Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Hoe gemakkelijk (of moeilijk) is het om een Rohloff speedhub van de ene fiets naar de andere te verplaatsen?

5 min read

Gevraagd door: Jessica Hatfield

Kun je Rohloff schakelen terwijl je trapt?

Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom Rohloff onze stem krijgt als de gouden standaard van fietsschakelsystemen: De mogelijkheid om altijd te schakelen, ook als je niet trapt.

Hoe zwaar is een Rohloff-naaf?

Het gewicht van een gemonteerde Rohloff SPEEDHUB 500/14 CC OEM inclusief twist shifter, schakelkabels en kabelgeleider is ca. 1820g. De vergelijking tussen de Rohloff SPEEDHUB 500/14 en het derailleursysteem laat slechts een geringe gewichtstoename zien.

Hoe verwijder je Rohloff wielen?


Citaat uit de video: Dus zet het wiel terug op de tandriemschijf op deze motoren. Er is een koppelarm net aan de achterkant. Aan de linkerkant alles in en dat zal recht in je wiel zitten.

Kun je Rohloff onder belasting verschuiven?

Rohloffs zijn onmogelijk te schakelen onder belasting. Je moet de pedalen even loslaten en dat vergt enige oefening. Het wordt een automatische reactie, maar in het begin moet je werken aan timing en spiergeheugen.

Hoe lang gaat een Rohloff-naaf mee?

Het onderhoudsvrije ontwerp (bijna)
Met Rohloff-naven kun je minimaal 100.000 km rijden voordat er een storing optreedt.

Zijn Rohloff-naven luidruchtig?

Lawaai van de aandrijving
De Rohloff-naaf is berucht om het produceren van geluid in sommige versnellingen, in het bijzonder in versnelling zeven. De Pinion versnellingsbak is niet helemaal stil – hij maakt nog steeds een licht zoemend geluid – maar het is zeker minder uitgesproken, vooral in de onderste helft van het versnellingsbereik.

Kun je een Rohloff-naaf op elke fiets zetten?

De belangrijkste reden waarom ik deze lijst niet heb samengesteld is dat Rohloff-naven op bijna elke fiets achteraf kunnen worden gemonteerd – dus elke fiets kan technisch gezien een Rohloff-fiets zijn! Er zijn vele manieren om de ketting te spannen, de kabels te beheren of de naaf in elk frame te bevestigen. Toch is een speciale Rohloff-fiets erg leuk om te hebben.

Waarom zijn Rohloff-naven zo duur?

Het gebruik van materialen van hogere kwaliteit, strengere productiemethoden en zeer strikte tolerantie-eisen vormen echter ook een belangrijk deel van de premie die u betaalt, en deze factoren maken van de Rohloff een superieur product.

Hoeveel versnellingen heeft de Rohloff-naaf?

14 versnellingen
Met 14 versnellingen heeft hij hetzelfde bereik als een Shimano-systeem met 27 versnellingen (dat veel dubbele versnellingen heeft). De versnellingen worden geschakeld met een handgreep, en anders dan bij zijn tegenhanger kunnen de versnellingen op elk moment worden geschakeld, zelfs staand. Meer voordelen zijn: groter bereik dan een systeem met 27 versnellingen, sterker wiel, weinig onderhoud.

Hoe verwijder je een Shimano Alfine wiel?

Citaat uit de video: En doe tegen de klok in beide kanten van het wiel. Totdat ze los genoeg zijn en het wiel uit het frame valt gewoon heel voorzichtig de riem van de achterste tandwielen halen.

Zijn alle Freehubs verwijderbaar?

Alle bewegende delen zitten in de naaf. Bij de meeste achternaven kan het naafhuis worden verwijderd. Het lichaam kan dan worden gespoeld met een oplosmiddel voor reiniging, gedroogd, gesmeerd met olie, en vervolgens weer gemonteerd. Een groot deel van het proces is vergelijkbaar met een naafrevisie.

Kun je freehub bodies vervangen?

Je kunt een nieuwe freehub kopen of, als je geluk hebt, je plaatselijke fietsenwinkel of fietsrecyclingproject heeft nog een voorraadje! Je vervangende naafhuis moet dezelfde interface hebben als je oude (d.w.z. hetzelfde spaakpatroon) zodat het op je oude naaf past.

Hoe vaak moet je naven herpakken?

Een norm als “ververs je olie elke 3000 mijl” bestaat niet voor zover ik weet, hoewel hier een suggestie wordt gedaan. Ik rijd ongeveer 3.000-4.000 mijl per jaar en mijn vuistregel is om de naven elke 300-500 mijl te vervangen, en de trapas twee keer per jaar. Dat komt neer op een naafrevisie om de maand.

Hoe vaak moet ik mijn naven smeren?

Standaard kegelvormige wiellagers van aanhangwagens moeten bij normaal gebruik ongeveer elk jaar of elke 12.000 mijl opnieuw met vers lagervet worden gevuld. Onder bepaalde omstandigheden kan dit interval korter zijn, bijvoorbeeld als u de aanhangwagen regelmatig onder extreme hitte of in de buurt van zijn maximale laadvermogen trekt.

Moet je vrije naaf smeren?

De enige echte reden om de naaf in te vetten is, zoals RustyIron al zei, als er kraken ontstaan tussen de naaf en de cassette. Persoonlijk zal ik een stalen naaf heel licht invetten, net genoeg om hem een beetje te laten glanzen. Een aluminium naaf laat ik droog.

Kun je schakelen terwijl je trapt?

Trap iets makkelijker tijdens het schakelen
Je wilt dus niet met volle kracht trappen terwijl je schakelt, vooral niet als je bergopwaarts fietst. Het klinkt misschien moeilijk of contra-intuïtief op het eerste gezicht, maar je moet iets rustiger trappen terwijl je schakelt, terwijl je toch een mooie, soepele pedaalslag houdt.

Kun je schakelen terwijl je achteruit trapt?

Een schakelende ketting tijdens het achteruit trappen wijst misschien helemaal niet op een probleem. Een derailleur is ontworpen om alleen te werken in de voorwaartse trapbeweging. Zodra je achteruit begint te draaien, is de enige kettingafstelling gebaseerd op de plaats van de ketting zoals die van de voorste kettingringen komt.

Kun je terugschakelen met een Quickshifter?

Quickshifters zijn er in twee soorten. Het ene type helpt bij het opschakelen en het andere bij zowel het opschakelen als het terugschakelen.

Kun je schakelen op een tractor?

Als je schakelt terwijl je rijdt, kun je tandwielen slijpen, dan kunnen schakelvorken, een heleboel slechte dingen die dure schade aan de transmissie van je trekker kunnen veroorzaken en het is het beste om dat gewoon te vermijden.

Kun je remmen terwijl je schakelt?

Citaat uit de video: Auto. Eén is om één versnelling per keer terug te schakelen terwijl je remt en de koppeling opheft tussen de versnellingen. Zo heb je de motor die de wielen afremt en je voetrem die de wielen afremt.

Is snel schakelen schadelijk voor de transmissie?

De methode van snel schakelen kan u misschien opwinden, maar het kan leiden tot enkele verraderlijke situaties. Snel schakelen kan aanzienlijke schade veroorzaken aan de transmissie van de auto. Het kan ook leiden tot het afslaan van de motor van uw auto, als het niet goed wordt uitgevoerd.