartse speling in de crankarm of trapas zit. Sommige trapassen kunnen worden aangedraaid.
Waarom maakt mijn motor een ratelend geluid?
Fietsen hebben veel bouten en elk daarvan kan losraken en rammelen tijdens het rijden. Als je gerammel hoort, zoek dan uit waar het vandaan komt en controleer of alle bouten in dat gebied goed vastzitten. Controleer ook de bouten waarmee de bidonhouder aan het frame is bevestigd. Een losse bidonhouder kan veel lawaai maken.
Waarom maakt mijn fiets een krakend geluid als ik trap?
Losse cassettetandwielen kunnen ook de oorzaak zijn van het krakende geluid bij het trappen van de fiets. Om losse cassettetandwielen aan te pakken, moet u een cassetteborgtang gebruiken, samen met een verstelbare sleutel, en de losse onderdelen vastdraaien. Zo kunt u de klikgeluiden verminderen of elimineren.
Wat is een kettingklap?
Het klappende geluid van de fietsketting tegen de achtervork tijdens het rijden over ruw terrein. zelfstandig naamwoord.
Kan ik WD-40 gebruiken op een fietsketting?
WD-40 is een geweldig fietsketting smeermiddel op waterbasis en zal de ketting niet alleen goed smeren, maar ook roest- en corrosievrij houden. Het minimaliseert ook de ophoping van vuil, wat de slijtage van de ketting vermindert.
Hoe voorkom ik dat mijn fietsketting klapt?
Sommige fietsen zijn uitgerust met achtervorkbeschermers, maar die zijn vooral bedoeld om het frame eronder te beschermen, niet noodzakelijk om lawaai te voorkomen. Een goedkope en populaire oplossing is om een binnenband op te knippen en rond de achtervork te wikkelen, of er kan bescherming worden gekocht om die lawaaierige ketting het zwijgen op te leggen.
Hoe weet ik of mijn kettingblad versleten is?
“Ruw/ruisend lopen is de beste manier om te zien of een kettingblad aan vervanging toe is,” zegt Chris Mckenney van SRAM. “Tenzij een kettingblad ver over zijn levensduur heen is, is het heel moeilijk om dit visueel te zien; de tanden van een kettingblad nemen tijdens het gebruik langzaam de vorm aan van een haaienvin.
Waarom slipt mijn nieuwe ketting?
Meestal wordt het slippen van een nieuwe fietsketting veroorzaakt door losse kabels. De nieuwe schakelkabels rekken veel uit tijdens de eerste paar ritten. Na verloop van tijd rekken de kabels veel te ver uit, en dan ontstaat het probleem, en begint je ketting te slippen tussen de versnellingen.
Hoe strak moet een fietsketting zitten?
Hij moet zo strak zitten dat u hem maar een centimeter op en neer kunt bewegen. Als hij doorhangt of veel losser zit, moet u de ketting strakker zetten.
Is het normaal om je motorketting te horen?
Een gezonde ketting is sowieso lawaaierig, maar je moet hem zelf niet kunnen horen tijdens het rijden. Een trilling of geratel (soms ook voelbaar via de voetsteunen) duidt op krappe plekken of stijve schakels. U moet uw ketting grondig reinigen en controleren op vastzittende schakels, losse rollen en overmatige rek.
Hoe vaak moet een fietsketting worden vervangen?
ongeveer elke 2.000 tot 3.000 mijl
De meeste monteurs zijn het erover eens dat u uw ketting ongeveer om de 2.000 tot 3.000 mijl moet vervangen, afhankelijk van uw rijstijl. Veel Tour De France rijders verslijten twee of zelfs drie kettingen op hun primaire fiets in de loop van de drie weken durende race.
Maken nieuwe fietskettingen lawaai?
Dit gebeurt geleidelijk, dus wanneer een nieuwe, “strakke” ketting wordt gemonteerd, zal deze niet perfect aansluiten op de versleten tandwielen en het slijpen veroorzaken dat u ervaart. Als ze niet te erg zijn kan het knarsen afnemen naarmate ze samen slijten, maar het kan ook tijd zijn voor een nieuwe cassette, of eventueel kettingbladen.
Waarom maakt mijn motorfiets lawaai als ik schakel?
Het plofgeluid komt doordat de versnellingspook niet synchroon loopt met het tandwiel. Tot op zekere hoogte kan dit worden voorkomen door de ketting af te stellen. Maar een klein beetje van dat geluid zal blijven nadat de motor een paar honderd kilometer heeft gereden. Het is niet schadelijk voor de motor.
Maken nieuwe fietskettingen lawaai?
Dit gebeurt geleidelijk, dus wanneer een nieuwe, “strakke” ketting wordt gemonteerd, zal deze niet perfect aansluiten op de versleten tandwielen en het slijpen veroorzaken dat u ervaart. Als ze niet te erg zijn kan het knarsen afnemen naarmate ze samen slijten, maar het kan ook tijd zijn voor een nieuwe cassette, of eventueel kettingbladen.
Hoe smeer ik mijn fietsketting?
Citaat uit de video: De buitenkant van de ketting. Hoeft geen smering te hebben. Het enige voordeel van een beetje olie aan de buitenkant is om corrosie te voorkomen.
Wat is kruisketting op een fiets?
Kruisketting is wanneer je in je grote kettingblad en het grootste tandwiel van je achterste cassette zit, of op je kleine kettingblad en je kleinste tandwiel. Het probleem is dat dit je ketting diagonaal tot het uiterste rekt, en onnodig, omdat je ook gewoon naar je andere kettingblad kunt schakelen en een vergelijkbare overbrengingsverhouding kunt vinden.
Wat is de zwaarste versnelling op een fiets?
Hoge versnelling = hard = goed om af te dalen: De “hoogste” versnelling op je fiets is het grootste kettingblad vooraan en het kleinste tandwiel op je cassette (achterversnelling). In deze stand is het trappen het zwaarst en kun je versnellen terwijl je afdaalt.
Moet je trappen tijdens het schakelen?
Ten eerste, vergeet niet dat je moet trappen als je schakelt. Dat komt omdat de ketting moet bewegen zodat de derailleurs de ketting kunnen “ontsporen” van tandwiel naar tandwiel. Ten tweede, trap in een stevig tempo.