Hoe monteer je downpipes? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe monteer je downpipes?

3 min read

Wat is Downpipes?

De downpipe is het deel pijp dat tussen de turbo en de uitlaat in zit, in veel gevallen zit hier ook het roetfilter en katalysator geplaatst. Voor motoren met een turbo levert het aanpassen van dit deel van de uitlaat het grootste verschil in vermogen op.

Hoeveel pk krijg je bij een downpipe?

Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.

Kan een downpipe kwaad?

Dit kan niet echt kwaad, maar uw lambda sonde kan er wel defect van gaan. Je hoeft de wagen niet te “chippen”, je kan ook de sonde makkelijk laten uitprogrammeren. Lambda uitschakelen kan ook zonder te tunen.

Wat doet een Decat?

Door middel van een katalysator kunnen schadelijke gassen die ontstaan in de motor van een auto worden geneutraliseerd. Deze schadelijke gassen worden door een chemische reactie in de katalysator omgezet naar onschadelijke stoffen. Voordelen: Schadelijke gassen worden verminderd.

Wat is een Decat downpipe?

Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.

Kan je Pops en Bangs zonder turbo?

Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto’s zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.

Hoeveel pk meer met sportuitlaat?

Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.

Wat is een CAT back systeem?

Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.

Wat is een sport Cat?

Soort katalysatoren

De sportkatalysator vervangt de originele katalysator. De sportkat presteert beter als een gewone katalysator, maar voldoet nog wel aan de emissienormen bij de APK.

Heb ik een katalysator nodig?

Katalysator auto

Vooraan in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto bevindt zich de katalysator. Sinds het jaar 1992 is de katalysator een verplicht onderdeel van de auto geworden. Deze wet is ingevoerd om te voldoen aan de milieueisen van de overheid.

Waarom katalysator verwijderen?

Vandaar dat diverse uitlaatfabrikanten het stukje van de uitlaat, waar de kat in zit, nagebouwd hebben, maar dan zonder kat. Het resultaat is een harder geluid, maar vooral een veel betere ademhaling. Als je deze verwijdert krijg je verminderde tegendruk, dus minder koppel onderin, maar meer vermogen bovenin.

Wat is een kat vervanger?

Een kat vervanger is niks anders dan een demper met minder tegendruk. Voordelen: motor kan beter presteren omdat er minder tegendruk is en de uitlaatgassen kunnen sneller doorstromen, een bijkomend iets is dat het geluid anders kan worden. Nadeel: Bij een apk-keuring dient de orginele kat onder de auto te hangen.

Kan een auto rijden zonder katalysator?

Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring. Hierbij wordt getest of er toch niet te veel schadelijke gassen uit uw uitlaat komen.

Is een dB killer verplicht?

Wettelijke verplichting

In de praktijk is het zo dat gebruikmaken van zo’n geluid onderdrukkend opzetstuk zelfs wettelijk is verplicht. Wanneer je gaat rijden zonder db killer is het dan ook mogelijk om geconfronteerd te worden met een bepaalde boete.