Is het normaal dat een derailleurpoelie een beetje “wiebelt”? Of betekent dat dat het tijd is om te vervangen
5 min read
Gevraagd door: Faith Miles
Hoe vaak moeten derailleurs worden vervangen?
Derailleurs gaan bijna onbeperkt mee. De jockeywielen zullen na verloop van tijd (tienduizenden km) slijten, maar de rest van het mechanisme zou geen noemenswaardige slijtage moeten vertonen. Het kan zijn dat de veer op een gegeven moment breekt door materiaalmoeheid, maar ook dat is een relatief eenvoudig te vervangen onderdeel bij de meeste derailleurs.
Moeten derailleurpoelies vrij ronddraaien?
Ze moeten schoon zijn en vrij ronddraaien – als dat niet het geval is, moeten ze worden gereviseerd of vervangen, anders loop je het risico dat je derailleur afbreekt als hij de volgende keer onder de modder zit.”
Hoe weet ik of mijn achterderailleur versleten is?
Alle derailleurs slijten op een gegeven moment. Controleer op slijtage door zijdelings aan de onderste kooi te trekken. Vergelijk deze beweging in de koppeling van een nieuwe derailleur. Slordige draaipunten en koppelingen zorgen voor inconsistent schakelen, en de enige oplossing is een nieuwe derailleur.
Hoe repareer je een derailleurpoelie?
Citaat uit de video: Zorg ervoor dat u'in de juiste richting monteert in de meeste gevallen zal het schrift naar buiten gericht zijn. En in sommige gevallen zelfs een richtingspijltje. Dus let daar ook op want.
Hoe lang moet een derailleur meegaan?
Een achterderailleur van goede kwaliteit kan 3 tot 5 jaar meegaan, terwijl merkloze of kwalitatief minder goede exemplaren 2 jaar meegaan, ongeacht de duurzaamheid van de achterderailleur zal het jockeywieltje na verloop van tijd slijten en kan zeer goedkoop door nieuwe worden vervangen.
Hoe weet je wanneer je een nieuwe derailleur nodig hebt?
Als het echt vuil en plakkerig is, zal het moeilijker zijn om te schakelen zoals je beschrijft. Als met schone, gesmeerde draaipunten de derailleur nog steeds niet goed beweegt, heb je waarschijnlijk een nieuwe nodig. De voorderailleur klinkt als een probleem met de limietschroef.
Hoe lang gaan jockeywielen mee?
Tenzij u in zand of andere ultraharde omstandigheden rijdt, bijna altijd. Ze dragen vrijwel geen belasting en brengen geen koppel over, dus de slijtage van de tanden is minimaal; het bovenste jockeywiel kan de moeite waard zijn om af en toe te inspecteren en te vervangen om de redenen die u/jermleeds noemt.
Welke is de spanpoelie derailleur?
Achterderailleurs gebruiken een kooi met twee poelies. De onderste poelie trekt naar achteren om spanning te geven aan het onderste deel van de ketting. Hij wordt de spanpoelie genoemd, of kortweg “T”-poelie. De bovenste poelie geleidt de ketting naar de tandwielen.
Moet je jockeywielen smeren?
Geregistreerd. De jockeywielen zijn niet ontworpen om gesmeerd te worden. Als je er veel olie in doet, trekt het alleen maar vuil aan.
Hoeveel kost het om een achterderailleur te vervangen?
Als je je MTB naar een plaatselijke fietsenwinkel brengt, kost het vervangen van een achterderailleur gemiddeld 110 dollar. Zelf een derailleur vervangen kost ongeveer $50 (plus je tijd) Deze prijs hangt sterk af van de derailleur die je nodig hebt. Meestal zal een fietsenwinkel ook andere problemen oplossen.
Hoeveel kilometer moet een cassette meegaan?
Grofweg: fietscassettes kunnen 4000 tot 6000 mijl meegaan, en sommige tot 10.000 mijl, een equivalent van 3 tot 4 kettingen, het hangt af van de kwaliteit van de cassette zelf, het onderhoud en de rijomstandigheden.
Waarom zit mijn achterderailleur los?
Waarschijnlijk is het probleem een verbogen derailleurhanger of moet de schroef van de ondergrens worden bijgesteld. Probeer eerst de cassette te bewegen, dan de derailleur en de hanger om er zeker van te zijn dat alles goed vastzit.
Waarom slipt mijn ketting als ik hard trap?
Voorbeelden hiervan zijn versleten of verkeerd uitgelijnde derailleurpoelies, oude of slecht functionerende schakelapparaten die de indexering in sommige versnellingen verstoren, of gebroken/gebogen tanden op een of meer cassettetandwielen. Vuil en aanslag op de onderdelen van de aandrijving veroorzaken ook schakelproblemen, zoals overslaande kettingen.
Slijten derailleurveren?
Dat gezegd hebbende, derailleurveren verliezen na verloop van tijd spanning, en de draaipunten worden slapper. Shifters kunnen ook slijten (als je genoeg rijdt), en de meeste zijn niet meer te repareren. Maar voordat je geld gaat steken in deze duurdere onderdelen, kun je het beste een nieuwe kabel/behuizing proberen of een second opinion vragen.
Kun je een fiets met 7 versnellingen ombouwen naar 21 versnellingen?
Je hebt een voorversnelling, een voorderailleur met klem, een triple crankstel en een nieuwe ketting nodig, en kennis over hoe je die moet installeren en instellen. Gezien de huidige beschikbaarheid en kennis, ben je misschien beter af met een andere fiets met meer versnellingen. En waarschijnlijk een andere trapas met een langere as.
Hoeveel kosten derailleurs?
Er zijn verschillende prijzen voor vervangende derailleurs, vanaf 20 dollar tot 700 dollar. Wat is dit? Lees meer over hoe mountainbike derailleurs werken.
Slijten derailleurveren?
Dat gezegd hebbende, derailleurveren verliezen na verloop van tijd spanning, en de draaipunten worden slapper. Shifters kunnen ook slijten (als je genoeg rijdt), en de meeste zijn niet meer te repareren. Maar voordat je geld gaat steken in deze duurdere onderdelen, kun je het beste een nieuwe kabel/behuizing proberen of een second opinion vragen.
Zijn alle derailleurs hetzelfde?
Nee, fietsderailleurs zijn niet universeel. Een derailleur die werkt met de ene fiets kan niet werken met een andere fiets op basis van factoren zoals de kooilengte. Controleer het verschil tussen de kleinste en grootste tandwielen en ook de kettingringmaat om de compatibiliteit van de derailleur te bepalen.
Hoe vaak moet u jockeywielen vervangen?
Tenzij u in zand of andere ultraharde omstandigheden rijdt, bijna altijd. Ze dragen vrijwel geen belasting en brengen geen koppel over, dus de slijtage van de tanden is minimaal; het bovenste jockeywiel kan de moeite waard zijn om af en toe te inspecteren en te vervangen om de redenen die u/jermleeds noemt.