Ik heb net de as van het achterwiel vervangen. Eerst zit hij los, maar zodra ik ermee rijd, wordt hij vaster en draait het wiel niet meer. Help! - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Ik heb net de as van het achterwiel vervangen. Eerst zit hij los, maar zodra ik ermee rijd, wordt hij vaster en draait het wiel niet meer. Help!

5 min read

Gevraagd door: Marta Bird

Hoe repareer je een los achterwiel?


Citaat uit video: De kleine veer hier, ik wil dat de grote diameter naar de buitenkant wijst. En de kleinere diameter naar het wiel toe. En dan schroef je dit vast.

Waarom zit mijn achterwiel los?

Als het wiel heen en weer wiebelt, zijn er twee problemen mogelijk: uw kogellagers kunnen loszitten of uw wiel kan uit het lood staan (licht gebogen zijn). Neem uw wiel af en houd de as vast. Wiebel het een paar keer op en neer.

Hoe repareer je een wiebelende achternaaf?

Citaat uit video: Dus ik'ga door en begin met het verwijderen van deze borgmoer en in feite is hij al los. Dus ik'ga de borgmoer verwijderen. En dan zal ik werken aan het verwijderen van de kegel. Daar is de borgmoer, die leg ik opzij.

Hoe zet je een wielnaaf vast?

Gebruik één hand om het wiel langzaam in zijn normale voorwaartse rijrichting te draaien en draai met de andere hand de naafmoer met het juiste draaimoment vast. Draai het wiel langzaam terwijl u aandraait. Laat het wiel zakken om het uiteindelijk vast te draaien.

Hoe kun je zien of een wiellager los zit?

Citaat uit video: En we kantelen het in en uit het voertuig. Oh. Kun je zien hoe dat beweegt. Dat betekent dat dit wiellager los zit.

Kan ik rijden met een wiebelend wiel?

Je moet er echt voor zorgen dat je remmen de band niet raken of van de onderkant van de velg vallen. Als u ook maar de geringste twijfel hebt, kunt u de fiets berijden met de andere rem als hoofdrem, en de rem op het betreffende wiel alleen voor ‘noodgevallen’ gebruiken.

Hoe weet ik of mijn auto gebalanceerd moet worden?

Wanneer je banden in balans kunt doen:

  1. Je voelt trillingen in het stuur, de vloer of je stoel.
  2. Je krijgt ze gedraaid, over het algemeen om de 5000 mijl.
  3. Op zijn minst om de twee jaar, eenmaal jaarlijks als je ruwe wegen rijdt.
  4. Je krijgt een flat en repareert een band.
  5. U koopt een nieuwe band (s).
  6. Waarom voelt het alsof mijn band wiebelt?

    Als de banden en wielen goed ronddraaien en u hebt nog steeds een probleem, dan moet u een monteur naar de auto laten kijken. De meest voorkomende oorzaak van het schudden van de auto bij 50 mph of hoger is de bandenbalans. Nogmaals, de transmissie of aandrijflijnen kunnen dit veroorzaken, maar de banden moeten het eerste zijn wat u laat controleren.

    Wat gebeurt er als je de asmoer te vast aandraait?

    Nee. Te vast aandraaien zal de lagers niet zwaarder belasten in dit soort ontwerpen. Je had die moeren flink aan moeten draaien.

    Wat gebeurt er als je een wiellager te strak aandraait?

    “Een te hoge voorspanning veroorzaakt te veel wrijving en het lager wordt heet, waardoor de smering in het gedrang komt en er uiteindelijk schilfers (materiaal dat loslaat) ontstaan aan het grote uiteinde van de rollen/sporen,” zegt hij.

    Hoe controleer je de achteraslagers?

    Citaat uit video: Maar als je op de weg rijdt. En je hebt zo’n luid gebrul, ik ben er vrij zeker van dat jullie dat kunnen horen. Als je de auto neemt en je draait hem van links naar rechts en de toonhoogte verandert.

    Hoe controleer ik mijn wiellagers?

    Citaat uit video: Dus wat we gaan doen is, we gaan de band vastpakken op de drie en negen uur positie. We gaan hem heen en weer schudden. En je kan daar zien dat je dat kleine spelletje ziet.

    Kun je losse wiellagers aandraaien?

    Ja. U kunt een los wiellager vastzetten door de afstelmoer aan te draaien als het lager los zit of door de moer los te draaien als het lager te vast zit. Voordat u dit doet, tilt u de auto op en speelt u met de auto door hem op en neer te bewegen om te controleren of het wiellager moet worden afgesteld.

    Hoe controleer je de wiellagers tijdens het rijden?

    U kunt dit testen door uw auto zachtjes te laten schommelen terwijl u langzaam rijdt. Als het geluid minder wordt als u naar rechts zwaait, dan zit het beschadigde lager waarschijnlijk in een linker wiellager. Als het geluid minder wordt als u naar links zwaait, is het rechter wiellager waarschijnlijk kapot.

    Hoe stel je een diagnose van een wiellager geluid?

    Wiellager geluiden worden luider naarmate de snelheid toeneemt. Dat is een van de beste manieren om te weten of het geluid van het wiellager komt of dat het in/rondom de motor zit. Toerentalafhankelijke geluiden kunnen worden gediagnosticeerd terwijl het voertuig stilstaat. Snelheidsafhankelijke geluiden wijzen meestal op problemen met banden of wielnaven.

    Hoe weet ik of mijn achteraslagers slecht zijn?

    De belangrijkste indicatoren van een defect achteraslager zijn lawaai, speling en lekken. Het kan moeilijk zijn om een diagnose te stellen aan een wiellager aan de hand van het geluid van een achteras. Het typische lagergeluid dat u hoort van een voorwiellager wordt gedempt door de massa van het assenstel.

    Hoe weet je of een achterwiellager slecht is?

    Tekenen dat uw wiellagers versleten zijn, zijn onder meer:

    1. Shaky stuurwiel tijdens het rijden. Wanneer u rijdt, merkt u misschien dat uw stuurwiel en, in meer extreme gevallen, de hele auto voelt alsof deze trilt.
    2. Verminderde versnelling tijdens het rijden. …
    3. Slijpende geluiden. …
    4. ongelijk versleten banden. …
    5. Vibrerend stuurwiel.