Is er een reden waarom de aanvaardbare indexering per versnelling verschilt?
5 min read
Gevraagd door: James Henderson
Wat betekent indexering van tandwielen?
Tegenwoordig zijn achterversnellingen “geïndexeerd”, wat betekent dat de versnellingspoken alleen in vooraf bepaalde posities kunnen klikken. Moderne versnellingen moeten dus veel nauwkeuriger worden afgesteld om goed te kunnen werken en de verschillende onderdelen van het systeem – tandwielen, achtervork en versnellingspook – moeten op elkaar zijn afgestemd.
Hoe pas je de indexering aan?
Citaat uit de video: En u kunt het heel eenvoudig micro-instellen door aan dit draaiknopje te draaien dat de stelschroef heet. En dat maakt de kabel strakker of losser.
Waarom schakelt mijn voorderailleur niet terug?
Veel voorkomende problemen met de voorderailleur. Voorderailleurs kunnen traag of onnauwkeurig schakelen omdat (A) het derailleurhuis niet juist geplaatst is, (B) de derailleurbegrenzingsschroeven niet juist afgesteld zijn, (C) het mechanisme vuil is of (D) de kabel beschadigd of verkeerd gespannen is.
Wat doen limietschroeven?
Het belangrijkste doel van de limietschroef is te voorkomen dat de ketting in de spaken of in het frame loopt. Door de H-limietschroef vast te draaien wordt de limiet beperkt zoals afgebeeld.
Hoe indexeer ik mijn tandwielen?
Citaat uit de video: Simpel eigenlijk je tandwielen zijn niet geïndexeerd als de derailleur niet direct onder de caucus past. En het proces van indexeren is hoe je dit probleem zou corrigeren.
Wat betekent L en H op de derailleur?
Je moet de hoge (H) en lage (L) begrenzingsschroeven op de derailleur afstellen. Van achter de fiets gezien beperkt de H-schroef de mate waarin de derailleur naar rechts kan bewegen, terwijl de L-schroef de mate waarin de derailleur naar links kan bewegen beperkt.
Kun je stationair van versnelling wisselen?
Het schakelen zelf zal waarschijnlijk geen schade veroorzaken, je gaat gewoon de derailleurs heen en weer bewegen totdat de ketting het verder bewegen verhindert.
Hoe stel je versnellingen in op een fiets?
Als u problemen hebt met schakelen naarmate u lager schakelt (lagere versnellingen zitten dichter bij het wiel), draai dan de kabelafsteller los door hem linksom te draaien. Draai de afsteller langzaam totdat de ketting in de juiste versnelling valt. Werk altijd langzaam, maximaal een kwartslag per keer.
Hoe kalibreer je een derailleur?
Citaat uit de video: Om deze opening te vergroten, draai je de B schroef aan. Om de spleet te verkleinen draait u de B schroef los. Als u de B schroef aanzienlijk heeft veranderd, controleer dan de indexering.
Wat gebeurt er als de voorderailleur te hoog staat?
Derailleur uitlijning en plaatsing
De meeste voorderailleurs kunnen in hoogte en rotatie worden afgesteld. Als de kooi te hoog is ingesteld over het grootste ringetje, presteert hij mogelijk niet goed. Een te hoge kooi kan een trage schakeling veroorzaken, en de ketting kan over de grootste ring schuiven.
Hoe strak moet de voorderailleurkabel zitten?
Het is in het algemeen een goed idee om het draaipunt van de voorderailleur te smeren met een licht smeermiddel. De binnendraden van de kabel moeten ook gesmeerd worden. Als u de knelbout van de binnenkabel hebt losgemaakt, smeer dan ook die draden. Draai deze knelbout vast met ongeveer 30-40 inch-pound.
Hoe hoog moet mijn voorderailleur staan?
Citaat uit de video: De hoogte moet worden gecontroleerd met de onderste rand van de buitenste kooi. Direct over de grootste ring hier trekken we'de shifter of kabel om deze twee vlakken op één lijn te krijgen.
Waarom slipt mijn ketting onder druk?
Dit zijn bijvoorbeeld versleten of verkeerd uitgelijnde derailleurpoelies, oude of slecht functionerende schakelapparaten die de indexering in sommige versnellingen verstoren, of gebroken/gebogen tanden op een of meer cassettetandwielen. Vuil en aanslag op de onderdelen van de aandrijving veroorzaken ook schakelproblemen, zoals overslaande kettingen.
Waarom zit mijn derailleur los?
Waarschijnlijk is het probleem een verbogen derailleurhanger of moet de schroef van de ondergrens worden bijgesteld. Probeer eerst de cassette te bewegen, dan de derailleur en de hanger om er zeker van te zijn dat alles goed vastzit.
Waarom klikt mijn derailleur?
Als je een constante klik hoort (vooral in bepaalde versnellingen), kan dat betekenen dat je versnellingskabels zo ver uitgerekt zijn dat ze je derailleur uit de lijn trekken, waardoor je ketting tussen de versnellingen gaat rijden of over de derailleurkooi schuurt. Controleer eerst of je derailleur uitgelijnd is en of de hanger niet verbogen is.
Hoe indexeer je een voorderailleur?
Citaat uit de video: Front indexering in een notendop zijn er twee dingen om te onthouden ten eerste. De limietschroeven. Net hoe ver de derailleur naar buiten of naar binnen kan bewegen, maar om de beweging van de derailleur daadwerkelijk te controleren.
Hoe herindexeer ik mijn mountainbike uitrusting?
Citaat uit de video: Dus ik ga dat vat een halve slag linksom draaien om meer spanning op die kabel te zetten.
Hoe kalibreer je een derailleur?
Citaat uit de video: Om deze opening te vergroten, draai je de B schroef aan. Om de spleet te verkleinen draait u de B schroef los. Als u de B schroef aanzienlijk heeft veranderd, controleer dan de indexering.
Hoe voorkom ik dat mijn fietsketting over de voorderailleur schuurt?
Als de ketting langs de buitenrand van de derailleurkooi schuurt, probeer dan de kabelspanning te verhogen door de stelschroef tegen de klok in een kwart tot een halve slag per keer te draaien.
Wat gebeurt er als de voorderailleur te hoog staat?
Derailleur uitlijning en plaatsing
De meeste voorderailleurs kunnen in hoogte en rotatie worden afgesteld. Als de kooi te hoog is ingesteld over het grootste ringetje, presteert hij mogelijk niet goed. Een te hoge kooi kan een trage schakeling veroorzaken, en de ketting kan over het grootste ringetje schuiven.
Hoe strak moet de schakelkabel zijn?
Citaat uit de video: De bout die je kabel krimpt strak en trek die speling strak met je hand of met een tang niet te strak je hoeft echt niet te sleutelen.