Hoe wordt de belasting van de fiets overgebracht op de naafcartridgelagers met een doorgaande as?
5 min read
Gevraagd door: Amy Evans
Wat is een doorlopende asnaaf?
Een steekas (TA) is een wielbevestigingssysteem waarmee een wiel op een naaf wordt bevestigd tussen een paar uitvaleinden op een fietsframe of -vork. De steekas schroeft rechtstreeks door de gaten in de vork/frame en in de wielnaaf, waardoor het wiel niet losraakt.
Hoe werken fietslagers?
Citaat uit de video: De kogellagers binnenin draaien rond. En elke race raakt het in een tegengestelde. Richting. En als je dit vervangt door een lager.
Hoe is de naaf aan de as bevestigd?
De meeste naven zijn aan de as bevestigd met behulp van lagers en een asmoer. De lagers, meestal rollagers, liggen in een lagerloopvlak dat in de naaf is gemonteerd, terwijl de as door het lager en de naaf wordt geleid.
Hoeveel lagers zitten er in een fietsnaaf?
Naafmontage
Zorg ervoor dat de kogels plat in de kop zitten. Voor achternaven is het gebruikelijke aantal 9 kogels van 1/4-inch diameter per kant. Voor voornaven is het gebruikelijke aantal 10 kogels met een diameter van 3/16 inch per kant.
Hoe werken doorgaande fietsassen?
steekassen
Bij een steekassysteem hebben de uitvaleinden gesloten cirkelvormige openingen, in plaats van een open uiteinde. Dat betekent dat er geen risico is dat het wiel eruit valt tijdens het rijden. De steekas gaat door het uitvaleinde aan de ene kant van het wiel en schroeft in de schroefdraad van het uitvaleinde aan de andere kant.
Is mijn fiets quick release of doorgaande as?
Heb je velgremmen, dan heb je een snelspanner. Als je schijfremmen hebt, heb je waarschijnlijk steekasspanners. Als je een schijfrem hebt die ouder is dan 2019, heb je misschien een snelspanner, maar racefietsen met schijfremmen van tegenwoordig hebben meestal een steekas.
Welke lagers worden gebruikt in fietsen?
De verschillende soorten lagers die op een fiets worden gebruikt. Losse kogels, gekooide kogels, bussen, naalden en cartridge zijn de belangrijkste soorten lagers in fietsframes en onderdelen.
Wat is een cartridge lager?
In de fietsindustrie verwijzen cartridge-lagers naar een lagersamenstel dat volledig kan worden verwijderd en vervangen in een onderdeel zoals een naaf of trapas. Traditioneel bestond elk lager in een naaf uit vier afzonderlijke onderdelen: een kop, een kegel, een houder en kogels.
Hoe werkt een lager?
Lagers verminderen de wrijving door gladde metalen kogels of rollen, en een glad binnen- en buitenoppervlak van metaal waar de kogels tegenaan rollen. Deze kogels of rollen “dragen” de belasting, waardoor het apparaat soepel kan draaien.
Wat verbindt het wiel met de as?
De CV-verbinding is wat de as en het wiel met elkaar verbindt. En het is de CV-verbinding die moet worden onderhouden om de assen hun werk goed te laten doen.
Wat zit er aan de wielnaaf?
De wielnaaf is verantwoordelijk voor de verbinding van een wiel met een voertuig. Hij is dus verbonden met zowel het wiel als het voertuig zelf. De wielknoop is verbonden met de wielas van het voertuig, die zich aan de kant van de remschijf van het chassis bevindt. De banden zijn dan met spijkers verbonden met de wielnaaf.
Wat is het deel dat aansluit op de wielnaaf?
Wielbouten
De wielbouten zijn een geïntegreerd onderdeel van de wielnaaf. Deze tapeinden verbinden het wiel met de wielnaaf.
Hoe gebruik je een doorgaande as?
Citaat uit de video: Om ze te gebruiken draai je ze tegen de klok in los. Totdat de hendel stopt met bewegen dus waarschijnlijk ongeveer een centimeter of zo op dat punt kun je dan gewoon.
Welk deel van een fiets is een as?
Een fietsas is een onderdeel binnen de naaf, en het is het middelpunt waaromheen de naaflagers draaien. Om een vrijere rotatie mogelijk te maken, worden de lagerkegels aan weerszijden van de naaf op de fietsas met schroefdraad geschroefd.
Waarom hebben racefietsen over assen?
Citaat uit de video: Похожие запросы
Hoe weet ik of mijn fiets een doorgaande as heeft?
Uw fiets heeft een steekas als de “drop out” een gat is, in plaats van een U-vormige dropout. Dit biedt extra veiligheid, want zelfs als de hendel aan het uiteinde van de steekas openklapt, zit hij nog steeds vast in het frame, waardoor uw wiel vast blijft zitten.
Is naaf hetzelfde als as?
Naven verbinden de as met het wiel en laten het wiel soepel draaien met behulp van een lager. Een naaf heeft aan het ene uiteinde een wielflens voor de bevestiging van de remrotor of remtrommel en het wiel. Aan het andere uiteinde heeft een naaf een wiellager in of over zich heen.
Wat is het voordeel van een naafreductie-as?
Een voordeel van een naafreductie of planetaire achteras is dat het ingangskoppel tweemaal wordt verminderd. Eerst in het differentieel en daarna via de planetaire aandrijving. Een ander voordeel, vooral voor vrachtwagens zoals deze die in mijnen en steengroeven werken, is de grote bodemvrijheid.
Kun je een steekas op een snelspanner gebruiken?
Citaat uit de video: Daarmee kun je een snelspanner gebruiken. Op een steekas. Wiel. Het werkt heel simpel, ik weet dat sommige andere merken deze maken, alles wat je moet doen is deze adapter in de naaf schuiven.
Hoe weet ik of mijn fiets een snelspanner heeft?
De eenvoudigste manier om dat te zien is of u uw wiel kunt verwijderen en vervangen zonder gereedschap. Er zal een hendel zijn die u kunt openen en verdraaien. Hierdoor wordt de metalen spie losgemaakt. Bij een snelspanner zie je aan de ene kant een eikelmoer en aan de andere kant de hendel.
Wat is het verschil tussen quick-release en steekas?
Citaat uit de video: Campanella. En het is een geïnspireerd. Ontwerp open voor verkeerd gebruik, maar wanneer correct bediend zullen ze veilig. En uw wielen veilig aan uw fiets bevestigen, behalve dat mountainbikers dingen in een